ماجرای گوشت‌های برزیلی با تاریخ مصرف محدود/ بازار سیاه خوراک دام را نفی نمی‌کنم - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

ماجرای گوشت‌های برزیلی با تاریخ مصرف محدود/ بازار سیاه خوراک دام را نفی نمی‌کنم

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه طبق «آیین‌نامه ذخیره استراتژیک» موظف هستیم گوشت وارداتی یخ‌زده که دو ماه از تاریخ مصرفش مانده را به بازار تزریق کنیم، گفت: وجود بازار سیاه در نهاده‌ها را نفی نمی‌کنم اما میزانش به حدی کم است که در تولید تاثیر منفی ندارد.

به گزارش اکودام، حسن عباسی معروفان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، در پاسخ به اینکه برخی اسناد وجود دارد که گوشت برزیلی با تاریخ مصرف محدود در بازار عرضه می‌شود، گفت: طبق آئین‌نامه ذخیره استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام کشور موظف نیست گوشت تازه وارد شده را به بازار ذخیره کند و باید گوشت‌هایی که دوماه است از تاریخ مصرف آن مانده است را به بازار عرضه کند.

وی توضیح داد: آئین‌نامه داخلی ذخیره استراتژیک این شرایط را به این منظور گذاشته است تا اگر شرایطی اضطراری در کشور باشد آن زمان از ذخیره استراتژیک بتواند استفاده کند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تاکید کرد: قانون اجازه عرضه گوشت تازه وارداتی را نمی‌دهد و ما باید ذخایر را حفظ کنیم.

معروفان با بیان اینکه پروتکل بین‌المللی برای توزیع گوشت وارداتی نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورها وجود دارد، گفت: زمانی که گوشت وارد می‌شود ۱۲ ماه اعتبار دارد و حدود سه ماه طول می‌کشد تا به گمرک برسد و تا سه ماه دیگر به دست شرکت پشتیبانی امور دام کشور می‌رسد و پس از آن دو تا سه ماه دیگر قابل تمدید است که در سه ماهه نخست برای عمده فروشی و در سه ماه آخری برای مصارف صنعتی عرضه می‌شود.

وی افزود: تا به امروز هیچ گونه گوشت تاریخ گذشته‌ای در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام کشور وجود ندارد و عرضه گوشت‌ها در تاریخ دو ماه پایانی تنها برای تبعیت از آئین‌نامه ذخیره استراتژیک است.

* کمبود نهاده در بازار وجود دارد

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در پاسخ به اینکه تولید کنندگان از فراوانی نهاده در بازار رضایت ندارند و می‌گویند قیمت‌ها هم دوبرابر شده است، گفت: بله این طور است. واقعیت این است که طی ۴ ماه بانک مرکزی هیچ ارزی برای نهاده‌های دامی اختصاص نداد و تقریبا بازار خالی شده بود. از نیمه‌های فروردین با پیگیری که انجام دادیم از ابتدای اردیبهشت بانک مرکزی تمکین کرد بر اساس تعهدی که به گمرک می‌دهد نهاده‌ها ترخیص شود و از آن موقع تا کنون۱۳۵۰ هزار تن نهاده توزیع شده است.

معروفان ادامه داد: حدود ۶۰۰ هزار تن توسط بخش خصوصی و ۷۵۰ هزار تن توسط دولت به مرغداری‌ها و گاوداری‌ها داده شده است که مجموع آنها ۱۳۵۰ تن است و اما ما قبول داریم که این میزان کمتر از نیاز بازار بوده است و برای تامین نیاز کافی بازار باید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن توزیع می‌کردیم که امیدواریم تا یک هفته دیگر میزان توزیع ما نیاز تولید کنندگان را کفاف بدهد.

* با گرانفروشان مقابله می‌شود

وی در پاسخ به اینکه آیا قیمت بازار تا یک هفته دیگر متعادل خواهد شد، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد خرید و فروش نهاده در سامانه‌ای که وجود دارد و من با مانیتور خودم کاملا آن را رصد می‌کنم کنترل می‌شود. با این سامانه کاملا مشخص است که چه میزان نهاده توسط چه کسی و به چه قیمتی خریداری می‌شود و هیچ کسی نمی‌تواند از قیمت مصوب تخلف کند و اگر غیر از این باشد تعزیرات برخورد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور ادامه داد: مرغداران نمی‌توانند ادعا کنند که همه نیاز خوراک دام را از بازار سیاه به قیمت دو برابر خریداری می‌کنند چون واقعا با این قیمت‌ها تولید نمی‌چرخد اما مسئله این است که مرغداری‌ها احتمالا از مازاد نیازی که دارند به همدیگر می‌فروشند و شاید این قیمت‌ها بالاتر باشد اما هیچ وقت ملاک قیمت بازار نیست.

معروفان با بیان اینکه وجود قیمت بالاتر از نرخ مصوب در بازار را رد نمی‌کنم، گفت: اما این قیمت‌ها به اندازه‌ای نیست که در قیمت کلی بازار تاثیر بگذارد و برخی سواستفاده گران این قیمت واهی را می‌گذارند و واقعیت این است که این قیمت‌ها وجود دارد.

وی در پاسخ به این که آیا کنترل شما در مورد قیمت بازار مربوط به سهم خودتان است یا در مورد سهم بخش خصوصی هم نظارت دارید، گفت: از ۲۱ اسفند ۹۸ همه بخش خصوصی مکلفند تحت نظارت شرکت پشتیبانی امور دام کشور بفروشند. این خرید و فروش در سامانه بازارگاه صورت می‌گیرد و ما نظارت کامل بر این سامانه داریم و تمام خرید و فروش‌ها و قیمت‌ها و خریدار و فروشنده‌ها در این سامانه قابل روئیت است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور ادامه داد: همین الان هم قیمت خودرو دولتی یک نرخ دارد اما نرخی که در بازار به فروش می‌رود کاملا متفاوت است و یا احتمالا کسی محصولی را بخرد و دوست داشته باشد انعامی هم به فروشنده بدهد اما هیچ کدام ملاک اصلی قیمت در بازار نیست در مورد نهاده‌ها هم چنین وضعی است اما بخشی که با قیمت بالاتر به فروش می‌رود اندک و ناچیز است.

* سهم ۷۰ درصدی شرکت پشتیبانی امور دام در تامین خوراک دام بازار 

از معروفان در باره سهم آنها در تامین خوراک دام سؤال شد و گفت: در سال ۹۶ سهم دولتی ۱۸ درصد،‌در سال ۹۷ به میزان ۲۴ درصد در سال ۹۸ به میزان ۳۴ درصد و طی ۵۲ روز گذشته سهم شرکت در تامین خوراک دام تولید کنندگان به ۷۰ درصد رسیده است.

به گزارش اکودام، برخی تولید کنندگان اعلام کردند که سهم شرکت پشتیبانی امور دام کشور از تامین خوراک دام تولید کنندگان تنها ۱۵ درصد است که باعث شکل‌گیری بازار سیاه شده است.

* مرغ از دلالان خریداری نمی‌شود

وی در پاسخ به اینکه تولید کنندگان می‌گویند شرکت پشتیانی امور دام مرغ را به جای تولید کنندگان از دلالان خریداری می‌کند، گفت: به هیچ عنوان مرغ از دلالان خریداری نمی‌کنیم. منبع خرید ما شامل ۳۷ درصد مرغدار،‌۴۰ درصد تشکل‌های مرغی و ۲۳ درصد از کشتارگاه‌ها است. اما آنچه که از کشتارگاه می‌گیریم این طوری نیست که از آنها خریداری کرده باشیم بلکه مرغ‌هایی هست که توسط تولید کنندگان آنجا کشتار شده و ما خریداری می‌کنیم.

* تحویل نهاده به جای مرغ مغایر قانون است

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در پاسخ به اینکه مرغداران می‌گویند شرکت پشتیبانی امور دام کشور در قبال خرید مرغ از دلال نهاده هم به آنها تحویل می‌دهد و آنها به قیمت دو برابری در بازار می‌فروشند، گفت: اولا این شرکت مرغ را از واسطه‌ها خریداری نمی‌کند، دوم اینکه تحویل نهاده به جای مرغ مغایر با قانون است و قانون آن را منع کرده است و در حال حاضر پول مرغ‌های خریداری شده را یک هفته‌ای و به صورت نقد پرداخت می‌کنیم.

معروفان ادامه داد: قبل از اینکه بنده به عنوان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام شوم،  شاید تخلفاتی انجام شده و نهاده به جای مرغ تحویل داده‌اند اما به صراحت می‌گویم این منع قانونی دارد و من این کار را انجام نمی‌دهم.

به گزارش اکودام، برخی تولید کنندگان اعلام کردند که شرکت پشتیبانی امور دام مرغ را از واسطه‌ها خریداری می‌کن و در قبال آن نهاده، به آنها می‌دهد و آنها با فروش دوبرابری در بازار در حقیقت از هر کیلو مرغی که به شرکت می‌فروشند سه هزار تومان سود می‌کنند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...