احتمال گسترش تب برفکی دام به مناطق مختلف قم - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گفتگوي خبري سيماي مرکز قم؛

احتمال گسترش تب برفکی دام به مناطق مختلف قم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دکتر رفيعي ديشب در برنامه گفتگوي خبري سيماي مرکز قم با اشاره به اينکه از نيمه دوم آذر، کانون هاي گاوي تب برفکي دام در بخش جعفرآباد افزايش يافته است، هشدار داد در صورت بي توجهي، اين بيماري به ساير مناطق استان گسترش خواهد يافت.

دکتر رفیعی گفت: علت گسترش این بیماری در بخش جعفرآباد، تراکم دام و دام های ورودی جدید بوده است و تا کنون حدود ۱۴۰ واحد پرورش گاو و گوسفند درگیر تب برفکی شده است.

دکتر رفیعی با تصریح بر اینکه ۷۵ درصد کانون تب برفکی در جعفرآباد است افزود: با این وجود دو واحد در مجتمع لبن و سه واحد در دامشهر درگیر این بیماری شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: از آنجا که در شهر جعفریه و روستاهای آن، همانند مجتمع ها، ورود و خروج دام کنترل نمی شود، ضروری است مالکان دامداریها نسبت به قرنطینه دام های جدید و حتی الامکان جلوگیری از ورود دام های جدید، واکسیناسیون دام ها و رعایت کلیه موارد بهداشتی از گسترش این بیماری جلوگیری کنند.

دکتر رفیعی همچنین وجود برخی خانواده ها در واحدهای دامی را نگران کننده دانست و تصریح کرد: بر اساس مجوز جهاد کشاورزی تنها ساخت خانه کارگری در مجتمع های دامی مجاز است.

آقای رمضان خانی مدیرعامل مجتمع لبن که حدود ۲۰۰ واحد دامی فعال و نیمه فعال دارد نیز در این برنامه گفت: هشت ماه قبل که تب برفکی در این مجتمع شیوع یافته بود بسیاری از دام ها از بین رفتند و خسارتی ۱۲ میلیارد تومانی به دامداران وارد شد.

تب برفکی بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی بسیار واگیردار است، قطرات دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شود و انسان به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شود.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...