عرضه گوشت گوساله بیشتر از ۷۲ هزار تومان گرانفروشی است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مدیرعامل شركت پشتیبانی امور دام:

عرضه گوشت گوساله بیشتر از ۷۲ هزار تومان گرانفروشی است

عباسی معروفان گفت: قیمت گوشت گوساله با کیفیت نباید بیشتر از ۷۲ هزار تومان باشد و در غیر این صورت گرانفروشی است.

برنامه “صبح و گفتگو” با موضوع قیمت گوشت و در ارتباط تلفنی با احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران و حسن عباسی معروفان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

مقدسی در آغاز اظهار داشت: مصرف سالیانه گوشت در کشور ۹۰۰ هزار تن گوشت است که ما تا سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸۰ هزار تن تولید داشتیم اما متاسفانه به دلیل نوسانات شدید ارزی و تحریم ها، قیمت ها چندین برابر شد.

وی افزود: ما تا اواخر سال ۹۶ صادرکننده دام سبک و سنگین به خارج از کشور بودیم اما وزارت صمت به خاطر نگرانی از کمبود ذخایر استراتژیک صادرات را ممنوع کرد و نهایتاً قیمت گوشت در سال گذشته به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان هم رسید.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران ادامه داد: اطلاعات نادرستی به شورای امنیت ملی کشور داده شد و شرکت پشتیبانی را موظف به واردات کرد که متاسفانه به خاطر همین اطلاعات اشتباه واردات بیش از نیاز کشور صورت گرفت اما از طرف دیگر خوشبختانه تولید گوشت با سیاست هایی که وزارت جهاد کشاورزی درباره تغذیه دام ها و استفاده دو منظوره اعمال کرد افزایش یافت.

مقدسی با اشاره به تولید بالغ بر ۹۸۰ هزار تن گوشت در سال جاری خاطر نشان کرد: تولید ما از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ به قدری بود که حتی دام زنده هم صادر می کردیم اما مشکل این است که دستگاه های اجرایی و نظارتی توان کنترل تولید تا مصرف را ندارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران بیان داشت: در حال حاضر قیمت تمام شده گوشت گوساله برای دامدار کیلویی ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان است که با هزینه های کشتار و غیره ۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان می شود و نهایتاً با احتساب ۱۰ درصد سود برای خرده فروش نباید بیشتر از ۷۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

در ادامه “صبح و گفتگو”، معروفان اظهار داشت: ۲۷ هزار تومان قیمت گوشت نیست بلکه قیمت دام زنده گوساله ی زیر ۵۰۰ کیلو است که گوشت استحصالی آن قطعاً ۵۴ هزار تومان می شود.گفت: هفت ماه قبل که دام گران بود خیلی ها خریدند و با هزینه زیادی پروار کردند که ممکن است برای آنها کیلویی ۳۲ هزار تومان تمام شود.

وی با اظهار اینکه دولت قیمت توافقی برای خرید دولتی را ۲۷ هزار تومان تعیین کرده افزود: اگر بیشتر از ۲۷ هزار تومان در بازار فروخته شود ما نه تنها ناراحت نمی شویم بلکه خوشحال می شویم چراکه عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند و مشکلی هم ندارد.

معروفان عنوان کرد: با توجه به اینکه سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت تمام شده گوشت گوساله برای دامدار کیلویی را ۲۴ هزار تومان و دوستان هم ۳۱ هزار تومان اعلام کردند لذا قیمت خرید تضمینی ۲۷ هزار تومان را انتخاب کردیم تا تولیدکننده در بازار دچار ضرر و زیان نشود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور مطرح کرد: اینکه مردم از کجا و چه نوع گوشتی را تهیه می کنند مهم است، در حال حاضر قیمت گوشت وارداتی برزیلی در بازار کیلویی ۵۰ هزار تومان است و قیمت گوشت گوساله با کیفیت هم نباید بیشتر از ۷۲ هزار تومان باشد در غیر این صورت گرانفروشی است.

معروفان با اشاره به اینکه بازار گوشت قرمز و مرغ طی سه ماه اخیر وضعیت آرامی پیدا کرده و قیمتها رو به پایین است افزود: ما در عین اینکه وارد کننده ایم باید صادرکننده هم باشیم.

 

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...