افزایش ۳۰ درصدی بهره وری با فناوری «کشاورزی دقیق» - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
مدیر بازرگانی یک شرکت استارت آپ فضا پایه:

افزایش ۳۰ درصدی بهره وری با فناوری «کشاورزی دقیق»

مصطفی حاجی تراب

حاجی تراب، مدیر بازرگانی یک شرکت استارت آپی فضا پایه معتقد است با استفاده از فناوری کشاورزی دقیق می توان بهره وری کار را در مزارع تا ۳۰ درصد بالاتر برد و از آن طرف کاهش هزینه ای ایجاد کرد.

با افزایش جمعیت جهانی و بحرانی تر شدن شرایط تامین غذایی مردم سراسر دنیا، امنیت غذایی تبدیل به یکی از چالش های فعلی شده است و در نتیجه بشر به سمت افزایش عملکرد در واحد سطح در حال حرکت است. در حقیقت محققان و دانشمندان در پی این هستند تا با ایجاد شیوه های نوین در مدیریت مزارع، علاوه بر بهینه سازی مصرف نهاده ها، عملکرد را نیز افزایش داده و در نهایت بازده ی اقتصادی را بالا ببرند. برای محقق شدن چنین هدفی کشاورزی تحت عنوان «کشاورزی دقیق» ظهور کرده است که می توان گفت از جدیدترین راهکارهای به کارگیری ابازار و ماشین در عملیات های کشاورزی است. به عبارت ساده تر کشاورزی دقیق، کشاورزی دقیق، چشم اندازی از کشاورزی آینده است که ماهواره ها، حسگرها، نقشه ها و داده ها ی حاصل از دور سنجی را در اختیار کشاورز قرار می دهد و دقت عملیات های کشاورزی را تا سطوح قابل توجهی بالا می برد.

در این راستا خبرنگار «بازار» گفتگویی با مصطفی حاجی تراب، مدیر بازرگانی یک شرکت استارت آپی که در حوزه «کشاورزی دقیق» فعالیت می کند، انجام داده است که در ادامه می خوانید.

با بهره گیری از فناوری کشاورزی دقیق، بالغ بر ۳۰ درصد افزایش بهره وری برای کشاورزان ایجاد می گردد

*در ابتدا کمی در خصوص فعالیت شرکت خود و ضرورت نوع خدماتی که شرکت شما ارائه می دهد توضیحاتی بدهید.
شرکت کشت یار در واقع یک استارت آپ فضا پایه ای بودیم که بعد از گذشت یک و نیم سال توانستیم در عرصه توسعه کشاورزی خدمات دقیق، تبدیل به یکی از شرکت های دانش بنیان شویم. با توجه به اینکه روز به روز منابع کشاورزی از جمله آب و خاک در حال کمتر شدن است و از طرف دیگر نهاده های کشاورزی در حال گرانتر شدن است لذا راهکارش این است که به سمت کشاورزی دقیق پیش برویم. به عبارت دیگر ما چالش هایی که در عرصه کشاورزی برای قیمت های وحشتناک نهاده ها ایجاد شده بود را به وسیله پایش های ماهواره ای و کشاورزی دقیق حل کردیم.

*تکنولوژی های مورد استفاده شما چقدر به روز است؟
در بحث تکنولوژی ها بالاترین سطح دانش بشری الان به سیستم های هوا فضا مربوط می شود و ما به این نقطه رسیده ایم که بتوانیم از اطلاعاتی که ماهواره ها هر ۳ روز یکبار از روی سطح زمین جمع می کنند استفاده کنیم و به وسیله تحلیل این اطلاعات در حوزه کشاورزی به کشاورزان راهنمایی های دقیق و کالیبره بدهیم که کشاورز بداند امروز کجای زمین کشاورزی چه عملیاتی باید انجام دهد و چگونه انجام دهد.

یکی از اهداف اصلی ما در بازار، کار کردن با کشاورزان خُرد بود به همین دلیل از بخش  دولتی فاصله ای گرفته و به کشاورزان و مزرعه داران نزدیک‌تر شده ایم

*تکنولوژی هایی که شما عرضه می کنید چه تاثیری در افزایش بهره وری و کاهش ضایعات دارد؟
آنچه که ما برآورد کرده ایم و بر اساس آنچه خریداران که با ما کار می کنند و از خدمات ما استفاده می کنند، نسبت به سالهای قبلی که خودشان کارهایشان را مدیریت می کردند بالغ بر ۳۰ درصد افزایش راندمان و کاهش هزینه ای برایشان ایجاد شده است. چون دیگر لازم نیست مثل سابق حجم زیادی کود به زمین های کشاورزی خود بدهند. از سوی دیگر نیازی نیست کودهای بی مورد و بدون کاربردی را به زمین بدهند و به تبع زمین کشاورزی را تخریب کنند. در حقیقت با استفاده از تکنولوژی مورد استفاده، ما الان کود مناسب در محل مناسب و به مقدار مناسب را به کشاورز توصیه می کنیم.

*خدمات شما مختص بازار داخلی است یا به بازارهای خارجی هم راه یافته است؟
ما پیشنهادات زیادی از سوی مشتریان خارجی داریم چون سیستمی که با آن کار می کنیم سیستم های ماهواره ای و تحلیل های اطلاعاتی است. بنابراین فعالیت ما مختص محدوده خاصی نیست و می توانیم سرویس های صادراتی در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم؛ به این معنا که با تکنولوژی موجود الان  می توانیم بگوییم در کجای دنیا چه محصولی وجود دارد و در آن منطقه چقدر کمبود آن محصول دارند. در سطح داخل کشور نیز این توانایی را داریم که به خریداران خود اعلام کنیم در کجای ایران چه محصولی و به چه میزانی وجود دارد و غیره.

در سطح دنیا بهترین سیستم های سنجش از راه دور متعلق به هندی ها است و پس از آنها نیز کشورهای اروپایی قرار دارند

*با این تفاسیر فعالیت و خدماتی که شما ارائه می دهید چه جایگاهی در خاورمیانه و در چه جایگاهی در جهان دارد؟
در خاورمیانه که ایران تنها کشوری است که این سیستم را دارد اما در سطح دنیا بهترین سیستم های سنجش از راه دور متعلق به هندی ها است و پس از آنها نیز کشورهای اروپایی قرار دارند. با این وجود ما در ایران نیز یکسری سیستم ها را مختص خودمان بومی سازی کرده ایم و در حال حاضر از آنها استفاده می کنیم.

*با توجه به اینکه یک شرکت دانش بنیان هستید چقدر توانسته اید با کشاورزان وارد همکاری شوید و آیا موانعی در این راه وجود دارد یا خیر؟
از همان ابتدای یکی از اهداف اصلی ما در بازار، کار کردن با کشاورزان خُرد بود و قصد داشتیم به صورت مستقیم با خود کشاورزان کار کنیم. لذا شرکت ما از بخش  دولتی فاصله ای گرفته و به کشاورزان و مزرعه داران نزدیک‌تر شده ایم و در این مسیر هم با هیچ مانعی برای کار کردن با کشاورزان خرد برخورد نکرده ایم.

*برای سال ۱۴۰۰ چه برنامه ای دارید؟
برای سال آینده برنامه اصلی ما توسعه محصول مان و همچنین بازار سازی است. از سوی دیگر در سال ۱۴۰۰ قصد داریم باشگاه کسب و کارهای مشترکی را با دیگر همکاران مان در این حوزه ایجاد کنیم.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...