مرغ لاین آرین سهم ۱۰۰درصدی بازار را در اختیار می گیرد. - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

مرغ لاین آرین سهم ۱۰۰درصدی بازار را در اختیار می گیرد.

ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در سال ۱۴۰۰ در زمینه تامین جوجه یک روز مشکلی وجود ندارد و نژاد آرین سهم ۲۷ درصدی بازار را در اختیار گرفته و این میزان در سال آینده به ۱۰۰درصد می‌رسد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدجواد ساداتی‌نژاد، در تشریح نشست صبح امروز(سه شنبه ۱۴ مردادماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: دستورکار نشست اول صبح امروز کمیسیون بررسی مسائل، مشکلات و راه کارهای حمایت از مرغ لاین آرین بود و در این نشست مجری طرح، مسئولان اتاق بازرگانی، هلدینگ کوثر، اتکا، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بوجه حضور داشتند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صادرات مرغ اجداد به ایران از شهریورماه سال گذشته در قالب تحریم‌های آمریکا متوقف شد و نژاد راس در اختیار کشور قرار نگرفت، ادامه داد: توقف صادرات مرغ لاین به ایران می‌توانست امنیت غذایی کشور در سال ۱۴۰۰را با مشکل مواجه کند، در صورتی که مرغ اجداد وجود نداشته باشد عملا تولید مرغ مادر، جوجه یک روزه و گوشت مرغ متوقف می‌شود.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خوشبختانه از سال‌های دور در کشور مرغ لاین آرین ایجاد و تا سال ۷۲ حدودا سهم ۱۰۰درصدی بازار را در اختیار داشت، عنوان کرد: متاسفانه از سال ۷۲ به بعد و با واردات نژادهای خارجی همانند راس انگلیسی سهم آرین از بازار به صفر رسید.

وی با بیان اینکه به محض تحریم صادرات مرغ لاین راس به ایران با دستور مقام معظم رهبری وزارت جهاد کشاورزی کمیته تخصصی در این زمینه تشکیل و طرح احیا مرغ لاین آرین به تصویب رسید و مجری طرح نیز انتخاب شد، گفت: با اقدامات انجام شده طرح احیا مرغ لاین آرین از خرداد آغاز و به محض شروع آن آمریکایی ها در تیرماه سال جاری تحریم صادرات مرغ اجداد راس به ایران را لغو کردند.

این نماینده مردم با اشاره به اینکه لغو تحریم صادرات مرغ راس به ایران نشان از اهمیت در اختیار داشتن تکنولوژی مرغ لاین است زیرا تنها ۸ کشور در دنیا از این تکنولوژی بهره‌مند هستند، افزود: درحال حاضر نباید به دلیل لغو تحریم از احیا و توسعه مرغ لاین آرین دست برداریم بلکه باید عقب ماندگی ۲۰ ساله را با نگاه توسعه‌ای و حمایتی پیش ببریم.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه خوشبختانه هلدینگ کوثر و اتکا از احیا مرغ لاین آرین حمایت کردند و در حال حاضر جوجه ریزی آغاز شده است، عنوان‌کرد: در سال ۱۴۰۰در زمینه تامین جوجه یک روز مشکلی وجود ندارد و نژاد آرین سهم ۲۷ درصدی بازار را در اختیار گرفته و این میزان در سال آینده به ۱۰۰درصد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان سازمان برنامه و بودجه در خصوص حمایت از مرغ لاین اعلام آمادگی کردند، همچنین تاکید داشتند مرغدارانی که از نژاد آرین استفاده کنند مورد حمایت قرار می‌گیرند، افزود: در این نشست مقرر شد تخصیص صد درصدی بودجه ردیف مرغ لاین آرین در دستور کار قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس به صورت مستمر حمایت از مرغ لاین آرین را رصد می‌کند، گفت: برخی افراد انتقاداتی داشتند که مباحث مطرح شده توسط آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت اما با توجه به شرایط موجود در زمینه امنیت غذایی باید این نژاد ایرانی مورد حمایت قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان مجری کمیته تحقیق و توسعه مرغ لاین آرین باید با قدرت موضوع را پیش ببرند، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت مصرف مرغ سایز از نظر بهداشتی و سایز بودن تولیدات نژاد آرین باید در زمینه ترویج و فرهنگ‌سازی اقداماتی انجام شود، تولیدات نژاد راس عمدتا وزنی بیش ۲ و نیم کیلوگرم دارند و با حمایت هورمونی نگهداری می‌شوند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیخرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میل...

کشاورزی‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ابراهیمی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به باز...

کشاورزیواردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس آمار گمرک ایران، واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رس...

کشاورزی۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری ک...