کشاورزان ۳ برابر هزینه ارز تخصیصی نهاده‌ها، به واسطه گران می‌پردازند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی:

کشاورزان ۳ برابر هزینه ارز تخصیصی نهاده‌ها، به واسطه گران می‌پردازند

تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی گفت: کشاورزان به ازای دریافت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی نزدیک سه برابر آن را به واسطه گران پرداخت می‌کنند که همین امر باعث می‌شود قیمت تمام شده تولید افزایش یابد.

« امین شالچیان» عصر سه شنبه در نشست خبری با اشاره به چالش تاخیر در تخصیص ارز، مشکلات سامانه بازارگاه در تامین نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی افزود: با تخصیص ارز رسمی تولیدکنندگان به رغم افزایش هزینه‌های تولید، ناچار به عرضه محصولات خود با نرخ های مصوب هستند که اگر نرخ نهاده های بخش کشاورزی اصلاح نشود باید در آینده نه چندان دور شاهد خروج بخش عمده واحدهای تولیدی از چرخه تولید و در نهایت افزایش نرخ محصولات کشاورزی باشیم.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه نرخ مصوب نهاده های تولید برای هر کیلوگرم جو یک هزارو ۵۰۰ تومان، ذرت یک هزارو ۵۰۰ تومان و دو هزارو ۴۵۰ تومان تعیین شده اما امروز در بازار قیمت هر کیلوگرم جو دو هزارو ۲۰۰ تومان، ذرت دو هزارو ۸۰۰ تومان و کنجاله سویا بیش از ۹ هزارتومان است که چنین تفاوت نرخی می تواند به تولید آسیب وارد کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی تصریح کرد: در واقع دولت عمده یارانه‌ای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تامین نهاده های کشاورزی قرار می دهد بخش عمده آن از طریق گندم تامین می شود زیرا اگر روزی ارز ترجیحی جو و ذرت حذف شود به دنبال آن باید قیمت خرید گندم افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در صورت حذف ارز رسمی واردات جو قیمت آن در بازار آزاد به کیلویی بیش از پنج تا ۶ هزارتومان می رسد که باعث می شود کشاورزان انگیزه ای برای کشت گندم نداشته باشند و به جای آن به کشت جو مبادرت ورزند بنابراین دولت ناگزیر به واردات گندم خواهد شد.

شالچیان افزود: در واقع بخش عمده یارانه ای که به ارز تامین نهاده های دامی اختصاص می یابد از محل شبکه تامین تولیدات محصولات کشاورزی است پس باید در نظر داشت که بخشی از این یارانه از داخل شبکه تولیدات محصولا کشاورزی تامین می شود که این بدان معناست که بار ارز تخصیصی ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های دامی بخش کشاوری بردوش دولت نیست.

به گفته وی، اختلاف قیمت ارز رسمی و آزاد منجر به تشکیل چرخه های موازی و رانت شده است.

وی با بیان اینکه هزینه های سودجویی دلالان و واردکنندگان در سامانه بازارگاه را در نهایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می پردازند اظهار داشت: به نظر می رسد سامانه بازارگاه که محلی برای ورود غیر از تولیدکنندگان شده هرچه سریعتر اصلاح شود زیرا برخی دلالان و سودجویان از طریق پروانه های کسب واحدهای تعطیل و غیرفعال وارد این سامانه شده و مشکلاتی را برای بخش ایجاد کرده‌اند.

وی بر این باوراست در صورت کاهش تعداد حلقه های واسط مشکلات قیمت و تامین نهاده های بخش کشاورزی مرتفع می شود.

رسوب ذرت در گمرکات از یکسال گذشت

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ضمن انتقاد از رسوب نهاده ها در گمرکات و مشکل کشاورزان در تامین نهاده‌ها افزود: رسوب محموله ذرت در گمرکات کشور از یکسال می‌گذرد این درحالیست که کشاورزان نهاده‌های تولید را چند برابر قیمت در بازار تامین می کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر میلیون‌ها تن نهاده دامی در گمرکات رسوب شده که علاوه بر کاهش کیفیت محصول با پرداخت هزینه‌های هنگفت انبارداری در اختیار بخش تولید قرار می‌گیرد که این رویکرد باعث شده میلیون‌ها دلار از سرمایه‌های کشور از بین برود.

تضعیف صادرات با قوانین و مقررات

شالچیان ممنوعیت صادرات را چالش بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: تغییر در قوانین و مقررات صادراتی و ایجاد ممنوعیت ها صادرات بخش کشاورزی را تضعیف کرده تاجایی که صادراتی در مقابل واردت انجام نمی شود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیخرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میل...

کشاورزی‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ابراهیمی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به باز...

کشاورزیواردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس آمار گمرک ایران، واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رس...

کشاورزی۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری ک...