پیش بینی تولید ۷۸۰ میلیون تن گندم در سال ۲۰۲۱ | افزایش ۱.۹درصدی تولید غلات در سال جاری - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
فائو گزارش می دهد

پیش بینی تولید ۷۸۰ میلیون تن گندم در سال ۲۰۲۱ | افزایش ۱.۹درصدی تولید غلات در سال جاری

سازمان فائو برای سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده است که ۷۸۰ میلیون تن گندم در سراسر دنیا تولید و در سال جاری تولید غلات افزایش ۱.۹ درصدی داشته باشد.

گندم از جمله محصولات استراتژیک است که در سطح جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است لذا میزان تولید جهانی این محصول از موضوعات بحث برانگیز در همه ادوار بوده و هست. بر اساس آخرین اخبار و طبق پیش بینی اولیه صادر شده توسط سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، تولید جهانی گندم پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۱ به رکورد جدید ۷۸۰ میلیون تن برسد. به گفته کارشناسان پیش بینی تولید چنین حجمی به نوعی منعکس کننده روند پیش بینی شده تولید در اتحادیه اروپا است که انتظار می رود کاهش تولید در فدراسیون روسیه به دلیل تاثیر آب و هوا را جبران کند.

این در حالی است که در خصوص قیمت  جهانی گندم در سال ۲۰۲۱ نیز پیش بینی هایی صورت گرفته و به گفته فائو برای نهمین ماه متوالی در فوریه افزایش یافته است.

به عبارت دیگر بر اساس شاخص قیمت مواد غذایی فائو که تغییرات ماهانه در قیمت های بین المللی کالاهای غذایی را ردیابی می کند، در فوریه سال جاری قیمت جهانی غلات به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۶.۵ درصد افزایش داشته و نسبت به ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ به میزان ۲.۴ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر فائو اعلام کرده است که در میان غلات دانه درشت، قیمت بین المللی سورگوم بیشترین افزایش را داشته است به طوری که در فوریه جاری ۱۷.۴ درصد افزایش یافته است، که ۸۲.۱ درصد بالاتر از ارزش آنها در ماه مشابه سال گذشته است. فائو همچنین اعلام کرده است که این افزایش قیمت ناشی از تقاضای مداوم چین است.

به گفته فائو قیمت صادرات ذرت در فوریه جاری نسبت به سال قبل ۴۵.۵ درصد افزایش داشته است

روند صعودی قیمت صادراتی ذرت
سازمان فائو در بخش دیگری از گزارش خود که اخیرا منتشر کرده است روند قیمت جهانی ذرت را صعودی پیش بینی کرده و اعلام کرده است قیمت این محصول در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

از سوی دیگر در حالی که قیمت صادرات ذرت در فوریه جاری نسبت به سال قبل ۴۵.۵ درصد افزایش داشته قیمت صادرات گندم تقریبا ثابت بوده است. همچنین بر اساس این گزارش، قیمت جهانی برنج نیز با افزایش تقاضا برای برنج های با کیفیت پایین Indica و Japonica افزایش یافته است.

قیمت جهانی سویا کماکان در مسیر صعودی قرار دارد
سازمان فائو در بخش دیگری از گزارش خود به شاخص بهای روغن نباتی پرداخته که در سه ماهه اول سال افزایش نسبی را به ثبت رسانده است و نشان از پایداری قیمت پالم، سویا، کلزا و آفتابگردان دارد.

فائو همچنین اعلام کرد: قیمت های بین المللی روغن نخل در ماه فوریه ۲۰۲۱ برای نهمین ماه متوالی افزایش یافته که این امر به دلیل نگرانی در مورد سطح اندک موجودی در کشورهای صادر کننده نشات می گیرد.

از سوی دیگر در مدت نامبرده قیمت سویا در یک مسیر صعودی باقی مانده، که عمدتا منعکس کننده تنگنای موجود در عرضه جهانی قبل از ورود محصول جدید به آمریکای جنوبی است. همچنین به گفته فائو در مورد روغنهای کلزا و روغن آفتابگردان، قیمتهای بین المللی به ترتیب کمتر از انتظار اولیه تولید ۲۰۲۱ در اتحادیه اروپا و تشدید بیشتر قابلیت صادرات در منطقه دریای سیاه بوده اند.

افزایش شاخص قیمت جهانی شکر نشان دهنده کاهش تولید و همچنین افزایش تقاضای قاره آسیا برای واردات این محصول است

افزایش تقاضای آسیایی ها و کاهش تولید در کشورهای تولیدکننده، موجب افزایش قیمت شکر شده است
سازمان فائو همچنین اعلام کرد: شاخص قیمت شکر از ژانویه سال جاری تا به به امروز ۶.۴ درصد افزایش یافته است که نشان دهنده کاهش تولید در کشورهای اصلی تولید کننده همراه با تقاضای شدید واردات از آسیا است، که نگرانی های مداوم در مورد تنگ تر شدن عرضه جهانی را به وجود می آورد.

در همین حال به گفته فائو شاخص قیمت لبنیات در چهارمین ماه ۲۰۲۱ به میزان ۱.۷ درصد و شاخص قیمت گوشت به میزان ۶ دهم درصد افزایش یافته است.

افزایش ۲ درصدی مصرف جهانی غلات تا پایان ۲۰۲۱
بر اساس این گزارش، علاوه بر پیش بینی رکورد تولید جهانی گندم در سال ۲۰۲۱، فائو اعلام کرد که انتظار دارد تخمین جدید و بالاتری برای تولید غلات جهانی به ثبت برسد. به طوری که نسبت به تولید ۲.۷۶ میلیارد تن در ۲۰۲۰ به میزان ۱.۹ درصد افزایش داشته باشد.

فائو همچنین خاطرنشان کرد که پیش بینی های جدید برای سال ۲۰۲۱ افزایش ۲ درصدی مصرف جهانی غلات است که به عبارتی تجارت جهانی غلات در این سال نسبت به سال قبل ۵.۵ درصد بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر فائو پیش بینی کرده است که در سال جاری ذخایر جهانی غلات به ۸۱۱ میلیون تن خواهد رسید.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...