عملکرد یک استارت آپ جامع کشاورزی بهتر از وزارتخانه است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

عملکرد یک استارت آپ جامع کشاورزی بهتر از وزارتخانه است

سلیمی، فعال صنعت کشاورزی معتقد است با یک دهم بودجه ای که به وزارت جهاد کشاورزی داده می شود می توان یک استارت آپ جامع کشاورزی راه اندازی کرد و از این طریق دلالان را حذف کرد و عملکردی بهتر از این وزارتخانه داشت.

محمد سلیمی، گیاه شناس و مدرس دانشگاه فردوسی در خصوص وضعیت صنعت کشاورزی کشور می گوید: به جرات می توان گفت همه بخش های این صنعت مغفول مانده است چون دلالان در آن دست دارند و نمی خواهد که این بخش پیشرفت کند.

سلیمی خاطر نشان می کند: در اوایل تاسیس سازمان جهاد کشاورزی به صورت جهادی کار کرد اما متاسفانه الان به هیچ وجه جهادی کار نمی کند و به عبارت دیگر تنها یک ارگان فرمالیته است. به همین دلیل حتی یک برنامه برای کشت کشاورزی ما وجود ندارد در حالی که الان بسترهای زیادی همچون اینترنت، آی تی و همچنین بحث دولت الکترونیک موجود است و می توان با گرفتن داده ها بستری فراهم کنیم و برنامه کشت اصولی به کشاورزان مناطق مختلف ارائه داد.

کشاورزی دیگر توجیه اقتصادی ندارد
این فعال صنعت کشاورزی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشاورزی برای کشاورزان دیگر توجیه اقتصادی ندار، می افزاید: از یک طرف کشاورز برنامه کشت ندارد، از طرف دیگر کود و سم و نهاده ها را نیز در بنادر بلوکه کرده اند. همچنین بی ارزش شدن پول ایران و بالا رفتن قیمت ارز باعث شده قیمت نهاده‌ها برای کشاورزان گران تمام شود. به این ترتیب آیا می توان متصور شد که کشاورزان رغبت به کشت و کار داشته باشند یا خیر؟ با راه اندازی چنین استارت آپ جامعی می توان دلالان را حذف کرد تا از این طریق کشاورز ما سود بیشتری ببرد و مشتری نیز هزینه کمتری بپردازد.

وی با بیان اینکه الان مدیریت کشت وجود ندارد، می افزاید: بارها اعلام کرده ایم که یک استارت آپ جامع کشاورزی زیر نظر کشاورزی کشور و برای استانها راه اندازی کنیم تا به این طریق علاوه بر اینکه به کشاورز برنامه کشت داده شود با اعلام خرید تضمینی کشت محصولات مورد نظر را تضمین کرد.

سلیمی خاطرنشان می کند: از سوی دیگر با راه اندازی چنین استارت آپ جامعی می توان عوامل بین تولیدکننده و مصرف کننده را حذف کرد تا از این طریق کشاورز ما سود بیشتری ببرد و مشتری نیز هزینه کمتری بپردازد. به عبارت دیگر دلال حذف می شود و راه برای رونق یافتن کشاورزی باز گردد.

مهندسین کشاورزی و تیم‌های حرفه‌ای برنامه نویسی؛ زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی استارت آپ جامع کشاورزی
وی در خصوص زیرساختهای مورد نیاز برای راه اندازی چنین استارت آپی نیز می گوید: در حال حاضر یک زیرساخت به نام بسیج مهندسین کشاورزی بوجود آمده که متشکل از مهندسین و تسهیل گران است که با ارتباط داشتن با کشاورزان به یکسری اطلاعات و داده ها دست می یابند و بر اساس آن می توان یک برنامه کشت مدون به کشاورز داد. از زیر ساخت‌های مورد نیاز برای راه اندازی چنین استارت آپ جامعی چند تیم حرفه‌ای برنامه نویسی و ارائه چند تعریف برای کشاورز، مصرف کننده جزء، مصرف کننده کل و مهندسین ناظر است.

 سلیمی ادامه می دهد: از سوی دیگر می توان با شرکت های مصرف کننده محصولات کشاورزی مثل کارخانه های رب، آرد، چیپس و غیره قراردادهایی مبنی بر عرضه محصولاتی مطابق با استانداردهای این شرکت ها و با کشاورزان نیز بابت خرید تضمینی محصولات کشت شده بر اساس برنامه کشت، منعقد گردد. از آن طرف نیز دولت کود و سموم  و بذرها را با قیمت مناسب در اختیار کشاورز قرار بدهد تا بتوان بهترین بهره را از این استارت آپ برد.

وی می گوید: از دیگر زیر ساخت‌های مورد نیاز برای راه اندازی چنین استارت آپی چند تیم حرفه‌ای برنامه نویسی است و ارائه چند تعریف برای کشاورز، مصرف کننده جزء، مصرف کننده کل و مهندسین ناظر است.

انجام استارت آپ جامع کشاورزی به صورت پایلوت در شهرستان‌ها
این فعال بخش کشاورزی با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی می گوید: مهندسین پهنه جهاد کشاورزی که الان باید در عرصه باشند؛ نیستند و ترجیح می دهند در اداره باشند و کار عملیاتی انجام ندهند.

سلیمی می افزاید: در عوض محققین بخش خصوصی ما بیشتر در عرصه ها حضور دارند و از شرایط موجود مطلع هستند. این یک ایرادی است که به وزارت جهاد کشاورزی وارد است چون این کارها را باید وزارت جهاد کشاورزی انجام بدهد نه اینکه ما به رسانه ها متوسل شویم تا این صحبت ها را به گوش وزارتخانه برسانند! اگر یک دهم بودجه ای که به وزارت جهاد کشاورزی داده می شود وارد این کانال شود کمتر از ۵ سال کشاورزی ایران در همه عرصه ها زیرو رو می شود.

وی تصریح می کند: استارت آپ جامع کشاورزی می تواند براحتی کار وزارت جهاد را انجام دهد فقط دولت باید به جامعه کشاورزی لطفی کند و وزارت جهاد کشاورزی را جمع کند!

سلیمی می گوید: اگر یک دهم بودجه ای که به وزارت جهاد کشاورزی داده می شود وارد این کانال شود کمتر از ۵ سال کشاورزی ایران در همه عرصه ها زیرو رو می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه این استارت آپ را می توان در ابتدا به صورت پایلوت در استانها انجام داد، می افزاید: راه‌اندازی چنین استارت آپ جامعی تنها یک حمایت چند ده میلیارد تومانی لازم دارد که بحث نظارتی دقیق برای این سیستم ایجاد کند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...