درخواست دامپزشکی کشور برای کاهش انباشت دام - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس سازمان دامپزشکی کشور

درخواست دامپزشکی کشور برای کاهش انباشت دام

رئیس سازمان دامپزشکی، با بیان اینکه اقدامات مراقبتی جهت جلوگیری از شیوع بیماری های دامی وجود دارد، از دستگاههای متولی خواست برای کاهش انباشت دام اقدام کنند.

علیرضا رفیعی پور درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه انباشت دام موجب شیوع بیماری‌های دامی خواهد شد، گفت: تراکم و انباشت دام می‌تواند شرایط بروز و شیوع بیماری‌های دامی را هموار کند، ولی رعایت دقیق شرایط امنیت زیستی توسط دامداران و انجام به موقع واکسیناسیون دام‌ها بر علیه بیماری‌ها، مهمترین اقدامات پیشگیرانه توصیه شده دامپزشکی است.

وی تصریح کرد: ضمناً اقدام دستگاه‌های متولی برای کاهش انباشت دام ضروری است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره اینکه این سازمان موافق آزاد شدن صادرات دام زنده به منظور رفع انباشت دام است، توضیح داد: مسئولیت اجازه صادرات با وزارت صمت است و سازمان دامپزشکی در صادرات و واردات به مسئولیت بهداشتی خود عمل می‌کند.

رفیعی پور به این پرسش که سازمان دامپزشکی چه اقداماتی را برای جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری‌های دامی در شرایط فعلی انجام داده است؟، پاسخ داد: با توجه به کاهش کانون‌های بیماری‌های دامی دامپزشکی طی سال جاری اقدامات ایمن سازی دام‌ها را به موقع و با همکاری دامداران انجام داده است ضمن اینکه اقدامات مراقبتی ادامه دارد.

به گزارش مهر، پیش از این دامداران و تشکل‌های بخش خصوصی از انباشت دام زنده در کشور به دلیل واردات بیش از اندازه گوشت قرمز و دام خبر داده بودند و خواستار آزاد شدن صادرات برای رفع این چالش شده بودند. در همین زمینه سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور خواستار آزاد شدن صادرات دام شده و گفته بود: کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق و همچنین کشورهای منطقه اوراسیا می‌توانند از مقاصد صادرات دام ایرانی باشند. وی با اشاره به انباشت زیاد دام زنده در کشور، عنوان کرده بود: دام‌ها خریدار ندارند و عرضه برای آنها به شدت افت کرده است.

با این حال وزارت جهاد کشاورزی و برخی دیگر از تشکل‌های بخش خصوصی آزاد شدن صادرات را راهکار مناسبی برای این موضوع نمی‌دانند و معتقدند اقدامات دیگر از جمله محدود شدن واردات یا خرید تضمینی گزینه بسیار مناسب‌تری است.

در این راستا مختارعلی عباسی، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه براساس برآوردهای انجام شده بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار رأس دام پرواری آماده عرضه در کل کشور وجود دارد، از ارائه ۳ پیشنهاد برای حل مشکل بازار گوشت قرمز به ستاد تنظیم بازار خبر داده و گفته بود: یکی از پیشنهادات ما آزاد شدن صادرات به صورت محدود بوده است البته ما خودمان با این امر موافق نیستیم و چون تشکل‌ها درخواست داده اند آن را به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کردیم ولی باتوجه به اینکه طی حدود دوماه آینده تقاضا در کشور افزایش می‌یابد و بازار به تعادل می‌رسد این مساله باعث کمبود و ایجاد مشکل می‌شود و تا بخواهیم آن را کنترل کنیم بازار تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...