۹۸ هزار راس دام در مریوان مایه کوبی شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رییس شبکه دامپزشکی مریوان:

۹۸ هزار راس دام در مریوان مایه کوبی شد

سنندج - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی مریوان گفت: ۹۸ هزار راس دام سبک و سنگین در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی و واکسینه شدند.

دکتر مسعود خاتمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سومین مرحله از طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین (گاو و گوساله) و سبک (گوسفند و بز) علیه بیماری تب برفکی در شهرستان مریوان با موفقیت انجام شد.

وی افزود: شبکه دامپزشکی مریوان با بکارگیری پرسنل توانمند و همکاران بخش خصوصی و نظارت کامل بخش دولتی همه واحدهای اپیدمیولوژیک با اولویت کاری شعاع کانون و مناطق پرخطر بیماری در گاوداری ها، دامداری های صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی را با اجرای این طرح پوشش داد.

رئیس شبکه دامپزشکی مریوان یادآور شد: اجرای این فاز آخرین مرحله از مایه کوبی دام ها علیه این نوع بیماری در سال جاری بود ضمن اینکه امسال ۲ نوبت دیگر دام‌های منطقه علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی و واکسینه شده بودند.

وی با بیان اینکه عملیات مذکور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی (برابر عقد قرارداد) به صورت رایگان بود و وجهی از دامداران دریافت نشد، اضافه کرد: واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی یک عمل پیشگیرانه و کنترلی است که از اشاعه بیماری در منطقه و خسارت‌های مالی به دامداران جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است،  کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از ابتلای دام به این بیماری است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها داشته چون تب برفکی یک بیماری عفونی و بشدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می‌شود که سالانه ۲۵ هزار تُن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تُن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تُن شیرخام تولید می‌کند در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تُن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تُن گوشت قرمز است.

کردستان دارای سه میلیون واحد دامی است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس آن گوسفند و بره، ۲۳۰ هزار راس بز و بزغاله، ۲۳۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راس تک سمیان است.

حدود ۶۰ هزار بهره بردار نیز بطور مستقیم در امر پرورش دام این استان مشغول بکار هستند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...