تایید روش پلاسما درمانی کرونا/ هنوز هیچ دارو و واکسنی برای درمان کرونا تایید نشده است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تایید روش پلاسما درمانی کرونا/ هنوز هیچ دارو و واکسنی برای درمان کرونا تایید نشده است

پلاسما درمانی

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه«پلاسمادرمانی یکی از روش هایی است که می تواند در پیشگیری و درمان مبتلایان کرونا کمک کند و ضامن سلامتی بیماران باشد.»تاکید کرد:«هنوز هیچ دارو و واکسن تایید شده ای در دنیا برای درمان کرونا معرفی نشده است و همه مسایلی که در فضای مجازی درباره داروهای درمان کننده کرونا مطرح واقعیت ندارد.»

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه«پلاسمادرمانی یکی از روش هایی است که می تواند در پیشگیری و درمان مبتلایان کرونا کمک کند و ضامن سلامتی بیماران باشد.»تاکید کرد:«هنوز هیچ دارو و واکسن تایید شده ای در دنیا برای درمان کرونا معرفی نشده است و همه مسایلی که در فضای مجازی درباره داروهای درمان کننده کرونا مطرح واقعیت ندارد.»

دکتر محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« راهزنی محموله ها و اقلام مورد نیاز بیماران کرونایی در دنیا حتی بین کشورهایی که سابقه اتحاد و دوستی داشتند هم اتفاق افتاده است که نشان می دهد چقدر از اصول اخلاقی فاصله می گیریم. در حوزه کیت های تشخیص کرونا ما به تولیدات داخلی خود در زمینه کرونا فکر می کنیم و به قدری منابع داریم که شیطنت یک کشور کوچک نمی تواند تاثیری بر روی ما بگذارد.»

وی درباره جمع آوری پلاسمای بهبودیافتگان کرونا برای درمان بیماران کرونایی ،‌گفت:« سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت این فرایند را دنبال می کنند و توصیه های لازم برای جلوگیری از هرگونه الودگی را طی مکاتبه ای به سازمان انتقال خون منعکس کرده ایم. اینکار در دست اقدام است و اگر هر کمکی لازم باشد وظیفه خود می دانیم سازمان انتقال خون را در این زمینه یاری کنیم.پلاسمادرمانی یکی از روش هایی است که می تواند در پیشگیری و درمان مبتلایان کرونا کمک کند و ضامن سلامتی بیماران باشد.»

وی در پاسخ به اینکه تست بالینی داروی فاوپیراویر به کجا رسید،‌گفت:« اثربخشی داروی فاوپیراویر بر روی بیماران مبتلا به کرونا نه در ایران نه درهیچ کشوری دیگر هنوز ثابت نشده است. در کشور ما هم ما به موازات مطالعات بالینی فرایند تولید این دارو را را شروع کردیم چون این دارو صرفا برای کرونا استفاده نمی شود و برای انفلوانزا هم قابلیت مصرف دارد. منتظر نتایج مطالعات بالینی این دارو هستیم. یک شتاب زدگی در فضای مجازی درباره این دارو شد که یک باور غلطی را در مصرف کنندگان ایجاد کرد ولی کمیته علمی مستقر در وزارت بهداشت این اظهارات را تایید نمی کند ما به دور از هیاهو کار مطالعات بالینی این دارو را ادامه می دهیم.»

وی درباره داروی ترکیبی ایرانی در درمان کرونا که قرار بود مواد اولیه آن برای تولید وارد کشور شود، گفت:« این داروی ترکیبی یک داروی انتخابی است و به تعدادی که سیستم درمانی ما نیاز داشته باشد در حال تولید است ولی توصیه نشده که این دارو حتما برای بیماران به عنوان یکی از داروهای درمان کرونا تجویز شود.»
وی تاکید کرد:« هنوز هیچ دارو و واکسن تایید شده ای در دنیا برای درمان کرونا معرفی نشده است و همه مسایلی که در فضای مجازی درباره داروهای درمان کننده کرونا مطرح واقعیت ندارد. هیچ کدام از مراجع رسمی بین المللی و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت کشورمان هیچ کدام از این داروها را تایید نکرده است.»
وی درباره وضعیت قیمت داروها در سال جدید گفت:«افزایش قیمت دارو پایین تر از تورم کشور بوده است، امسال هم برنامه ما این است تا جایی که امکان دارد افزایش قیمتی نداشته باشیم مگر اینکه افزایش ارز تاثیر بگذارد. افزایش قیمت دارو را در حدی می پذیریم که بنگاه ها ضرر نکنند و تامین دارو برای بیماران مخدوش نشود و سیاست ما همین بوده است و امسال هم این سیاست را ادامه می دهیم.»

وی درباره میزان تولید ماسک در کشور گفت:« ظرفیت تولید ماسک در کشور حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار عدد بود و قبل از شروع بحران کرونا عددی که قابلیت تولید و توزیع بود بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ماسک سه لایه بود ماسک N95 کمتر از ۵ هزار تا در روز ظرفیت تولید داشتیم که با بروز بحران کرونا اعداد و ارقام افزایش تصاعدی نجومی پیدا کرد.روزانه حدود یک و نیم میلیون ماسک سه لایه در کشور تولید می شود که تولیدات ما افزایش ده برابری پیدا کرده است و با ورود ستاد اجرایی فرمان امام ما در روز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ماسک سه لایه تولید می کنیم و تولید ماسک N95 الان به حدود ۱۷۰ هزار عدد در روز رسیده است.»

وی خاطرنشان کرد:« ما الان دیگر مشکل خاصی در مراکز درمانی و بهداشتی به لحاظ تامین ماسک نداریم در حالی که روزهای اول تجهیزات حفاظتی کافی نداشتند. در حال حاضر تولید ماسک سه لایه به چیزی حدود ۲۶ برابر قبل از بحران کرونا رسیده است.ماسک موردنیاز واحدهای صنعتی را از محل واردات در اختیار انها قرار می دهیم. سعی کردیم ماسک هایی که تولید داخل است و قیمت پایین تری دارد را در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم و برای صنایع از خارج کشور وارد کنیم امیدواریم تولید ماسک به ظرفیت ۵ میلیون عدد در روز برسد تا نیاز صنایع برطرف شود.تولید ماسک های فیلتر دار را هم به بالای ۲۰۰ هزار عدد خواهیم رساند.»

وی گفت:« ما الان دیگر واردات دارو نداریم و چیزی هم که الان به کشور وارد می شود سفارش هایی است که در بهمن و اسفند ماه گذشته بوده است. الان در داخل کشور قابلیت تولید داروها را داریم. ما هنوز هیچ درمان دارویی شناخته شده و تایید شده ای برای کرونا در دنیا نداریم همه داروهایی که الان می توانند برای درمان بیماران کرونایی مورد استفاده قرار گیرند را خودمان در داخل تولید می کنیم. برای بخشی از مواد اولیه این داروها شاید نیاز به واردات داشته باشیم که برخی شرکت ها برای تولید این مواد اولیه هم اعلام امادگی کرده اند الان کارخانه ای در کشور داریم که خط تولید داروهای ضدویروس تخصصی در منطقه شناخته می شود.»

وی درباره ابتلای داروسازان به کرونا گفت:« یکی از اقشاری که در معرض مستقیم تماس با بیماران یا افراد ناقل قرار گرفتند، داروسازان و پرسنل داروخانه‌ها بوده‌اند و در جایی از خدمات و زحمات آنها تقدیر نشد. تعداد زیادی از همکاران داروساز ما مبتلا و تعدادی از آنها هم فوت کرده اند. اخیرا نامه‌ای از انجمن داروسازان داشتم که از این موضوع گلایه کرده بودند که چرا نامی از همکاران داروساز آورده نشده است. من از تلاش همه همکارانم سپاسگزاری می‌کنم.»

وی افزود:«متاسفانه در هفته های اول شیوع کرونا بخشی از کمبودهایی که در کشور ایجاد شده بود، به این عزیزان نسبت داده شد که به دور از انصاف بود. داروخانه‌ها هر آنچه که داشتند، عرضه کردند. حتی بسیاری از همکاران مان بدون دریافت پول و بدون دریافت هیچگونه سودی ارائه خدمت کردند. ما در این مدت چون خیلی از بیماران الکتیو دیگر مراجعه ای به مطب ها نداشتند اعداد و ارقام ما می گوید داروخانه ها بخصوص در اسفندماه افت فروش زیادی داشتند و درصد کمی از داروخانه ها که محل استقرارشان در بیمارستان ها بودند از این مسئله استثنا بودند ولی بیش از ۹۵ درصد داروخانه ها دچار افت گردش مالی شدند. بسیاری از داروخانه ها دخل و خرجشان با هم همخوانی نداشته است. خوب است که سازمان های مالیاتی و بانک ها به این موضوع توجه کنند تا تلاش انها مورد غفلت واقع نشود.»

وی درباره چرایی عدم توزیع اقلام حفاظتی در مراکز خصوصی، گفت:«اولویت ما تحویل ماسک N95 و لباس های ایزوله به بیمارستان هایی است که پذیرش بیماران کرونایی را انجام می دهند و در مناطقی که ریسک بیماری بیشتر است اولویت توزیع را به آنها داده ایم. هفته گذشته جلسه ای را برگزاری کردیم و احساسمان این بود که یک بازنگری در زمینه توزیع صورت گرفت و در حال بازبینی این مسئله هستیم.»

وی درباره دارو رمدسیویر برای درمان کرونا گفت:« این دارو یکی از کاندیداهایی است که احتمال می دهند در درمان بیماران کرونایی موثر واقع شود. این دارو تا حدودی واردات شده و مطالعات بالینی آن صورت گرفته و یک شرکت دانش بنیان هم برای تولید آن اعلام امادگی کرده است. این دارو هم می تواند در درمان کرونا موثر واقع شود.»

وی درباره دستگاه ویروس یاب راداری، گفت:« باید بررسی های لازم درباره این دستگه صورت گیرد و با توجه به مستندات و نتایج ازمایشگاهی و مطالعات بالینی اگر به تایید برسد حتما مجوزهای لازم را صادر خواهیم کرد.»

وی در واکنش به تجارت پرسود در زمینه کیت های تشخیصی کرونا و دست داشتن افرادی از سازمان غذا و دارو در این زمینه گفت:« بحث روی کیت ها یک بعد آن اقتصادی است و یک بعد سلامت و تاثیر و دقت عمل انها است. در بعد اقتصادی در حوزه کرونا یک بیزنس بزرگی شکل گرفته است و یک بخش مهمی از آن مربوط به بحث کیت های تشخیص کرونا است. سیاست ما تولیدات داخلی این کیت ها است و اگر کیت های تولید داخل دقت عمل و کیفیت لازم را داشته باشند برنامه ما بر تامین از تولیدات داخلی است.»

وی افزود:« کیت های رپید تست هنوز از نظر دقت عمل نتوانسته کمیته علمی وزارت بهداشت را اقناع کند. پیشنهاداتی از سوی تولیدکنندگان برای تولید تست های سریع را داشته ایم که منتظر تایید کمیته علمی هستیم که در صورت تاییدعمده تامین خود را از تولیدات داخلی تامین کنیم. ما هم از منابع اروپایی و هم از منابع چینی واردات کیت را داریم.البته اروپا در حال حاضر با کمبود کیت مواجه است و این کیت ها را از چین وارد می کند.»

وی درباره تحریم ها گفت:« در تحریم ها نگاه مزورانه ای وجود دارد که گفته می شود دارو و اقلام سلامت محور تحریم نیست ولی وقتی در تعاملات بانگی نتوانید پول این اقلام را پرداخت کنید هیچ تولیدکننده خارجی نمی آید تولیداتشان را بدون در اختیار ما قرار دهد. کسانی که در زمینه دارو و اقلام پزشکی با ایران کار می کنند مورد بازخواست مراکز تزریق کننده تفکر تحریم قرار می گیرند. آنها می گویند بازار ایران بزرگ و جذاب است ولی اگر با شما کار کنیم مورد تحریم قرار می گیریم و بقیه بازارهای اروپایی و امریکایی را از دست می دهیم.هر تاجری تشخیص می دهد بازار بزگ و کم ریسک را به خاطر کار با ایران از دست ندهد. صداقت در گفتار خارجی ها وجود ندارد و هر روز حلقه تحریم ها را تنگ تر می کنند. تولیدکننده گان داخلی برای خرید ماشین الات تولید دارو مجبورند با راه های پر ریسک اقتصادی تحریم ها را دور بزنند تا بتوانند این دستگاه ها را وارد کنند.»

وی درباره تحقیقات انجام گرفته بر روی داروهای درمان کننده کرونا گفت:« ما محققین زیادی در کشور چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی داریم و پیشنهادات زیادی برای کاربرد داروهایی که در درمان کرونا اسفتاده می شوند دریافت کردیم. اینکه چقدر این ادعاها صحیح است نیاز به یک قضاوت علمی بی طرف دارد که فرایند پیچیده ای است یک دارو که هم از نظر ایمنی و هم از نظر اثربخشی دسترسی اش برای بیمار باشد یک پروسه پیچیده و زمانبر دارد البته ما سعی کردیم این زمان را کوتاه کنیم. وظیفه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این است که ایمنی و اثربخشی این داروها را بررسی قرار دهد.تاکنون بیش از هزار ایده دریافت کردیم که در کمیته علمی سازمان و غذاو دارو وزارت بهداشت باید مورد بررسی و تایید قرار گیرد.»

وی در واکنش به گم شدن ۵ هزار داروی فاوپیراویر وارد شده به کشور ضمن تکذیب این خبر، گفت:« ابتدا برای واردات این دارو محموله ۱۵ هزارتایی این دارو تحویل ما شد و ۵ هزارتای آن هم با فاصله زمانی در اختیار بیمارستان ها قرار گرفت اینکه این فاصله زمانی را بخواهند نسبت دهند به اینکه این ۵ هزار دارو برای افراد خاص جدا شده بود را تایید نمی کنم. ما در دو نوبت این دارو را دریافت کردیم و همه ۲۰ هزارعدد این دارو در فرایند مطالعات بالینی وارد و مورد استفاده قرار گرفته است. این داروها در همه بیمارستان ها قابل توزیع نیست و فقط در اختیار بیمارستان هایی که مطالعات بالینی این دارو را انجام می دهند قرار می گیرد.»

وی در واکنش به فروش داروی فاوپیراویر به مبلغ ورقی سه میلیون تومان گفت:« بسیاری از داروهای ناصر خسرو فیک و بدون اصالت هستند و بعید می دانم این ۵ هزار داروی وارد شده فاوپیراویر در ناصرخسرو عرضه شده باشد.متاسفیم از اینکه دارویی که هنوز تایید نشده اولا تجویز می شود و دوما به دلیل این نیاز کاذبی که ایجاد شده و باور غلطی که به مصرف کننده القا می شود این دارو را با یک قیمت بسیار بالایی خریداری می کنند و ممکن است این دارو اصلا داروی اصل نباشد.»

وی درباره ذخیره دارویی بیماران خاص و کمبود انسولین در کشور گفت:« ما به بانک جهانی فهرستی از اقلام مورد نیازمان که در داخل تولید نمی شود یا تولید داخل تکاپوی کشور را نمی کند را پیشنهاد داده ایم البته رد پای شیطنت امریکا را در آن بوضوح می توان دید و متاسفانه امریکایی ها دست برنمی دارند. ما از تامین داروهای بیماران خاص غافل نشده ایم و ارزی که برای تامین این اقلام استفاده می شود را از داروهای کرونایی تفکیک کرده ایم. در مورد انسولین هیچ کمبودی در کشور نداریم.تفاوت فاحشی بین قیمت انسولین تولید داخل و خارجی وجود دارد و گزارشاتی به دست ما رسیده که به صورت غیرقانونی از کشور خارج می شود به همین دلیل توزیع انسولین را محدود به داروخانه های منتخب کردیم تا نظارت بیشتری بر مصرف داشته باشیم.»

وی افزود:« ما در انبارهایمان موجودی انسولین داریم و جای هیچ نگرانی نیست. یک تولیدکننده داخلی نیز قادر به تولید انسولین است ولی به دلیل بحث کرونا مراسم افتتاح کارخانه به تعویق افتاده است. انسولین جزو قلم اول و دومی است که ارز کشور ما را به خود تخصیص می دهد.»

وی در واکنش به کمبود داروهای بیماران قلبی به دلیل اختصاص خط تولید این داروها به تولید داروی کرونا ، گفت:« ما به صورت ۲۴ ساعته بازار دارویی را رصد می کنیم کمبودی در حوزه داروهای مختلف خصوصا در داروهای قلبی و عروقی نداریم شاید روزهای اول سال نتوانسته اند دارو را تامین کنند که ممکن است مشکلات مالی برای تامین دارو وجود داشته است. خط تولید داروهای کرونا به گونه ای نیست که بر تولید سایر داروها خلل ایجاد کند.»

وی درباره اینکه ارز اختصاص یافته برای دارو تکافوی نیاز سال ۹۹ را نمی دهد، گفت:« سال ۹۷ ما یک رقمی حدود ۳ و هفت دهم میلیارد دلار که نسبت ۶۰ به ۴۰ داشته ارز مصرف کرده ایم و ۶۰ درصد این ۳ و ۷ دهم میلیارد دلار برای اقلام وارداتی استفاده شد. در سال ۹۸ با تشکیل جلسات قرارگاه این عدد به حدود ۳ میلیارد دلار تقلیل پیدا کرد و بیش از ۲۰ درصد صرفه جویی در ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۸ کردیم. سیاست جدیدی که پیش گرفتیم یکی بحث جدی گرفتن تولید داخل بود ما ۶۰ درصد از ارز دریافتی را به واردات مواد اولیه برای تولید داخل اختصاص دادیم که باعث شد هم دسترسی به دارو فراوان تر شود و هم قیمت دارو ارزان تر شود و هم اینکه توانستیم کمکی به اقتصاد ارزی کشور کنیم.»

وی افزود:« در برنامه امسال به دنبال این بودیم که کاهش ارز دارو را داشته باشیم و رقم آن را به دو و نیم میلیارد دلار برسانیم. امیدواریم بتوانیم با همین رقم نیازهای کشور را هم در حوزه دارو و هم تجهیزات پزشکی تامین کنیم، اگر مشکلی پیش بیاید ما در بحث نیاز ارزی مان تجدید نظر خواهیم کرد و اعداد بالاتری را علام خواهیم کرد. در حال حاضر ذخایر مواد اولیه ما چند برابر شده است. ارزبری یک داروی تولید داخل چیزی حدود یک پانزدهم یک داروی وارداتی مشابه است و اگر بحث تولید داخل را جدی بگیریم و خیلی از اقلام وارداتی را حذف کنیم و پزشکان هم به ما کمک کنند می توانیم با تامین دارو از منابع داخلی دسترسی به دارو را برای مردم بیشتر کنیم و حتی قیمت داروها را کاهش دهیم.»

وی گفت:« قیمت مصوب ماسک برای تولید داخل اعلام شده و در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار می‌گیرد. الان ظرفیت تولید صنعتی ماسک حدود ۱.۵ میلیون افزایش یافته است. ستاد اجرایی فرمان امام (ره)‌ نیز ۱.۳ میلیون ظرفیت را افزایش داده است.»
وی درباره داروی هیدروکسی کلروکین گفت:« این دارو از معدود داروهایی است که در پروتکل درمانی کرونا قرار دارد و توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود و هیچ نگرانی برای تامین آن وجود ندارد. اگر روند بیماری در کشور طولانی شود، باز هم برای تامین مواد اولیه آن برنامه ریزی می‌کنیم.»
وی در پایان گفت:« داروهایی که در درمان قطعی کرونا می تواند موثر باشد توسط کمیته علمی وزارت بهداشت اعلام شده که سه قلم دارو است که در داخل تولید می شود.»

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...