بیش از یک هزار تُن به ظرفیت تولید گوشت کردستان اضافه شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

بیش از یک هزار تُن به ظرفیت تولید گوشت کردستان اضافه شد

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال و در راستای اجرای طرح توسعه تولید گوشت قرمز، یک هزار و ۴۱۰ تُن به ظرفیت تولید این محصول پر مصرف در استان اضافه شده است.

خالد جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اقدامات عملیاتی صورت گرفته در راستای اجرای طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز در سال جاری با اضافه شدن یک هزار و ۴۱۰ تن گوشت قرمز به تولیدات قبلی شغل ۲ هزار و ۳۲ نفر تثبیت و برای ۲۷۶ نفر نیز شغل جدید ایجاد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون صادرات دام زنده یا گوشت قرمز به استان های دیگر کشور امکانپذیر است، افزود: با توجه به ممنوعیت صادرات دام زنده و گوشت به سایر کشورها از هفتم خرداد سال گذشته تاکنون هیچ صادراتی انجام نشده و برای جلوگیری از قاچاق دام، طرح هویت گذاری دام در این استان در حال اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: با توجه به کاهش قیمت گوشت قرمز در حال حاضر درخواست صادرات محدود حداقل برای پرواربندی‌های موجود در استان در قالب ۶ هزار راس گوساله پروار آماده کشتار به وزارتخانه‌های مرتبط داده شده که موافقت با آن نیاز به تصمیم گیری در سطح ملی دارد.

جعفری یادآور شد: با توجه به پتانسیل استان کردستان در زمینه دامپروری و صادرات علوفه مازاد و بره پایه پروار به سایر استان‌های کشور، شرایط برای توسعه دامپروری در این استان بیش از گذشته امکانپذیر است.

وی گفت: طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز استان با ۹ پروژه توسعه‌ای، اصلاح نژادی و ایجادی در سومین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مصوب شد و در آذر ماه سال ۱۳۹۷ در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز به تصویب رسید.

جعفری تاکید کرد: کردستان با تولید ۲۸ هزار تُن گوشت قرمز هم اکنون در رتبه ۱۲ کشوری قرار دارد و انتظار می‌رود با اجرای طرح پیشران، تولید این محصول در استان تا سال ۱۴۰۲ شمسی به ۴۰ هزار تُن برسد.

وی افزود: در کشور میزان سرانه تولید و مصرف گوشت قرمز به ترتیب ۱۰ و ۱۲ کیلوگرم است و برای جبران سرانه مصرف نیازمند تامین گوشت قرمز از طریق واردات است در حالیکه سرانه تولید و مصرف گوشت قرمز در استان کردستان به ترتیب ۱۷ و ۱۱ کیلوگرم است.

کردستان دارای سه میلیون واحد دامی است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس آن گوسفند و بز، ۲۳۰ هزار راس بز و بزغاله، ۲۳۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راس تک سمیان است.

حدود ۶۰ هزار بهره بردار بطور مستقیم در امر پرورش دام مشغول بکار هستند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...