کشت بهاره برخی محصولات در خراسان جنوبی به پاییز تغییر یافت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کشت بهاره برخی محصولات در خراسان جنوبی به پاییز تغییر یافت

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: تغییر زمان کشت محصولات از بهاره به پاییزه جدیدترین سیاست‌ جهاد کشاورزی برای مدیریت خشکسالی در حوزه زراعی است و امسال کشت بهاره حبوبات و محصولات علوفه را به پاییز انتقال دادیم.

سید مجتبی حسینی روز شنبه در نشست خبری آنلاین تشریح برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در حوزه زراعت افزود: شرایط اقلیمی استان قابلیت تغییر کشت از بهاره به پاییزه را دارد که در این خصوص برای کاهش مصرف آب درخصوص کشت حبوبات و چغندرقند نیز اقدام شده است.

وی گفت: یکی از اولویت‌های مهم این سازمان در سال جاری افزایش عملکرد در واحد سطح است لذا اقداماتی مانند به‌نژادی و به‌زراعی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: منابع آبی در حال حاضر با توجه به تغییرات فیزیکی، کاهش بارندگی و خشکسالی تحت تاثیر قرار گرفته و به تبع آن سطح زراعی محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان طی سال‌های اخیر کاهش منابع آبی سبب تغییر بخشی از اراضی زراعی به باغی شده است اظهار داشت: سالانه ۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی زیر کشت انواع محصولات قرار می‌گیرد که از این میزان ۴۰ هزار هکتار کشت پاییزه و ۳۰ هزار هکتار مربوط به کشت بهاره است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: عمده محصولات زراعی استان شامل گندم، جو، پنبه، محصولات جالیزی و دانه‌های روغنی است.

وی سطح زیر کشت پنبه استان را هفت هزار هکتار اعلام کرد و گفت: کشت پنبه حائز اهمیت است اما برخی کشت آن را به صلاح استان کم‌آب خراسان جنوبی نمی‌دانند.

حسینی ادامه داد: محصول پنبه به دلیل اینکه پیشران توسعه بسیاری از صنایع است لذا با تاکید وزارتخانه باید در کشور و خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد و در کشوری که اشتغال مهمترین بخش اساسی آن محسوب می‌شود تولید پنبه می‌تواند راهگشای اشتغال و اقتصاد باشد.

وی در ارتباط با مصرف آب زیاد پنبه گفت: اگر پنبه محصولی آب‌بر است اما در مقابل محصولات کم‌آب‌بر، دارای میزان بهره‌وری و تولید چهار برابری است لذا مصرف زیاد آب در مقابل تولید بسیار بالای آن تاثیری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در استان تهیه و تولید بذور اصلاح نژاد شده مورد توجه قرار گرفته است گفت: در زمینه کشت جو، پنبه، گندم و دانه‌های روغنی از بذور اصلاح نژاد شده استفاده می‌شود.

حسینی تصریح کرد: خراسان جنوبی در تولید پنبه، استان شاخص است و انحصار تولید پنبه از نوع رقم خرداد به دلیل زودبازده بودن از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی است.

وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که برای بخش کشاورزی در خراسان جنوبی مورد توجه قرار گرفته، شناسایی ارقام پربازده و سازگار با شرایط اقلیمی استان است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بر لزوم توجه به توسعه کشاورزی حفاظتی و پایدار در استان تاکید کرد و گفت: اکنون شهرستان بشرویه به عنوان هاب کشاورزی حفاظتی در کشور معرفی شده و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از کشاورزی در استان به صورت سنتی است افزود: کشاورزی کار نرم‌افزاری است و به ارتقای دانش‌های مربوطه نیاز دارد لذا در استانی که کشاورزی بر پایه دانش بومی است باید با کمک دانش بومی آموزش‌های مناسب به کشاورزان ارائه شود.

حسینی کمبود مواد آلی خاک را یکی از مشکلات بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد: با توجه به این مشکل باید کشاورزی استان به سمت کشاورزی حفاظتی سوق داده شود.

وی درباره کمبود کود در کشور و استان گفت: کمبود کود به دلیل تحریم است و علیرغم تحریم‌های موجود، وزارت جهاد کشاورزی در بحث تامین کود مورد نیاز کشاورزان تلاش کرده است.

حسینی گفت: سال زراعی گذشته بیش از ۱۸ هزار تن انواع کود در خراسان جنوبی تامین و توزیع شده است.

وی ادامه داد: همچنین در ۶ ماه گذشته سال زراعی جاری (از مهر ۹۸) تاکنون ۱۰ هزار تن انواع کود شیمیایی در استان توزیع شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشی از کود فسفات مورد نیاز کشور از خارج تامین می‌شود اظهار داشت: در این خصوص نیز سعی شد کود فسفات مورد نیاز استان را از محل ذخیره‌های داخل استان تامین و مشکل کشاورزان را برطرف کنیم.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری مجازی، سطح زیرکشت گندم خراسان جنوبی را ۱۸ هزار و ۶۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان حدود ۹۷ درصد سطح زیر کشت سال گذشته است.

حسینی درباره خرید تضمینی گندم از کشاورزان اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم گندم سال قبل یک هزار و ۷۰۰ تومان بود که امسال به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است و متناسب با کیفیت محصول افزایش یا کاهش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه میزان تولید گندم در استان امسال ۶۷ هزار تن پیش بینی شده است افزود: برای خرید گندم از کشاورزان ۱۸ مرکز خرید تضمینی فعال است که سه مرکز مربوط به اداره غله و ۱۵ مرکز زیر نظر تعاون روستایی استان فعال است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته مطالبات گندم‌کاران از طریق خرید تضمینی به طور کامل و در اسرع وقت پرداخت شد.

وی از وجود ۱۱ مزرعه الگویی کشت ارقام مختلف گندم در استان خبر داد و گفت: در صورتی که اراقام تولیدی در مزارع دارای عملکرد و کیفیت بالایی باشد وارد چرخه تجاری‌سازی و تولید انبوه می‌شود.

حسینی از توسعه کشت‌ دانه‌های روغنی در استان خبر داد و گفت: کلزا و گلرنگ از جمله دانه‌های روغنی است که در استان کشت می‌شود اما به دلیل شرایط اقلیمی منطقه کشت گلرنگ بیش از کلزا مورد توجه است.

وی تصریح کرد: بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت انواع دانه‌های روغنی از جمله کنجد، کلزا و گلرنگ است که ۱۳۰ هکتار فقط مربوط به محصول گلرنگ است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...

کشاورزیتخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۸ گروه کالایی در سال ۱۴۰۳+ جزییات

به گزارش خبرگزاری مهر، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ هیأت وزیران درخصوص «تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات...