زیان ۱۳۰۰ میلیارد تومانی ماهانه تولیدکنندگان مرغ/دردسرهای تامین نهاده های دامی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رئیس هیات مدیره تولیدکنندگان جوجه یک روزه:

زیان ۱۳۰۰ میلیارد تومانی ماهانه تولیدکنندگان مرغ/دردسرهای تامین نهاده های دامی

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: افزایش جوجه ریزی، کاهش مصرف و نبود بازار برای صادرات مرغ سه مولفه ای هستند که موجب می شود تولیدکنندگان مرغ مادر و گوشتی ماهانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان زیان متحمل شوند.

هر ساله در ماههای اسفند و فروردین به دلیل افزایش تقاضا شاهد افزایش  بی رویه قیمت مرغ بودیم  و همین امر تنظیم بازار مرغ را به یکی از دغدغه های مسئولان تبدیل می کرد اما تعطیلات نوروزی و بازار شب عید امسال نتوانست منجر به افزایش تقاضا در بازار شود و نه تنها شاهد گران شدن قیمت مرغ نبودیم بلکه در روزهایی نرخ عرضه مرغ کیلویی ۳۲۰۰ تومان ارزانتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار(کیلویی ۱۲۹۰۰ تومان) بود.

یکی از دلایلی که در بازار شاهد افزایش تقاضا برای مصرف مرغ نبودیم شیوع بیماری کرونا و کاهش رفت و آمد و برگزاری میهمانی ها بود که این امر زیان هایی را به فعالان صنعت مرغداری تحمیل کرد و این صنعت را از تبعات منفی اقتصادی بی نصیب نگذاشت.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه درباره شرایط فعالان اقتصادی در صنعت مرغداری در روزهایی که کرونا بسیاری از صنایع را به حالت نیمه تعطیل درآورده است، اظهارکرد: سه مولفه موجب شده تا شاهد کاهش بی رویه مرغ در بازار باشیم که این امر منجر به زیاندهی مرغداران شده است.

غلامعلی فارغی افزود: کاهش  ۲۵۰۰ تومانی قیمت جوجه یک روزه یکی از این دلایل است. متاسفانه در حال حاضر قیمت جوجه یک روزه به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان رسیده است و این اعداد نشان دهنده زیان اولیه مرغداران است.

وی ادامه داد: کاهش قیمت جوجه یک روزه موجب شد تا نرخ مرغ زنده با کاهش ۳۵۰۰ تومانی به کیلویی ۵ هزار ۵۰۰ تومان برسد.

زیان ۳۰۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان مرغ مادر

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه اظهار کرد: کاهش قیمت مرغ مادر که حداقل در ماه ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه تولید می کنند موجب ضرر ۳۰۰ میلیارد تومانی در این بخش میشود که این زیاندهی به دلیل سیستم اشتباه تولید هر سال از ۱۵ اسفندماه شروع و تا پایان خردادماه سال آینده ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد:  کاهش قیمت مرغ زنده موجب خسارت ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان می شود و در مجموع زیان تولیدکنندگان مرغ مادر و گوشتی به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان می رسد.

فارغی  تصریح کرد: تولید جوجه در بهمن ماه  ۱۴۰ میلیون قطعه و  در اسفند ماه ۱۲۵ میلیون قطعه بود که این میزان در فروردین  ماه امسال به ۱۲۰ میلیون  قطعه رسید.

انباشتگی ۲۲۰ میلیون تن مرغ

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه  خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط  با حدود ۲۲۰ میلیون تن انباشتگی مازاد مرغ مواجه هستیم.

وی افزود: برای کاهش مازاد انباشتگی لازم است افزایش تقاضا در بازار داخلی و یا بازارهای هدف داشته باشیم  در غیر این صورت  شرکت قادر به جوجه کشی نبوده و از کشور صادر کننده به کشور وارد کننده تبدیل می شویم.

فارغی یکی از ایرادات موجود در شرایط مازاد  تولید را عوارض ۱۵۰۰ تومانی دانست و اظهار کرد:عمده صادرات ما به کشورهایی نظیرعراق و افغانستان بوده  این در صورتی است  که در حال حاضر به دلیل بسته بودن درب های عراق بر روی ایران شرایط صادرات به کشور عراق وجود ندارد  و تنها صادرات به کشور افغانستان صورت میگیرد که نمی تواند برمیزان تولید اثر گذار باشد  زیرا پول به صورت ارزی وارد کشور نمی شود بلکه به صورت ریالی باز میگردد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: به دلیل از دست دادن بازار های داخلی و خارجی و همچنین بسته بودن بازار عراق که یکی از مهمترین بازارهای صادراتی است کاهش عوارض نمیتواند بر تولید اثر گذار باشد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه افزود: تولید بیش از نیاز کشور موجب ضرر در این صنف شده است که این تولید در شرایط عادی ۱۱۰ میلیون قطعه است که با توجه به  شیوع  ویروس کرونا لازم است تا میزان تولید مرغ را به ۸۵ میلیون قطعه برسانیم.

 

کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف مرغ

فارغی گفت: شیوع بیماری کرونا باعث کاهش مسافرت ها، بسته بودن تفریگاهها، رستوران ها و… شده  و همین امر میزان مصرف مرغ در جامعه را ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داده است و همین امر منجر به زیاندهی مرغداران و افزایش هزینه های تولید در این صنعت شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه یکی دیگر از دلایل کاهش مصرف مرغ  در جامعه را در خانه ماندن مردم برای قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا دانست و خاطر نشان کرد:از زمانی که مردم در خانه ها مانده اند به دلیل کم تحرکی و افزایش ساعت خواب اکثرا دو وعده غذا میخورند و همین امر موجب شده تا سرانه مصرف اقلام خوراکی از جمله مرغ کاهش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد:کاهش مصرف منجر به انباشتگی ۲۵ تا ۳۰ درصدی مرغ شد و همین امر قیمت مرغ را با کاهش معناداری در بازار مواجه کرد.

بدون تامین نهاده های فاجعه ای بزرگ در انتظار مرغداران

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در شرایطی که تولیدکنندگان مرغ به دلیل کاهش تقاضا ناچار به عرضه کالا با قیمت بسیار پایین هستند هزینه تامین  نهاده های دام و طیور، واکسن، دارو و سایر اقلام مورد نیاز در تولید مرغ  با افزایش همراه بوده است.

فارغی افزود:عامل دیگر در زیاندهی مرغداران؛ افزایش قیمت نهاده های های دام و طیور است که  در مقابل نه تنها ما افزایش قیمت نداشته ایم بلکه با کاهش قیمت نیز مواجه بوده ایم.

وی خاطر نشان کرد: دسترسی نداشتن به تامین نهاده های دام و طیور یکی از دردسرهای بزرگ مرغداران است که می توان به ذرت  به عنوان مهمترین نهاده اشاره کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه افزود: اگر نهاده های دام و طیور مورد نیاز صنایع از جمله صنعت مرغداری در اسرع وقت تامین نشود فعالان صنایع مرغداری با فاجعه ای عمیقتر و جدی تر از کرونا مواجه می شوند.

۴ پیشنهاد برای نجات صنعت مرغداری

فارغی برای پیشگیری از ایجاد مازاد تولید راهکاری ارائه کرد و ادامه داد:  باید تولید جوجه یک روزه تا سقف ۹۰ تا ۹۵  میلیون قطعه و همچنین تولید مرغ گوشتی به ۱۸۵ میلیون قطعه کاهش پیدا کند.

وی افزود: برای کاهش تولید در جهت کمک به واحد های مرغ مادر، تخم مرغ نطفه دار را شرکت پشتیبان خریداری کند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه تصریح کرد: کاهش سن گله های مرغ مادر به ۵۵ هفته یکی از اقداماتی است که باید در راستای حمایت از صنعت مرغداری انجام شود.

فارغی بالابودن هزینه های تولید و مشکلات تولیدکنندگان برای تامین نهاده های دامی را از عواملی که منجر به زیاندهی مرغداران شده است، معرفی کرد و گفت: برای عبور از این مشکلات لازم است تا دسترسی تولیدکنندگان صنایع دام و طیور به نهاده های دامی تسهیل شود.

این فعال اقتصادی اظهارکرد: برای تسهیل روند تامین نهاده های دامی که مواد اولیه صنایع دامپروری و طیور محسوب می شود لازم است تا روند تامین، تخصیص و پرداخت ارز به واردکنندگان تسهیل و تسریع شود تا بدین ترتیب در بازار با کمبود نهاده های دام و طیور مواجه نشویم.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...