۴ میلیون راس دام در استان مرکزی واکسینه شدند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۴ میلیون راس دام در استان مرکزی واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از واکسیناسیون 4 میلیون و 862 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی در استان خبر داد.

محسن شانقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: به منظور کنترل و مبارزه با بیماری دامی در استان طی ۱۰ ماهه سال جاری تعداد ۴ میلیون و ۸۶۲ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی واکسیناسیون انجام شده است.

وی با اشاره به پیشگیری و مبارزه با بیماری مشترک بین انسان و دام و واکسیناسیون ۸۴۱ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری مشترک نظیر تب مالت، سیاه زخم، هاری و غیره بیان کرد: به منظور شناسایی و حذف دام‌های آلوده به بیماری سل، تب مالت و مشمشه تعداد ۱۸ هزار و ۱۰۰ راس دام تست و تعداد ۱۷ راس گاو و یک راس اسب آلوده شناسایی و حذف شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به رشد ۲۴ درصدی میزان جوجه‌ریزی که به ۳۰ میلیون و ۳۰۰ قطعه رسیده، تصریح کرد: به منظور پایش و مراقبت از بیماری‌های طیور به خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تعداد ۵ هزار و ۶۷۴ مورد بازدید از مزارع پرورش صنعتی طیور، طیور روستایی، زیستگاه‌های پرندگان مهاجر، پرنده فروشی‌ها و کشتارگاه‌های طیور استان انجام شده که ۱۱ هزار و ۷۲۰ مورد نمونه‌برداری از موارد مشکوک انجام که از لحاظ  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون تمام نمونه‌ها منفی بود.

وی تعداد کشتار دام سبک و سنگین در کشتارگاه دام استان را ۱۱۴ هزار و ۶۳۵ راس و مقدار گوشت استحصالی را ۴ هزار و ۷۲۹ تن اعلام کرد و افزود: تعداد ۸۶۶ راس از دام‌های کشتار شده به دلیل غیر بهداشتی بودن لاشه و غیر قابل مصرف بودن برای انسان توسط بازرسان دامپزشکی از چرخه مصرف حذف شده است.

شانقی افزود: تعداد ۲۱ میلیون و ۴۵۶ هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌های طیور استان کشتار و مقدار گوشت مرغ ۴۹ هزار و ۶۰۰ تن استحصال شده که تعداد  ۱۴۳ هزار و ۶۰۰ قطعه طیور به دلیل مشکلات بهداشتی توسط بازرسان دامپزشکی ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

وی ادامه داد: به منظور نظارت و کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۹۰ هزار و ۲۰۰ مورد بازدید نظارتی از واحدهای تولید، نگهداری و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی توسط دامپزشکی صورت گرفته که ۵۷ تن فرآورده غیرقابل مصرف و غیر بهداشتی در این بازدیدها کشف و ضبط و معدوم‌سازی شده و تعداد ۲۴۵ واحد متخلف برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: به منظور تشخیص بیماری‌ها، آنالیز مواد غذایی، کنترل‌های بهداشتی بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۸ هزار و ۹۰۰ مورد آزمایش‌های مختلف سرمی، میکروبی، ویروسی، شیمیایی، مولکولی و غیره در سطح آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: به منظور حمایت از تولید و ارزآوری محصولات دامی در۱۰ ماهه سال جاری تعداد ۱۵۲ هزار قطعه ماهی زینتی، ۹۹۴  هزار کیلوگرم تخم مرغ خوراکی، ۴۵ هزار کیلوگرم مرغ منجمد، ۹۶ هزار کیلوگرم خوراک و مکمل طیور و ۵۰ هزار قطعه پولت تخم گذار به کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان و افغانستان صادر شده است.

وی ارتقا کیفیت بهداشتی گوشت مرغ از طریق تجهیز و رتبه بندی در کشتارگاه‌های طیور استان، واکسیناسیون رایگان تعداد ۴۶۵ هزار قطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل و ارتقا توان تشخیصی آزمایشگاه اداره کل را از دیگر اقدامات شاخص این اداره کل در سال جاری عنوان کرد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...