صنعت «جوجه یکروزه» ورشکسته شده است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس هیئت مدیره انجمن مرغ گوشتی:

صنعت «جوجه یکروزه» ورشکسته شده است

یوسفی، رئیس هیئت مدیره انجمن مرغ گوشتی گفت: جوجه یک روزه دانه‌ای ۵۰۰ تومان به فروش می‌رود، درحالیکه این قیمت باید تا ۳ هزار تومان باشد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مهدی یوسفی، وضعیت کنونی نهاده‌ها را اینگونه تشریح کرد: وضعیت ذرت بهتر شده ولی کنجاله سویا [وضعیت مناسبی ندارد] و اگر تولیدکنندگان مجبور به تهیه اقلام ذرت از بازار آزاد باشند، تا کیلویی ۳ هزارتومان باید هزینه کنند.

وی گفت: کنجاله وضعیت بسیار خرابی داشته و ۲۷۰۰ تومان قیمت رسمی دارد که دیروز تا ۱۱ هزار تومان به فرو رفته است و به همین دلیل مرغداران اشتیاقی به جوجه ریزی ندارند.

یوسفی ادامه داد: هر مرغدار باید به تعداد جوجه‌دان دوره‌ای تهیه کند تا با خیال راحت به دیگر مسائل بپردازد.

وی از ورشکستگی صنعت جوجه یک روزه سخن گفت و افزود: جوجه یک روزه دانه‌ای ۵۰۰ تومان به فروش می‌رود، درحالیکه این قیمت باید تا ۳هزار تومان باشد.

یوسفی در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی اظهار کرد: به فرض اینکه وارد کننده با اعتبار خود یکی دو کشتی نهاده وارد کشور کرد، اما اگر پول او را ندهند، اعتبار او نزد خارجی‌ها از بین می‌رود.

وی با اعلام اینکه مرغ دار ابتدا باید بداند که قادر به تهیه دان است یا خیر، افزود: در ماه ۱۲۰ میلیون جوجه‌ریزی داریم و برای هر قطعه جوجه باید ۵ کیلو دان ذخیره کنیم.

یوسفی خاطرنشان کرد: قیمت یک نوع کالا هر روز بالا می‌رود و این بی معناست و همین کمبودها باعث افزایش قیمت روزانه مرغ است.

همچنین ناصر نبی پور، رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به تعیین سهمیه بندی کنجاله سویا گفت: شرکت وارد کننده اعلام کرد از زمان بارگیری، تحویل یک ماه به طول می‌انجامد؛ اما تولید کننده خوراک طیور را از کجا تامین کند؟

وی گفت: ذرت بالغ بر ۳۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد و به هر حال می‌توان مقداری کلزا جایگزین کرد که قیمت آن هم بالای ۶هزار تومان است و پیدا نمی‌شود.

نبی پور افزود: برای مرغ تخم گذار می‌توان از کلزا استفاده کرد ولی محدودیت مصرف دارد و حداکثرا می‌توان ۱۰درصد مورد استفاده قرار داد.

وی با بیان اینکه کالا وجود دارد ولی مشکل ارز موجب عدم ترخیص نهاده‌ها می‌شود، گفت: نهاده‌ها فعلا در حد ارز ۴۲۰۰ تومانی مانده است، ولی همان ارز آزاد را هم دولت باید تامین کند و مشکل نبود ارز است.

نبی پور با اشاره به اینکه دولت اعلام می‌کند ارزی در اختیار ندارد تا تخصیص دهد، افزود: در شرایط جدید که اعلام شد واردکنندگان سه ماه دیگر جنس خود را دریافت کند، قابل اعتماد نیست.

وی ادامه داد: دولت سهمیه دان ما را در «بازارگاه» قرار می‌دهد تا خریداری کنیم و این سهمیه روی کاغذ است.

نبی پور افزود: در این سامانه تعیین شده برای هر مرغ تخم گذار باید ۳۲۶ گرم سویا خریداری کرد که مصرف ۸ روز مرغ تخم گذار است. پس تولید کننده زمان باقی مانده را چگونه صرف کند؟

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...