ضایعات طیور و آبزیان مازندران قابل بازیافت شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ضایعات طیور و آبزیان مازندران قابل بازیافت شد

ضایعات طیور و آبزیان مازندران با اجرای طرح تولید ” بیوسیلاژ ” در این استان همزمان با سومین روز هفته دولت قابل بازیافت و ارزش افزوده اقتصادی شده است

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیلاژ محصول تخمیری است که با استفاده از روش های شیمیایی و میکروبی تولید می شود و با توجه به استفاده از میکروارگانیسم ها در فرآیند تولید سیلاژ ، به آن بیوسیلاژ گفته می گویند. در بیوسیلاژ با بهره گیری از باکتری های شاخص و بهینه شده، ضایعات اولیه به محصولی با درصد پروتئین و قابلیت هضم بالاتر تبدیل می شود. یکی از موارد استفاده از بیوسیلاژ به عنوان جایگزین پروتئین در جیره غذایی آبزیان به جای پودر ماهی و دان طیور به جای کنجاله سویا است.

طرح تولید بیوسیلاژ از ضایعات طیور و آبزیان را موسسه تحقیقات شیلات کشور با همکاری پژوهشکده اکولوژی دریای خزردر مازندران اجرا کرده است و امروز سه شنبه با حضور استاندار مازندران ، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیران کل شیلات و دامپزشکی استان رونمایی شد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور در مراسم رونمایی از طرح تولید بیوسیلاژ از ضایعات آبزیان و طیور گفت : این ترکیب بیوسیلاژ از ضایعات ماهیان گرم آبی و قزل آلا از قبیل سر، فلس و باله ماهی و امعاء و احشاء طیور تولید شده است.
محمود بهمنی با بیان اینکه ۸۹ درصد پروتئین آبزیان قابل هضم است، افزود: این میزان در پودر ماهی فقط ۶۸ درصد است.
وی با اعلام این که قیمت تمام شده بیوسیلاژ تهیه شده از ضایعات ماهی تقریباَ ۵۰ درصد پودر ماهی است ، گفت : این ترکیب می‌تواند جایگزین مناسبی به جای پودر ماهی برای جیره غذایی آبزیان باشد

مجری طرح تولید بیوسیلاژ ضایعات طیور آبزیان هم در حاشیه رونمایی از این طرح در گفت و گو با ایرنا گفت که این طرح که با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون تومانی اجرا و افتتاح شد و قابلیت تولید روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو گرم پودر از یک تن ضایعات طیور و آبزیان را دارد.

رضا صفری با بیان این که روزانه ۲۵ تا ۳۰ تن روده مرغ در کشتارگاه های استان به عنوان ضایعات مرغ دفع می شود ، افزود : با گسترش این طرح که به سرمایه گذاری حدود سه میلیارد تومانی نیاز دارد ، می توانیم همه ضایعات روده مرغ را در استان جمع آوری کنیم.

وی با بیان اینکه ضایعات آبزیان شامل سر، دم و امحاء و احشاء انواع آبزیان نیز قابل استفاده در این طرح است، گفت : بررسی ها نشان داده است که ۳۵ درصد ماهیان گرم آبی و ۲۵ درصد ماهیان سرد آبی (قزل آلا) تبدیل به ضایعات دفع می شود که می توان در این خط تولید مورد استفاده قرار داد.

صفری افزود : طبق بررسی های صورت گرفته می توان به صورت هفتگی ضایعات آبزیان را از حدود ۳۰ بازار ماهی فروشان استان مازندران جمع آوری و وارد طرح بیوسیلاژ کرد.

استان مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری ، سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می کند که معادل حدود ۱۱ درصد از نیاز مصرفی کشور است.

مازندران با داشتن سه هزار و ۴۵۰و احد پرورش آبزیان، قطب آبزی پروری کشور محسوب می شود. هم اکنون از مجموع واحدهای پرورش آبزیان مازندران ، ۲۷۶ واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.
سفید ، کپور، آزاد (فیتیباک) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.
حدود ۸۰۰ قطعه آببندان با مساحت ۱۷ هزار هکتار و ظرفیت حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی، انواع ماهی کپور، آزاد، سفید و فیتوفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...