جولان سلیقه‌ای قیمت‌ها در آشفته بازار لبنیات؛ گرانی‌ها ناشی از فقدان نظارت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

جولان سلیقه‌ای قیمت‌ها در آشفته بازار لبنیات؛ گرانی‌ها ناشی از فقدان نظارت

افزایش لحظه به لحظه قیمت لبنیات در لرستان، صدای مردم را درآورده و این روند صعودی اصلا ً متوقف نمی‌شود. هر بار هم علت گرانی محصولی را جویا می‌شویم آن را به بالا رفتن دلار نسبت می‌دهند؛ فقط نمی‌دانیم چرا با افزایش دلار قیمت کالاها بالا می‌رود اما با کاهش آن، هیچ محصولی ارزان نمی‌شود.

این روزها هم که به لطف کرونا بهانه جدیدتری برای گران‌فروشی جور شده و در همین مدت شیوع بیماری، برخی از اقلام اساسی بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. اگر از بحث گرانی لبنیات بگذریم باید به موضوع مهمتر یعنی سلامت محصولات لبنی اشاره کنیم.

در حال حاضر ۲۳۰ مرکز لبنیات سنتی و ماست‌بندی در استان لرستان وجود دارد که هیچ کدام مجوز ندارند و در صورت ناسالم بودن شیر، ممکن است این لبنیات سنتی، منشأ «تب مالت» باشد. از طرفی مردم به تولیدات کارخانه‌ای اعتماد ندارند و معتقدند که مواد نگهدارنده و افزودنی ‌های ناسالمی در لبنیات پاستوریزه استفاده می‌شود، به همین دلیل لبنیات سنتی را ترجیح می‌دهند چون آن را سالم‌تر می‌دانند.

قیمت‌گذاری سلیقه‌ای در بازار لبنیات
اگر نظارتی بر عملکرد ماست‌بندی‌ها وجود داشته باشد و شیر مصرفی آن‌ها از مراجع سالم و مطمئن تهیه شود در چنین شرایطی لبنیات سنتی به مراتب سالم‌تر از تولیدات کارخانه‌ای است اما مسئله این بوده که بحث نظارت ضعیف است.

از سال گذشته قرار بود جهاد کشاورزی شیر مورد نیاز ماست بندی‌ها را تأمین کند اما این قضیه فقط در حد حرف باقی ماند و هر بار به تعویق می‌افتد درصورتیکه هر گونه تعلل در این قضیه به نوعی بازی با سلامت جامعه بوده و مسئولیت آن برعهده دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی است.

null

قیمت لبنیات ثانیه به ثانیه بالا می‌رود
رئیس اتحادیه لبنیات لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: قیمت لبنیات ثانیه به ثانیه بالا می‌رود و این قیمت ‌گذاری کاملاً سلیقه‌ای است.

رضاعلی تیموری با بیان اینکه با افزایش نرخ دلار، قیمت لبنیات بالا می‌رود اما با کاهش آن لبنیات ارزان نمی‌شود، افزود: درخواست ما این است که نرخ گذاری انجام شود و اگر کسی بالاتر از نرخ مصوب، محصولی را فروخت، جریمه شود.

وی عنوان کرد: برای ماست فروشان محله قاضی‌آباد و خیابان دلفان که گران‌فروشی کرده‌اند، جریمه ‌های سنگینی وضع شده اما با این گونه جریمه‌ها شرایط تغییر نمی‌کند و تنها راه حل برای جلوگیری از گران‌فروشی لبنیات، نرخ گذاری است.

تیموری با بیان اینکه قیمت دلار دائماً بالا می‌رود و دولت هیچ اقدامی نمی‌کند، تصریح کرد: متاسفانه دولت مردم را رها کرده و هیچ حمایتی از مصرف کنندگان ندارد، قیمت لبنیات هم مثل دلار لحظه به لحظه در حال افزایش است.

فعالیت ۲۳۰ مرکز غیرمجاز لبنیات سنتی در لرستان
رئیس اتحادیه لبنیات لرستان با بیان اینکه مصرف سرانه لبنیات مشخص نیست چون گزارشی به دست ما نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که درآمد و بودجه مردم کفاف نمی ‌دهد و در تأمین مایحتاج ضروری خود مانده‌اند.

تیموری بیان کرد: از سال ۹۱ قرار بود جلوی ماست بندی‌ها گرفته شود، آن زمان حدود ۶۰ ماست بندی فعال داشتیم که نه گذاشتند برای آن‌ها پروانه صادر کنیم و نه پلمب کنیم، الان تعداد مراکز به ۲۳۰ مورد رسیده و از آنجایی که مردم منبع درآمدی ندارند هرکسی الان در خانه‌اش ماست تولید می‌کند و می‌فروشد.

وی با بیان اینکه این ماست‌های خانگی اصلا بهداشتی نیست و همین لبنیات سنتی می‌تواند منشأ «تب مالت» باشد، گفت: در حال حاضر کارخانه‌های ما هیچ صادراتی ندارند، واردات زیادی هم نداریم فقط در حدی که هر هفته از تبریز با تانکر ۲۴هزار کیلویی شیر وارد خرم‌آباد می‌شود.

نظارتی در بخش لبنیات وجود ندارد
این مقام مسئول با بیان اینکه شیر تبریز چون از گاوداری‌های صنتعی می‌آید چربی بالایی دارد، افزود: باید از نزدیک ببینید که در کارخانه ‌های شیر چه می‌گذرد و چه بلاهایی که سر این شیر نمی‌آورند، نه تنها مواد افزودنی و نگهدارنده بلکه روغن هم به شیر اضافه می‌کنند تا چربی بیشتری داشته باشد.

تیموری عنوان کرد: این ماست بندی‌ها درصورتیکه بهداشت را رعایت کنند تولیداتشان به مراتب سالمتر از محصولات کارخانه است.

وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته قرار بود جهاد کشاورزی شیر را به ماست بندی‌ها بدهد تا کسانی که پروانه دارند زیر نظر بهداشت، محصولات لبنی تولید کنند ولی با شیوع کرونا اعلام شد که فعلا دست نگه دارید.

فعالیت کارخانه‌ها با ظرفیت پایین
رئیس اتحادیه لبنیات لرستان بیان کرد: حدود ۲۰ جلسه در این رابطه برگزار شده ولی در عمل اقدامی صورت نگرفته و همه چیز فقط در حد حرف باقی مانده است.

وی گفت: با توجه به اینکه نظارتی وجود ندارد، قطعاً در آینده هم افزایش قیمت برای لبنیات خواهیم داشت چون وقتی کاری صاحب نداشته باشد، هرکسی هر چه بخواهد انجام می‌دهد. وی افزود: در حال حاضر کارخانه‌ها با ظرفیت خیلی پایین مشغول کار هستند و حتی ممکن است این گرانی‌ها باعث تعطیلی کارخانه‌ها و تعدیل نیروها هم بشود.

ضرر تولید کنندگان
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: این افزایش قیمت محصولات لبنی دست تولیدکننده نیست و ناشی از وضعیت اقتصادی کشور است؛ یعنی طبیعی است که با افزایش هزینه‌های تولید، قیمت لبنیات افزایش پیدا کند.

سید محمدرضا بنی‌طبا با بیان اینکه اولین کسی که از گران شدن محصولات لبنی ضرر می‌کند تولیدکننده است، افزود: سود تولیدکننده در تولید انبوه و فروش با قیمت کم است اما زمانی که عرضه، محدود باشد قیمت محصول بالا می‌رود و خریداران کمتر می‌شوند.

وی عنوان کرد: عواملی مثل تورم، بالارفتن هزینه‌های ظروف بسته بندی، افزایش حقوق، دستمزد و حق مسکن، افزایش نرخ کرایه‌های حمل ونقل و هزینه ‌های سوخت و جابه جایی همه در تولید تاثیر دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی نرخ تورم کشور در سال گذشته ۳۵ درصد بوده در این شرایط اگر تولیدکننده‌ای افزایش قیمت را بر ای محصولات خود لحاظ نکند کاملاً متضرر می‌شود، بنابراین نباید قیمت‌ها را سرکوب کنیم چون نتیجه‌اش تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران است.

گرانی محصولات لبنی به تعطیلی کارخانه‌ها منجر می‌شود
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران تصریح کرد: وقتی تولیدکنندگان، تولید نداشته باشند اما همچنان نیاز کشور به محصول موردنظر پابرجا باشد مجبور می‌شویم واردات انجام دهیم یا اینکه محصول بی‌کیفیت تولید کنیم.

بنی‌طبا با بیان اینکه صنعت لبنیات یک صنعت رقابتی است که در آن تعدد برند وجود دارد، گفت: در بخش خصوصی ۴۰۰ برند داریم که در بازار با یکدیگر رقابت می‌کنند و اگر کسی بدون دلیل، قیمت خود را افزایش دهد به سرعت برند دیگر جایگزین آن می‌شود و بازار خود را از دست می‌دهد.

وی بیان کرد: افزایش بی‌دلیل قیمت، ریسک بالایی دارد و هیچ برندی حاضر نیست با این کار، بازار خود را از دست بدهد پس هر افزایش قیمتی فقط ناشی از بالا رفتن هزینه‌های تولید است.

کاهش فروش محصولات لبنی
سخنگوی انجمن صنعتی لبنیات گفت: قیمت ‌ها زمانی ثابت می‌ماند که شاخص‌های اقتصادی ثابت باشد ولی ما می‌بینیم که نرخ دلار در بازار آزاد طی چند ماه گذشته پنج تا شش هزار تومان افزایش داشته و بسته بندی‌هایی که برای لبنیات استفاده می‌شود معمولاً وارداتی است و یا از محصولات پتروشیمی تهیه می‌شود که تحت تأثیر دلار قرار دارند.

بنی‌طبا با بیان اینکه وقتی شیر خام که ماده اصلی برای تولید مواد لبنی است گران می‌شود ما هم مجبوریم که در فرآورده‌های لبنی افزایش قیمت داشته باشیم، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی سبب کاهش فروش می‌شود و حتی ممکن است به تعطیلی کارخانه‌ها هم منجر شود بنابراین ما اصلاً موافق گرانی لبنیات نیستیم.

گرانی‌های روزانه کالا و اجناس مصرفی خانوار سبب شده هر روز سفره مردم کوچکتر از دیروز شود، امیدواریم مسئولان امر نظارت جدی بر بازار و برخورد قاطع با متخلفان داشته باشند و مردم را از زیر بار این گرانی‌های سرسام آور نجات دهند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...