طرح پلاک گذاری دام در شمیرانات آغاز شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

طرح پلاک گذاری دام در شمیرانات آغاز شد

تهران- ایرنا- رییس اداره جهاد کشاورزی شمیرانات اعلام کرد طرح هویت دار کردن تمامی دام های سبک و سنگین در این شهرستان شمال تهران با دریافت پلاک 15 رقمی از امروز شنبه آغاز شده است.

«مسعود ایلکا» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پلاک های ۱۵ رقمی اطلاعات جامعی از قبیل مشخصات مالک و ویژگی های دام نظیر شرایط واکسینه، نژاد، بیمه، میزان تولید و نوع فعالیت دامدار را ثبت می کند.

وی افزود: این طرح بخشی از یک طرح بزرگ کشوری است که اجرای آن از دو هفته پیش در نقاط مختلف آغاز شده است.

به گفته این مقام مسئول، شهرستان شمیرانات هم اکنون  ۳۵ هزار دام سبک و یکهزار و ۳۰۰ دام سنگین  در اختیار دارد که در مجموع، سالانه ۲۹۸ تن گوشت قرمز و ۵ هزار و ۷۳۹ تن شیر تولید می کنند.

ایلکا گفت: پیش از این، هر سازمانی با توجه به نوع فعالیت خود پلاک گذاری دام را انجام می داد. برای مثال سازمان دامپزشکی برای ردیابی دام های واکسینه شده، بانک و صندوق بیمه کشاورزی برای پرداخت خسارت یا تسهیلات و مرکز اصلاح نژاد دام برای ثبت مشخصت آن این کار را انجام می دادند اما اکنون با اعطای پلاک ۱۵ رقمی این موضوع ساماندهی  و از صرف هزینه های بالا و نصب چند پلاک روی هر دام جلوگیری شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی اطلاعات این پلاک ها در یک سامانه ملی جمع آوری می شود.

رییس اداره جهاد کشاورزی شمیرانات گفت: دامداران موظف هستند طی مدت اجرای طرح همکاری لازم را برای هویت دار کردن دام های خود به عمل آورند.

به گفته وی، این طرح با همکاری وزارت جهادکشاورزی، دامپزشکی و سازمان امور عشایری صورت می گیرد و هزینه های طرح با مشارکت دامداران تامین می شود.

ایلکا یادآور شد: یک کارگاه آموزشی در این زمینه روز سه شنبه ۱۷ دی ماه در محل سالن اجتماعات بخشداری لواسان با حضور دامداران و مجریان طرح برگزار شد و اجرای طرح از امروز آغاز شده است.

شهرستان شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، شمال و شرق منطقه ۲ تهران) و ۲ بخش لواسانات و رودبار قصران در شمال استان تهران است. این شهرستان  ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی و بیش از ۳۶ هزار انواع دام در اختیار دارد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...