گردهمایی تخصصی به سبک دامپزشکان ایرانی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
صمت از ۲ رویداد مهم دام و طیور کشور گزارش می‌دهد

گردهمایی تخصصی به سبک دامپزشکان ایرانی

در همه جای دنیا رویدادهای مهم در حوزه دام و طیور برگزار می‌شود. موارد مربوط به سلامت دام، رونق صنعتی، آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه دامپزشکی از جمله مواردی است که این رویدادها را اهمیت می‌بخشد.

نمایشگاه ایران‌ پِلِکس (Iran Plex) یکی از همین موارد است که در سطح بین‌المللی و در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران با مشارکت سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت نمایشگاهی میلاد مبتکر شرق برگزار می‌شود. رویداد مهم دیگر نیز در استان فارس و در شهر شیراز برگزار می‌شود.
این رویداد حدود ۲ دهه سابقه برگزاری دارد و تمامی صنایع و بخش‌های مرتبط با دام، طیور و فرآورده‌های لبنی را دربرمی‌گیرد. این نمایشگاه به‌عنوان یک رویداد معتبر و شاخص دارای جایگاهی ویژه در منطقه است.
نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته تهران رویدادی ۴روزه است که در آن تولیدکنندگان، واردکنندگان، متخصصان و فعالان این حوزه دور هم جمع می‌شوند و ضمن معرفی و همچنین آشنایی با جدیدترین محصولات این حوزه، ارتباطات تجاری موثر و مناسبی را برقرار می‌کنند.
در این نمایشگاه که با موضوعات اصلی دام، طیور، خوراک، دارو و تجهیزات مربوط برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان معتبر داخلی و خارجی حضور دارند و در سال‌های اخیر نیز رشد چشمگیری داشته است.

گروه‌های کالایی و ابعاد برگزاری

موضوعات نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته تهران بسیار متنوع است. بخش مربوط به خوراکی‌ها در سالن مربوط به خود و بخش مربوط به صنایع دارویی نیز در یک سالن مشخص برگزار می‌شود و تجهیزات و خدمات هم هر کدام سالن‌های مخصوص خود را دارند.
در سال ۹۷ این نمایشگاه در مساحت حدود ۲۶ هزار مترمربع مفید و حدود ۴۰ هزار مترمربع غیرمفید با حضور ۳۶۶ شرکت‌کننده داخلی و ۱۲۲ شرکت خارجی برگزار شد، این در حالی بود که بیش از ۱۸ هزار نفر بازدیدکننده تخصصی و ۲۰ هزار بازدیدکننده عمومی از بخش‌های مختلف و سالن‌های اصلی نمایشگاه دیدن کردند.

البته در سال ۹۸ آمارها اندکی کاهش پیدا کرد. در این دوره ۲۹۰ شرکت داخلی آخرین دستاوردهای خود در حوزه دامپزشکی، صنایع دامداری، خوراک دام و تجهیزات وابسته را به نمایش گذاشتند و البته حضور کشورها و شرکت‌های خارجی بسیار کمرنگ‌تر بود.

حضور تشکل‌ها و اتحادیه‌های تخصصی و مرتبط با صنعت دام و طیور از جمله سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی ایران، انجمن صنفی تولیدکنندگان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران، اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات، اتحادیه سراسری تعاونی‌های مرغداران گوشتی ایران، انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ، انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه، اتحادیه دامداران قزوین و اتحادیه مرکزی مرغداران میهن نسبت به سال‌های قبل منسجم‌تر و قوی‌تر بوده است.

در آخرین دوره همچنین ۲۵ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ در زمینه‌های مختلف شامل تولید دارو، واکسن، ضدعفونی کننده، مکمل و کنسانتره، خوراک دام و طیور و تجهیزات و ماشین‌آلات نیز حضور داشتند تا آخرین یافته‌ها و تولیدات خود را برای توسعه این صنعت در دسترس علاقه‌مندان و فعالان اقتصادی این بخش قرار دهند.

در سال‌های اخیر کشورهای ترکیه، اتریش، چین، فرانسه، اسپانیا، بلژیک، ایتالیا، دانمارک، هلند، آلمان، برزیل، کره جنوبی، رومانی، آرژانتین، انگلیس، سوئد، کانادا، تایلند و جمهوری چک برای حضور و بازدید از این رویداد با ستاد برگزاری همکاری داشتند.

بازدیدکنندگان نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته تهران را به‌طور عمده مدیران انجمن‌ها و اتحادیه‌ها، مقامات و مسئولان ارشد دولتی، کارشناسان، سرمایه‌گذاران، پرورش‌دهندگان دام و طیور، توزیع‌کنندگان و تامین‌کنندگان تجهیزات صنعتی، صنایع خوراک و شرکت‌های دارویی و واکسن تشکیل می‌دهند.

اهداف نمایشگاه در یک نگاه

نمایشگاه دام و طیور تهران نقش ویژه‌ای در گردش مالی و جذب سرمایه‌های این عرصه دارد. این رویداد با هدف انتقال و مبادله دانش و فناوری بین فعالان صنعت دام و طیور ایران با دیگر کشورهای پیشرفته برگزار می‌شود. حضور در این نمایشگاه فرصتی مناسب برای دیدار و ملاقات با طیف وسیع مدیران انجمن‌ها و اتحادیه‌ها، مقامات و مسئولان ارشد دولتی، کارشناسان، سرمایه‌گذاران، پرورش‌دهندگان دام و طیور، توزیع‌کنندگان و تامین‌کنندگان تجهیزات صنعتی، صنایع خوراک، شرکت‌های دارویی و واکسن از داخل و خارج از ایران است.

انتقال و مبادله دانش و فناوری بین فعالان صنعت دام و طیور ایران و دیگر کشورهای پیشرفته و آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در این صنعت، گامی مهم در راستای ارتقای اقتصاد دامپروری و دامپزشکی ایران است. معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌های داخلی، انتقال دانش، فناوری و تجربه‌ها، آشنایی با الگوهای موفق جهانی در عرصه دام و طیور، زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی را فراهم می‌آورد.

برگزارکنندگان این رویداد البته تمرکز اصلی خود را در سال‌های اخیر بر ایجاد و نمایش شبکه‌ای گسترده از فعالان و تولیدکنندگان صنایع دام و طیور قرار دادند تا در این روند ارتباط و پیوند مناسب بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان خدمات این صنعت شکل بگیرد.

به‌گفته بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین نیاز امروز صنعت دامپزشکی ایجاد بستری مناسب در زمینه‌های مرتبط با شبکه‌های کسب‌وکار، تعامل و همکاری، ارائه راهکارها و نوآوری‌های شرکت‌های ملی و بین‌المللی است که همه این موارد در نمایشگاه دام و طیور قابل دستیابی است.

شیراز میزبان حرفه‌ای‌ترین دامپزشکان

نمایشگاه دام و طیور شیراز بی‌شک یکی از مهم‌ترین عناوین در خاورمیانه است. در آخرین دوره از این رویداد بیش از ۸۰ شرکت داخلی و نمایندگان شرکت‌های خارجی حضور داشتند و محصولات مهمی در آن رونمایی شد.

نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته اکنون ۱۵ ساله است و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه که ۱۰ اردیبهشت ۹۸ برگزار شد، جدیدترین دستاوردها، محصولات و خدمات خود را در حوزه دام، طیور و صنایع وابسته به آن ارائه کردند.

پیشینه برگزاری این رویداد به سال ۸۳ برمی‌گردد. این رویداد دوره نخست خود را با تنها هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای برگزاری مفید آغاز کرد. روند رو به رشد این صنعت در کشور و لزوم تمرکز بر صنایع فعال باعث شد هر سال بر ابعاد نمایشگاه دام طیور شیراز افزوده شود.

محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس را می‌توان یکی از مدرن‌ترین مراکز نمایشگاهی در کشور نامید. این نمایشگاه اکنون ۳ سالن سرپوشیده سرو، بهار و نرگس را با امکانات مورد نیاز در اختیار رویدادهای نمایشگاهی قرار می‌دهد. امسال هر ۳ سالن با فضایی به وسعت ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع در اختیار برگزارکنندگان نمایشگاه دام و طیور بوده است.

مشارکت‌کنندگان در این رویداد ۴روزه انواع تولیدات، خدمات و دستاوردهای خود از جمله خوراک دام و طیور، انواع بذر، مکمل دام، ماشین‌آلات مرتبط با این صنعت، داروهای دامی، تجهیزات دامپروری، آسیاب، چاپگرهای صنعتی، صنایع لبنی، تاسیسات برودتی، مخازن صنعتی و سامانه‌های تصفیه آب را ارائه کردند.

گزارش‌های مربوط به ستاد برگزاری نشان می‌دهد شرکت‌های حوزه دام و طیور استان فارس هر سال بیشترین مشارکت را در این نمایشگاه داشته‌اند و دست‌کم ۴۰ درصد مجموع فضای برگزاری را به خود اختصاص می‌دهند. بقیه شرکت‌ها از استان‌های تهران، خراسان رضوی، مازندران، یزد، اصفهان و البرز در این نمایشگاه حضور دارند.
ضمن اینکه هر سال شرکت‌کنندگان در حاشیه نمایشگاه، همایش‌هایی با موضوع‌های مرتبط با نهاده‌ها و تولید نژادهای دام و طیور برای بازدیدکنندگان برگزار می‌کنند.

این رویداد بین‌المللی از ۳ نمایشگاه مجزا تشکیل شده است؛ بخش نخست یعنی حوزه کلان کشاورزی شامل ماشین‌آلات، نهاده‌ها و آبیاری. بخش دوم یعنی دام و طیور که شامل مواد غذایی، دام و طیور و داروهای دامپزشکی است و در نهایت بخش سوم که مربوط به حوزه گل و گیاه و گلخانه است.

نگاهی به اهداف نمایشگاه
نمایشگاه دام و طیور شیراز برخی اهداف مهم را دنبال می‌کند. حمایت از تولیدکنندگان داخلی در حوزه تولید داروهای خاص و ارزان‌قیمت، معرفی محصولات جدید، ایجاد فرصت برای برقراری ارتباط و شناسایی شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی و آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری‌های تخصصی ارائه‌شده ازسوی شرکت‌کنندگان از جمله این اهداف است.

غیر از این موارد فراهم کردن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی و کارآفرینی و اشتغال پایدار، آشنایی و تبادل تجربه‌های شرکت‌ها با یکدیگر در یک مکان مناسب و زمان کوتاه، بهره‌گیری گسترده از تبلیغات درجهت افزایش اعتبار و معرفی بهتر شرکت‌کنندگان از دیگر اهداف این رویداد است.

نمایشگاه شیراز توجه ویژه‌ای به موضوع کنفرانس‌های مرتبط با حوزه دام و طیور نیز دارد. در سال‌های اخیر برخی نشست‌ها و همایش‌های ملی در بازه زمانی ۴روزه این رویداد برگزار شده است. از این میان می‌توان به نشست ملی پژوهشی توسعه و ترویج در کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست ایران اشاره کرد که با حضور چهره‌های شناخته شده صنعت کشاورزی ایران برگزار می‌شود. کنگره ملی شتر ایران و کنفرانس ملی مدیریت و سیستم‌های فازی نیز هر کدام تاکنون ۳ دوره موفق برگزار شده‌اند.

ضمن اینکه کنفرانس بین‌المللی نوآوری و تحقیق در علوم مهندسی نیز در این سال‌ها ۵ بار با مشارکت ویژه واحدهای دانشگاهی برگزار شده است. در کنار این موارد نخستین کنفرانس ملی مدل‌سازی ریاضی و روش‌های محاسباتی در علوم و مهندسی در سال ۹۸ برگزار شده است. غیر از تهران و شیراز، شهرهای مشهد و اصفهان نیز رویدادهای معتبر و موثری در حوزه دام و طیور برگزار می‌کنند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...