خرید شیر زیر قیمت تمام شده مشکل جدی دامداران در یزد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

خرید شیر زیر قیمت تمام شده مشکل جدی دامداران در یزد

یزد- مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران یزد ضمن اظهار گله‌مندی از عدم حمایت از دامداران استان، گفت: کارخانه‌ها، شیر را زیر قیمت تمام شده از دامداران خریداری می‌کنند.

امیر ثقفی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مشکل عرضه نهاده‌های دامی همچنان پابرجا است، گفت: علی رغم وعده‌های بسیار زیاد دولت، مسئله تأمین نهاده‌های دامی تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان یزد بیان کرد: دامداران و مرغداران همچنان از تأمین نهاده‌های دامی با نرخ آزاد شکایت دارند و معتقد هستند این روند تأثیر مستقیمی بر بازار لبنیات و گوشت داشته؛ به طوری که فشار اقتصادی سنگینی بر مردم تحمیل کرده است.

وی عدم تأمین نهاده‌های دامی موردنیاز دامداران در موعد مقرر را یک معضل مهم در این اتحادیه عنوان کرد و افزود: این مشکل به نحوی است که کل وجه نهاده خریداری شده در زمان خرید از طریق سیستم بازارگاه پرداخت می‌شود ولی بار خریداری شده از ۲۰ روز تا دو ماه بعد تحویل می‌شود.

ثقفی ضمن بیان اینکه سیستم بازارگاه فعلی جهت خرید نهاده‌های دامی مشکلات اساسی دارد، گفت: بازنگری در سیستم بازارگاه یک ضرورت است.

وی با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی و بالا بودن تسهیلات دریافتی بر مشکلات تولید افزوده است، افزود: کمر دامدار تحمل بار سنگینی که برای تولید به آنها تحمیل شده است، را نداشته و در شرایط فعلی که کمبود نقدینگی حاکم است، دامداران دچار مشکل خواهند شد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران یزد در ادامه درخواست تولیدکنندگان به تسهیلات کم بهره و سریع را از مهمترین درخواست‌ها عنوان کرد و گفت: عدم تأمین خسارت وارده در زمان کرونا به تولیدکنندگان بخش دام استان که بالغ بر ۵۲۰ میلیارد ریال بوده از عمده مشکلات دامداران است.

ثقفی عنوان کرد: پایین بودن قیمت شیر و گوشت تولیدی یزد از دیگر مشکلات است؛ چراکه با توجه به قیمت نهاده‌های دامی، قیمت هر کیلو شیر حداقل ۳۵ هزار ریال برای دامدار تمام می‌شود درحالی که کارخانجات، شیر را حداکثر ۳۰ هزار ریال خریداری می‌کنند.

وی بیان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی خود را برای خرید گوشت پنج تکه گاو نر با قیمت هر کیلو حداکثر ۶۰۰ هزار ریال اعلام کرده درحالی که هرکیلو حداقل ۶۵۰ هزار ریال برای دامدار هزینه داشته و در نتیجه می‌توان گفت عملأ هیچ حمایتی از دامداران نشده است.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...