دوباره جوجه‌های یک روزه به خاطر گرانی خوراک مرغ دفن می‌شوند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بازار مطرح کرد

دوباره جوجه‌های یک روزه به خاطر گرانی خوراک مرغ دفن می‌شوند

جوجه

ساداتی‌نژاد رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در حال حاضر مرغ دار خوراک مرغ را با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست نمی آورد و تقریبا ۴ برابر قیمت می‌خرد.

جواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به افزایش نهاده‌های دامی در کشور گفت: قیمت جوجه یک روزه، روز گذشته ۵۰۰ تومان بوده است این در حالی است که ستاد تنظیم بازار قیمت جوجه یک روزه را ۲ هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه کرده و این بدین معنا است که در حال حاضر جوجه یک روزه خریدار ندارد و وقتی خریدار نباشد قیمت کاهش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: این مسئله به طور کلی نشان می دهد که مرغداران فعلا جوجه ریزی نمی‌کنند و اگر یادمان باشد پیش تر هم شاهد دفن جوجه یک روزه در پی عدم خرید بودیم و در حال حاضر هم این اتفاق در حال رخ دادن است اما فیلم و یا عکسی از آن به نمایش گذاشته نمی‌شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بنابراین وقتی مرغ دار جوجه ریزی نمی‌کند این بدین معنا است که آقای مسئول و آقای وزیر باید منتظر باشند که ۴۵ روز دیگر میزان گوشت مرغ در بازار کاهش خواهد یافت و قطعا این مسئله مساوی با افزایش قیمت خواهد بود.

این نماینده مجلس بیان داشت: وقتی قیمت جوجه یک روزه به ۵۰۰ تومان می رسد یعنی ما با افزایش قیمت گوشت مرغ مواجه خواهیم شد.

جوجه ریزی به صرفه نیست
وی تاکید کرد: یکی از دلایل مهمی که مرغ دار اقدام به جوجه ریزی نمی کند این است که قیمت نهاده‌ها گران است و جوجه ریزی به صرفه نیست.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به آنالیز قیمت هر کیلو گوشت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار بیان داشت: این ستاد همواره تمام فاکتورهای تولید مرغ را جمع زده و نهایتا به یک قیمت مشخص می رسد.

وی تاکید کرد: جالب است که که در آنالیز قیمت ستاد تنظیم بازار تغذیه مرغ و یا نهاده‌های دامی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می شود یعنی سویا باید با نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارائه و ستاد پشتیبانی مسئول است تا این نهاده‌ها را به مرغ دار بدهد این درحالی است که سویا روز گذشته ۱۵ هزار تومان خرید و فروش شده است.

وی گفت: بنابر این باید دانست که مرغ دار خوراک مرغ را با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست نمی آورد و تقریبا ۴ برابر قیمت می‌خرد که این خود گویای این است که تعیین نرخ ستاد تنظیم بازار برای خرید گوشت به صرفه نیست و تولید کننده از تولید مرغ دست می کشد.

این غلط است که بگوییم کشاورز و دامدار باید به مردم یارانه بدهند چرا آنهایی که باید یارانه بدهند یارانه نمی دهند و کشاورزی که فقیر است باید یارانه بدهد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به راهکارهای موثر در این بخش اظهار داشت: این غلط است که بگوییم کشاورز و دامدار باید به مردم یارانه بدهند چرا آنهایی که باید یارانه بدهند یارانه نمی دهند و کشاورزی که فقیر است باید یارانه بدهد لذا برای رفع این موضوع پیشنهاد ما این است که تصمیم‌گیر در این بخش وزارت جهاد کشاورزی باشد.

وی تاکید کرد: باید اختیارات بازرگانی و تعیین قیمت نهاده های دامی به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد و ما پیگیر این موضوع هستیم.

ساداتی نژاد گفت: همچنین یارانه به جای اینکه به وارد کننده داده شود تا نهایتا به فساد و رانت بیانجامد باید در مسیر تولید مرغ قرار گرفته و ارائه شود.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...