باقلای «بدون تانن» جایگزین کنجاله سویا و ذرت می‌شود/ کاهش وابستگی به واردات خوراک طیور - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان:

باقلای «بدون تانن» جایگزین کنجاله سویا و ذرت می‌شود/ کاهش وابستگی به واردات خوراک طیور

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان از کاهش وابستگی به واردات خوراک دام و طیور خبر داد و گفت: تحقیقات برای جایگزینی باقلای «بدون تانن» به جای کنجاله سویا و ذرت انجام و وارد فاز اجرایی شده است.

ابوالفضل فرجی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ۹۰ درصد از خوراک دام و طیور وارداتی است و سالانه نه میلیون تن ذرت و سویا وارد کشور می‌شود.

وی افزود: با هدف کاهش وابستگی به واردات کنجاله سویا و ذرت، تحیقیات برای جایگزینی تولیدات جدید آغاز شده و مراحل تحقیقاتی آن در سال ۹۷ به پایان رسید.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با تأکید بر اینکه تولید باقلای بدون تانن در راستای کاهش وابستگی به واردات خوراک است، توضیح داد: تولید باقلای بدون تانن در گلستان مراحل آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته و از تیرماه وارد فاز اجرایی شده است.

وی ادامه داد: ۳۰ تا ۳۲ درصد از جیره طیور سویاست و ماهانه بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تن دان مصرف می‌شود که ۱۸ هزار تن آن سویاست و تلاش شد به جای سویا ۳۰ درصد باقلای بدون تانن وارد جیره شده و سویا را حذف کنیم.

فرجی با یادآوری اینکه گلستان یکی از قطب‌های اصلی تولید طیور (مرغ و تخم مرغ) در کشور است، اضافه کرد: درصد پایین تانن، افزایش محصول (چهار تن در هکتار) و قابلیت برداشت مکانیزه از مزیت‌های باقلای بدون تانن نسبت به سایر ارقام باقلاست.

وی تصریح کرد: طرح تحقیقاتی و امکان سنجی تولید انبوه باقلای بدون تانن انجام و تاکنون این رقم در سه استان لرستان، گلستان و خوزستان کشت شده است.

به گفته رئیس مرکز تحیقیات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با آزمایش‌های انجام شده نتایج به اثبات رسیده که می‌توانیم ۳۰ درصد باقلا را به جای ذرت و کنجاله وارداتی جایگزین خوراک طیور کنیم بدون آنکه این اقدام کاهشی در میزان بازده مرغ‌های پرورشی و یا افزایش تلفات داشته باشد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...