سرانه مصرف برنج در ایران ۳۶ کیلوگرم است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دبیر انجمن برنج ایران:

سرانه مصرف برنج در ایران ۳۶ کیلوگرم است

شایق، دبیر انجمن برنج ایران گفت: در حال حاضر سرانه مصرف برنج درکشور ۳۶ کیلوگرم است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «جمیل علیزاده شایق» در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد افزود: مصرف سالانه برنج در کشور ۳ میلیون تن است.

وی در ادامه ضرورت تاکید بر حمایت جدی از مصرف کنندگان و تولید کنندگان برنج در کشور اظهارداشت: طی سه تا چهار سال اخیر وضعیت بارندگی و به تبع تولید برنج در مملکت مناسب بوده است.

دبیر انجمن برنج ایران گفت: بطورکلی سالانه در ۱۶ استان کشور برنجکاری انجام می شود.

وی افزود: وضعیت تولید محصول برنج اعم از کمی و کیفی طی چند سال اخیر در تمامی این استان ها خوب بوده است.

وی افزود: سال گذشته دو میلیون و ۴۰۰ هزار برنج در کشور تولید شد و امسال پیش بینی می شود با توجه به شرایط مناسب جوی بالای دو میلیون و ۴۰۰ هزار برنج در مملکت تولید شود.

علیزاده شایق اظهارداشت: میزان کسری برنج در سال جاری دستکم ۶۰۰ هزار تن است که با احتساب برنج جهت ذخیره استراتژیک که ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن است در مجموع کشور بیش از ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن نیاز به واردات برنج ندارد.

وی ادامه داد: افزایش سطح زیر کشت و تولید برنج در کشور بیشتر به تامین منابع آبی مربوط می شود.

دبیر انجمن برنج ایران گفت: اگر وضعیت بارندگی ها مناسب و در عین حال الگوی کشت درست باشد دستیابی به خودکفایی برنج دور از دسترس نخواهد بود.

وی افزود: نرخ برنج در استان های گیلان و مازندران متعادل وبا هزینه ها همخوانی دارد اما ورود همین برنج به مراکز بزرگ عرضه مثل تهران و نظایر این هم درصد خرده، هم درصد ناخالصی و هم قیمت آن به دلیل نبود نظارت کافی بالا می رود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیزمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در چهل و هشتمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کارب...

کشاورزیافزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: خودکفایی در محصولات راهبردی ...

کشاورزیمعاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امنیت غذایی زیرساخت امنیت کشورها ...

کشاورزیهمکاری ایران و پاکستان در بخش دام

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران پس از پایان دیدار رسمی سران ایران و پاکستان...