فقدان مراتع تهدیدی برای رونق تولیدات محصولات عشایری گرمسار است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رئیس اداره امور عشایری گرمسار:

فقدان مراتع تهدیدی برای رونق تولیدات محصولات عشایری گرمسار است

رئیس اداره امور عشایری گرمسار بابیان اینکه فقدان مراتع یکی از مهم‌ترین مشکلات عشایر شهرستان است، گفت: تأمین مرتع عامل اصلی پرداخت باج‌های سنگین به بالادستی‌ها است.

رمضان جورابلو در گفتگو با خبرنگارمهر، ضمن بیان اینکه فقدان مراتع یکی از مهم‌ترین وجدی‌ترین چالش‌ها و مشکلات قشر عشایر است، اظهار داشت: بسیاری از دامداران و عشایر این شهرستان فاقد مرتع هستند و ناگزیرند برای تأمین مراتع و علوفه موردنیاز دام خود به مرتع‌داران بدون دام در بالادست‌ها باج‌های سنگینی را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه عشایر شهرستان‌های گرمسار و آرادان بخشی عمده‌ای از دسترنج محصولات تولیدی خود را به‌عنوان باج به مرتع‌داران می‌پردازند، افزود: برای رفع این مشکل مکاتبات و پیگیری‌های متعددی از وزارت جهاد کشاورزی و ریاست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور شده است.

جریمه ۳۸۰ میلیون تومانی تعدادی از عشایر گرمسار

رئیس اداره امور عشایری گرمسار از آغاز عملیات پایش مراتع خبر داد و گفت: این طرح با تشکیل اکیپ ممیزی و با حضور نمایندگان منابع طبیعی و امور عشایری اجرایی شد که عدم همکاری برخی دستگاه‌ها مانع از تحقق این امر و رفع مشکلات عشایر شهرستان گرمسار و آرادان شدند.

جورابلو تصریح کرد: تعدادی از عشایر با طرح پایش درگیر شدند که منجر به ارسال اخطار توسط مراجع قضائی و تصویب جرایم برای این قشر تولیدکننده تا سقف ۳۸۰ میلیون تومان نیز شد.

وی با تأکید بر اینکه زندگی عشایر وابسته به مرتع است، خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به نتیجه نرسیدن و نهایی نشدن طرح پایش مراتع و چالش جدی فقدان مرتع برای عشایر این شهرستان، در سال آینده بروز مشکلات بزرگ برای عشایر و ماندن دام آن‌ها در قشلاق را در پیش خواهیم داشت.

مسئولان قشر عشایر را حمایت کنند

رئیس اداره امور عشایری گرمسار تأمین علوفه دستی، تأمین آب شرب دام وعدم تولید فرآورده‌های لبنی را تهدید جدی برای عشایر این شهرستان دانست و گفت: برای کاهش مشکلات مالی و تأمین مراتع موردنیاز عشایر این شهرستان نیازمند حمایت مسئولان دستگاه‌های قضائی و مسئولان کشوری مربوطه در راستای تأمین مرتع هستند.

جورابلو در ادامه بابیان اینکه مسیر کوچ عشایر شهرستان گرمسار به استان تهران محدوده (دماوند و فیروزکوه) از دیگر چالش‌های جدی اداره امور عشایری این شهرستان محسوب می‌شود، افزود: در این خصوص سازمان امور عشایر کشور در راستای عدم تعرض و تصرف به مسیر کوچ عشایر اقدام به شناسایی و ثبت ایل راه‌ها برای تسهیل عبور عشایر کرده است.

وی با اشاره به اینکه گرمسار بیش از ۱۰۰ هزار رأس دام سبک دارد، گفت: تولید گوشت قرمز و انواع فراورده‌های لبنی کره، پنیر، ماست، آروشه، قره قوروت، ازجمله محصولات تولیدی دام‌های عشایر و منبع درآمد عشایر شهرستان محسوب می‌شود.

رئیس اداره امور عشایری گرمسار با اشاره به نقش ویژه عشایر در رونق تولید و اقتصاد داخلی کشور بیان کرد: با برند سازی و صادرات محصولات تولیدی عشایر می‌توان گامی مؤثر در بهبود وضعیت کشور برداشت.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...