از ترس کرونا خودکشی نکنیم! - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

از ترس کرونا خودکشی نکنیم!

کرونا

رئیس بیمارستان امیراعلم گفت: برخی از بیماران ما در لیست اعمال جراحی قبلی بودند پس از بحران کرونا متوجه شدیم که به دلیل همان بیماری زمینه ای جان خود را از دست داده اند و این افراد به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نکرده بودند، ما نباید از ترس از ابتلا به کرونا خودکشی کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پس از آغاز بحران کرونا در کشور وتمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به حال آماده باش درآمدند تا خدمات درمانی ر به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ارائه دهند، در این دوران بر اساس دستور وزارت بهداشت ارائه خدمات درمانی به سایر بیماران تا حدود زیادی تعطیل شد و سایر خدمات درمانی فقط به بیماران اورژانسی ارائه شد. حالا، با گذشت دو ماه از شیوع بیماری کرونا، وضعیت تا حدودی از شرایط بحرانی فاصله گرفته و تخت‌های آی سی یو بسیاری از بیمارستان‌های تهران خالی از بیماران کرونایی است و این بیمارستان‌ها تصمیم گرفته‌اند تا بیماران عادی را پذیرش کنند.

با شیوع بحران کرونا، بسیاری از بیماران غیر اورژانسی به دلیل شیوع کرونا و ترس از ابتلا به این بیماری اعمال جراحی خود را متوقف کردند تا در زمان دیگری بتوانند این اعمال جراحی را انجام دهند و حالا که بیماری در فاز مدیریت قرار گرفته و بیمارستان‌ها درحال بازگشت به حالت عادی ارائه خدمات هستند هم از پیگیری روند درمان خود خودداری می‌کنند و همین موضوع باعث شده تعدادی از این بیماران جان خود را از دست بدهند.

برای بررسی وضعیت بیمارستان‌ها در این ایام از چند بیمارستان شهر تهران بازدید کردیم. «بیمارستان امیراعلم» یکی از مراکز درمانی شهر تهران است که در اوایل شیوع کرونا به پایگاهی برای درمان این بیماران تبدیل شده بود اما امروز خبری از آن شلوغی و جنب و جوش روزهای ابتدای بحران در آن نیست.

*تنها دو بیمار مبتلا کرونای بستری داریم

برای بررسی وضعیت پذیرش بیماران عادی در این روزها با آرش جعفریه رئیس بیمارستان امیراعلم به گفت‌وگو پرداختیم. وی در پاسخ به اولین پرسش ما درباره تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در این بیمارستان می‌گوید: تعداد مراجعان به دلیل کرونا در روزهای نخست به ۱۱۰ بیمار در روز می‌رسید اما خوشبختانه این روزها تعداد مراجعان مبتلا به کرونا کاهش یافته است. ۴ بخش ما در روزهای ابتدایی درگیر رسیدگی به این بیماران بودند و ۲ بخش «آی سی یو» بیمارستان نیز برای مقابله با این بیماری تجهیز شده بودند. درحال حاضر ۴ بخش ما تعطیل شده و تمام بیماران مبتلا به کوید۱۹ در یک بخش بستری هستند به طوری که امروز تنها دو بیمار مبتلا در بیمارستان ما بستری هستند و اگر روند به همین سمت پیش رود، بیماران بستری را می‌توانیم مرخص کنیم.

*رفتار این بیماری غیرقابل پیش بینی است

از آقای دکتر می‌پرسم، به نظر شما باز هم شیوع این بیماری اوج خواهد گرفت؟ تعطیلی‌ها تاثیر بسیاری در کاهش مبتلایان داشته است همچنین رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی نیز موثر بوده است اما رفتار این بیماری غیرقابل پیش بینی است و نمی‌دانیم که با بازگشایی‌ها این بیماری اوج پیدا می‌کند یا خیر، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوع به صورت مقطعی اوج خواهد گرفت و شدت آن همانند اسفند نخواهد بود.

*کاهش ۹۰ درصدی مراجعه بیماران به درمانگاه‌ها

جعفریه در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان کاهش مراجعات پاسخ می‌دهد: برخی بیمارستان‌ها مانند بیمارستان امیراعلم ماموریت‌های خاص دارند به طور مثال، درمان سرطان سر و گردن در مراحل پیشرفته از جمله ماموریت‌های ما است، از روز شنبه درمانگاه گوش و حلق و بینی و داخلی این مرکز بازگشایی شده است و امیدواریم بیمارستان دیگر هم پذیرای بیماران باشد و این اقدامات نیز بر اساس پروتکول‌های وزارت بهداشت و رعایت نکات بهداشتی صورت می‌گیرد. انجام اعمال جراحی در این بیمارستان آغاز شده است از روز شنبه اعمال جراحی با تعداد کم و با حفظ جوانب احتیاط و ایمنی لازم برای بیماران و پرسنل آغاز شده است در بحران کرونا ۹۰ درصد بیماران ما به بیمارستان مراجعه نکردند و امیدواریم با کنترل بیماری بیماران اطمینان را به دست بیاورند که برای درمان به بیمارستان مراجعه کنند به دلیل اینکه بیمارستان ها نکات بهداشتی را رعایت خواهند کرد.

*بیمارستان ایزوله است

رئیس بیمارستان امیراعلم درباره وضعیت ایزوله شدن درمانگاه‌های بیمارستان توضیح می‌دهد: نمی‌توانیم ۱۰۰% به بیماران اطمینان دهیم که در بیمارستان به کرونا مبتلا نمی‌شود و باید جوانب احتیاط را رعایت کنیم. در مدخل ورودی درمانگاه سینک روشویی نصب شده در ورودی های بیمارستان مواد ضدعفونی قرار دادیم و به بیماران به صورت رایگان ارائه می‌کنیم، برخی از افراد با مترو و اتوبوس به بیمارستان مراجعه می‌کنند که ممکن است در مسیر رفت و آمد به این بیماری مبتلا شوند اما نکته حائز اهمیت آن جاست که برخی از بیماران که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند از ترس از ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و با گذشت زمان زیاد بیماری آنها لاعلاج می شود ما تلاش می‌کنیم بهترین سرویس را با رعایت اصول ایمنی به آنها ارائه دهیم.

برخی از بیماران ما در لیست اعمال جراحی قبلی بودند پس از بحران کرونا متوجه شدیم که به دلیل همان بیماری زمینه ای جان خود را از دست داده اند و این افراد به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نکرده بودند. ما نباید از ترس از ابتلا به کرونا خودکشی کنیم. بیماران قلبی سرطانی روماتولوژی و …

*از بیماران مبتلا به کرونا هزینه دریافت نکردیم

آقای دکتر گزارش‌هایی به ما می‌رسد که بیمارستان‌های دولتی از افراد مبتلا به کرونا هزینه دریافت کرده‌اند در این خصوص توضیح دهید؟ درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان ما براساس دستورالعمل وزارت بهداشت بوده است می‌توانیم اعلام کنیم که تقریبا هیچ هزینه‌ای از بیماران دریافت نشده است. در بخش ویژه کرونا پرسنل از لباس‌های مخصوص استفاده می‌کنند که گران هستند همچنین از سوی دیگر داروهای این بیماران گران قیمت هستند. دستکش و ماسک‌های مخصوص و مواد ضدعفونی هزینه زیادی را به بیمارستان تحمیل می‌کند به طوری که یک پرسنل در یک شیفت ۱۲۰ هزار تومان تجهیزات مصرف می‌کند که این موضوع بار مالی زیادی را به بیمارستان تحمیل می‌کند هرچند از سوی دیگر خیران نیز کمک زیادی به تامین اقلام می‌کنند. درمانگاه تلفنی راه‌اندازی شده است استادی در ساعات مشخصی حاضر می‌شوند و بیماران را با توجه به شرایطاشن دعوت به مراجعه می‌کنند و حتی این افراد می‌توانند مدارک خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای پزشک ارسال کنند.

* خروجی بیمارستان ما بهتر از ورودی است

برای بررسی وضعیت پذیرش بیماران غیراورژانسی راهی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) شدیم، درمانگاه ‌های بیمارستان‌ خیلی شلوغ نیست اما تمام پرسنل با رعایت نکات بهداشتی درحال فعالیت هستند، از سوی دیگر درمانگاه‌های بیمارستان نیز به صورت ایزوله بیماران غیراورژانسی را پذیرش می‌کنند.

خسرو صادق‌نیت رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) در پاسخ به پرسش ما درباره وضعیت پذیرش بیماران غیراورژانسی در این بیمارستان توضیح می‌دهد: بیشتر بیمارستان‌های دولتی در تهران درحال حاضر آمادگی مدیریت بیماران کرونایی را دارند و خوشبختانه وضع خروجی بیمارستان ما بهتر از ورودی است. هفته گذشته بخش‌های زیادی را که بیمار کرونا بستری داشتند به حالت عادی برگرداندیم. سه بیمارستان اصلی ما که بخش‌های متعددی را به بیماران کرونایی اختصاص داده بود اکنون عاری از بیماران مبتلا به کروناست و تنها در بخش عفونی و آی‌سی‌یو بیمارستان تعدادی از بیماران تحت درمان هستند.

صادق نیت با اشاره به اینکه مجتمع بیمارستانی امام خمینی برای مردم و مراجعین امن‌تر از بیرون بیمارستان است، می‌افزاید: در بیمارستان ما طی هفته گذشته تعداد بیماران بستری به زیر ۱۰۰ مورد رسید و در آی سی یو نیز کمتر از ۵۰ مورد بستری هستند.

* از ترس کرونا سایر بیماری‌ها را فراموش نکنید

وی با اشاره به اینکه تعداد فوتی‌های ما به زیر ۲ الی ۳ مورد رسیده است خاطرنشان می‌کند: در مجموع سیر ثابت به سمت نزول را طی کرده‌ایم، نگرانی ما از بیمارانی است که به دلیل ترس از کرونا پیگیر بیماری خودشان نیستند لذا سراغ آن‌ها را گرفتیم و متاسفانه متوجه شدیم که برخی از آنها فوت کرده اند. از ترس بیماری کرونا نباید بیماری‌های مهمتر را فراموش کرد، مردم مطمئن باشند که روال در بیمارستان‌های دولتی به طور مکانیزه و قانونمند انجام می‌شود.

صادق نیت با اشاره به اینکه مردم همواره باید به رعایت اصول بهداشتی توجه کنند، می‌گوید: مردم همچنان باید به شستشوی دستان خود توجه داشته باشند تا بیماری افزایش پیدا نکند. در بیمارستان‌ها خدمات درمانی به مردم ارائه می‌شود و از سوی دیگر مردم هم باید پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت را رعایت کنند. بهتر است مردم ترس از ابتلا را در مراکز درمانی به بیماری را نداشته باشند.

بررسی‌ها و پیگیری‌های فارس نشان می‌دهد با کاهش میزان شیوع بیماری کرونا در کشور، میزان مراجعان بیماران تنفسی به بیمارستان‌های تهران تا حد زیادی کاهش یافته است. از سوی دیگر بیمارستان‌ها نیز با ایزوله کردن محیط درمانی درحال بازگشت به روال عادی پذیرش بیماران غیراورژانسی هستند، لذا توصیه می‌شود افرادی که از بیماری زمینه‌ای رنج می‌برند یا نیاز به عمل جراحی دارند با مراجعه به مراکز درمانی دولتی روند درمان خود را پیگیری کنند.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم / مسؤول اورژانس جنگ بودم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتامسال ۳۵۰ هزار میلیارد ریال یارانه دارو پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، داوود منظور اظهار کرد: دولت سیزدهم بنا دارد خدمات حوزه سلامت...

بهداشت و سلامتآیا استفاده از لوازم آرایشی برای زنان باردار خطر دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نائیجی، درباره برخی اقدامات زیبایی غیر ضروری و ممنوع برای زنان توضیحاتی داد و اظهار کرد: دور...