پنجره ای جدید به روی صنعت پسته کرمان باز شد؛ گام بلند برای کشاورزی صادرات محور - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
راهی برای نجات طلای سبز؛

پنجره ای جدید به روی صنعت پسته کرمان باز شد؛ گام بلند برای کشاورزی صادرات محور

برداشت پسته زودرس در اوج تقاضا و افت عرضه در بازار می تواند پنجره ای جدید در چشم انداز اقتصاد کشاورزی صادرات محور استان کرمان ایجاد کند.

صنعت پسته مهمترین زمینه صادرات کشاورزی استان کرمان محسوب می شود، در حالی برداشت پسته ابتدای مهر ماه در کرمان آغاز می شود و پیش بینی ها از برداشت حداقل ۱۵۰ هزار تن پسته حکایت دارد که این روزها و قبل از برداشت محصول سال جاری بنگاههای خرید و فروش پسته در استان کرمان به تکاپو افتاده اند.

برای نخستین بار برداشت پسته زود رس در کرمان آغاز شده است و ۵۰ هکتار باغ زیر کشت پسته رفته است، ۸۱ هزار هکتار دیگر باغهای پسته رفسنجان به کاشت سنتی این محصول اختصاص یافته است.

راهی برای حل مشکل بی آبی در رفسنجان
طبق گفته کشاورزان برداشت پسته در مرداد ماه اما بسیار به صرفه تر است که ناشی از برداشت پسته از نهال های زودرسی است که چهار سال قبل کشت شده اند.

در حالیکه هم اکنون تقاضا در بازار داخلی و خارجی برای پسته تازه بسیار بالاست برداشت پسته زودرس توانسته سود قابل توجهی را عاید کشاورزان کند و ۱۰۰ درصد این محصول به بازارهای جهانی صادر شود.

در کنار فرصت بسیار مطلوب برای صادرات محصول کاشت پسته زودرس می تواند در صرفه جویی در مصرف آب نیز نقش قابل توجهی داشته باشد.

دشت رفسنجان در حالی این روزها با افت جدی کاهش سطح آب مواجه شده است که میزان بارندگی در این دشت نیز کاهش یافته و بخشی از زمینهای پسته خیز در حال نابودی است.

دبیر انجمن پسته ایران در گفتگو با بازار از برداشت پسته زودرس رفسنجان خبر داد و گفت: ۵۰ هکتار از ۸۶ هزار هکتار زمین پسته این شهرستان در سال جاری به کشت پسته زودرس اختصاص یافته است.

این محصول ۵۰ روز زودتر برداشت می شود و عملا در زمینه کنترل آفت، صرفه جویی در مصرف آب و صادرات وضعیت بسیار مطلوبی دارد

حسین رضایی با اشاره به بازدهی بسیار مطلوب پسته زودرس نسبت به کشت سنتی این محصول گفت: پیش بینی می شود در سال آینده سطح کشت پسته زودرس افزایش یابد و بخش دیگری از بازار به پسته ایران اختصاص یابد.

وی ادامه داد: این محصول ۵۰ روز زودتر برداشت می شود و عملا در زمینه کنترل آفت، صرفه جویی در مصرف آب و صادرات وضعیت بسیار مطلوبی دارد و می تواند کلید موفقیت صنعت پسته ایران در سالهای آینده باشد.

افزایش کیفیت محصول صادراتی
وی با تاکید بر لزوم بهره وری آب در رفسنجان گفت: در صورت توسعه کشت محصول جدید می توان خشکسالی را نیز در رفسنجان پشت سر گذاشت.

رضایی بیان کرد: انس این پسته نیز پایین است و دانه های پسته درشت و بازار پسند است و به صورت متوسط انس این پسته ۲۴ می باشد.

وی ارزش تغذیه ای این پسته را نیز بالا دانست و گفت: میزان پروتئین این محصول بالا و درصد چربی کمتر از پسته عادی است و مورد توجه بازارهای جهانی قرار گرفته است.

رضایی میزان پروتئین این محصول را ۴ درصد بالاتر از محصول عادی دانست و گفت: به کشاورزان توصیه می کنیم در زمینه توسعه کشت پسته زودرس برنامه ریزی کنند.

شرایط برای افزایش سود مهیا است
محمد کنعانی زاده یکی از صادرکنندگان پسته نیز به خبرنگار بازار گفت: این محصول دو ماه زودتر وارد بازار می شود و بدون رقیب به سادگی در بازار خارجی به فروش می رود، ضمن اینکه باغ های برای سال آینده فرصت بیشتری برای بازآفرینی خواهند داشت و محصول سال آینده بیشتر خواهد شد.

در این فصل از سال کارگر نیز ارزان تر و ترمینالهای پسته نیز خلوت است و با هزینه کمتر میتوان پسته را فرآوری کرد

وی گفت: در این فصل از سال کارگر نیز ارزان تر و ترمینالهای پسته نیز خلوت است و با هزینه کمتر می توان پسته را فرآوری کرد. نیاز این پسته به سم و کود نیاز بسیار کمتر است و هزینه تولید محصول نیز به صورت قابل توجه کاهش می یابد.

وی افزود: یکی از مشکلات جدی محصول پسته در سالهای اخیر سرمازدگی و گرمازدگی است که پسته زودرس در مقابل این تغییرات آب و هوایی نیز مقاوم است و بعد از برداشت به سادگی محصول در بازار خارجی فروش رفت.

بازار خارجی متقاضی پسته زودرس ایران
علی احمدی تولیدکننده پسته نیز به خبرنگار بازار گفت: وقتی پسته وارد بازار می شود پسته جدید در بازار وجود ندارد و می تواند در مرحله افزایش تقاضا و عرضه کم سود بیشتری را عاید تولید کننده کند.

وی بیان کرد: در مرداد ماه درگیر حجم عظیم برداشت نیستیم و ترمینال ها خلوت هستند و کارگر هم زیاد است و می توان نوبرانه محصول را به فروش رساند.

احمدی گفت: به دلیل کرونا، سیاستهای بانک مرکزی و کاهش صادرات هم اکنون بخش زیادی از پسته سال گذشته نیز در انبارها باقی مانده است و نگران هستیم بعد از برداشت پسته سنتی در مهر ماه جایی برای انبار کردن محصول سال جدید وجود نداشته باشد.

در حالی پسته زودرس استان کرمان در بازارهای خارجی فروش رفته است که این روزها همه دغدغه عدم فروش محصول سال گذشته و بازاریابی محصول سال جاری را دارند و مشخص نیست سرنوشت پسته استان که از مهر ماه برداشت می شود چه خواهد شد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیمرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت و...

کشاورزیقیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، ...

کشاورزیدلارهای موجود در اقتصاد ایران «اتلاف پایه» است

به گزارش خبرنگار مهر، حمید فرتوک زاده، تحلیلگر تجارت بین‌الملل و مدرس دانشگاه در میزگردی علمی با مطرح کردن این پرسش که د...

کشاورزیخرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میل...