اصلاح حلقه‌های معیوب در زنجیره تولید کشاورزی کلید خورد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اصلاح حلقه‌های معیوب در زنجیره تولید کشاورزی کلید خورد

کشاورزی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی گفت: تمرکز صندوق‌های بخش کشاورزی از این به بعد روی اصلاح حلقه‌های معیوب زنجیره تولید خواهد بود که مشکلات زیادی را برای بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

انعلی بهزاد نسب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در پاسخ سوال مشکل امروز بخش کشاورزی وجود حلقه‌های معیوب در زنجیره تولید است که به رغم افزایش تولید از سوی کشاورزان درآمد آنها کمتر و نارضایتی آنها بیشتر می‌شود، گفت: در رویکرد جدید صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی تمرکز روی اصلاح حلقه‌های معیوب زنجیره تولید بخش کشاورزی خواهد بود.

وی افزود: نخستین کار ما شناسایی حلقه‌های زنجیره و پیدا کردن مشکلات حلقه‌ها خواهد بود که متأسفانه تاکنون روی زنجیره‌ها کار نشده است.

وی ادامه داد: در گام بعدی شرکت‌های دانش بنیان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به این زنجیره‌های تولید وارد می‌کنیم تا به صورت علمی حلقه‌های مشکل‌دار اصلاح شود.

بهزاد نسب با بیان مثالی گفت: مثلاً در گیاه گشنیز از گیاه گشنیز می‌توان ۵ نوع عصاره گرفت، بنابراین ورود شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند ارزش افزوده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این حلقه‌ها افزایش دهد و به اصطلاح به جای انجام صرفا تولید به سمت کسب و کار بخش کشاورزی سوق پیدا می‌کنیم.

وی گفت: تسهیلات ویژه‌ای هم به صورت هدفمند برای تکمیل این زنجیره‌ها در نظر گرفته‌ایم تا در کنار تنوع بخشی به منابع صندوق بازدهی را در زنجیره‌ها افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی تصریح کرد: در مرحله بعد به سمت پیاده‌سازی مدل کشاورزی قراردادی می‌رویم. در این روش کشاورز معمولا با یک حلقه واسط مانند کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی قراردادهایی می‌بندد تا در ازای ارائه تولید از سوی کشاورز خدمات ویژه‌ و خرید از سوی کارخانه انجام بگیرد. صندوق‌ها تلاش خواهند کرد تا این کارخانه‌ها و صنایع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان حلقه واسط با تأمین سرمایه توانمند کنند تا آنها هم به خوبی بتوانند از کشاورزان حمایت کنند.

بهزاد نسب افزود: ما در رویکرد جدید به دنبال افزایش سرمایه‌های صندوق و تنوع بخشی به آنها هستیم تا بتوانیم بیشتر به کشاورزان و حلقه‌های واسط مانند کارخانه‌ها تسهیلات هدفمند ارائه بدهیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که وجود صندوق در ۸۵ شهرستان و ۱۴ هزار عضو صندوق حاکی از این است که صندوق‌ها هنوز فاصله‌ زیادی برای پوشش ۴.۵ میلیون بهره‌بردار دارند و به نظر می‌رسد تمرکز این صندوق روی پرداخت وام‌های کلان به شرکت‌های تعاونی بوده است، گفت: نحوه پرداخت تسهیلات این طور است که به ازای هر میزان سرمایه‌ای که اعضا دارند ۱۸۰ درصد معادل آن تسهیلات با سود محدوده ۴ درصد پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید صندوق‌های شما در بین کشاورزان شناخته شده نیست و خیلی از آنها این صندوق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌شناسند و برای تأثیرگذاری این صندوق‌ها باید اولاً پرداخت بیشتر به کشاورزان خرد باشد؛ دوم این که کشاورزان آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کامل بشناسند، گفت: تمام برنامه ما این خواهد بود که صندوق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشاورزان بشناسانیم تا همه آنها بتوانند استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ۱۵۲ صندوق در کل کشور با ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه از سال ۸۳ تاکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. سرمایه این صندوق در حال حاضر ۴۶ درصد دولتی و ۵۴ درصد غیردولتی است که به دنبال افزایش سرمایه سهم دولتی هستیم.

بهزاد نسب به تفکیک به تسهیلات پرداختی اشاره کرد و گفت: ۳۳ درصد در بخش زراعت، ۲۵ درصد در حوزه دام، ۱۳ درصد طیور، ۸ درصد عشایر، ۶ درصد صنایع تبدیلی، ۳ درصد شیلات و ۱۱ درصد در حوزه آبخیزداری و جنگل بوده است.

وی تأکید کرد: تسهیلات پرداختی در قالب وثیقه‌های ساده و آسان و بعضا در مقابل فقط چک و سفته انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در پایان به اشکال در زنجیره‌های تولید بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: باید حلقه‌های مربوط به بازار، بیمه، مشارکت مستقیم سود، همکاری با نهادهای بین المللی باید اصلاح شود و به بخش کشاورزی به عنوان اگری بیزینس (کسب و کار بخش کشاورزی) نگاه شود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیافزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش د...

کشاورزیتامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گفت: برای کالاهای اساسی ...

کشاورزی۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوضه‌های جنوبی و د...

کشاورزیصادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیری...