سامانه امور اراضی یزد از دستاوردهای سال جهش تولید است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سامانه امور اراضی یزد از دستاوردهای سال جهش تولید است

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری یزد راه اندازی سامانه امور اراضی را یکی از دستاوردهای سال جهش تولید عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه تسریع در امر تولید یکی از شاخصه های دولت است با این اقدام می‌توان گام های مثبتی برداشت.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد،  محسن صادقیان در نشست بررسی سامانه امور اراضی استان افزود: در این سامانه فرآیند واگذاری ها، مجوزها و تغییرکاربری امور اراضی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که این امر در  کاهش هزینه ها، زمان و مصرف بهینه از  منابع، دستاورد بزرگی تلقی می شود.
وی به  راه اندازی سامانه ای دیگر با نام کشاورزیار ( سامانه یکپارچه اطلاعات کشاورزی) اشاره کرد و اظهار داشت: تمام تدارکات رونمایی از این سامانه،  پنجم اسفند ماه ۹۸ که مصادف با روز مهندس بود صورت گرفت که به دلیل شیوع بیماری کرونا با دریافت نامه های ابلاغی تمامی مراسم لغو شد.
صادقیان در ادامه با تشکر از مجموعه نظام مهندسی کشاورزی در پیشرو بودن به  استفاده از تکنولوژی و فناوری های نوین افزود: به دلیل شرایط پیش آمده با شیوع کرونا بیشتر بخش‌های خدمات، حمل و نقل، گردشگری و صنعت آسیب دید و تنها حوزه ای که کمترین آسیب را دیده بخش کشاورزی بود.
معاون استانداری یزد ادامه داد: در حال حاضر بیشتر مجموعه ها  امور خود را در فضای مجازی انجام می دهد و اینکه مجموعه نظام مهندسی پیش از این به فکر مجازی کردن امور شد ارزش آن را دو چندان می کند.
وی تصریح کرد: بیشترین موضوعی که مورد بحث قرار می‌گیرد این است در بخش تولید کار و حمایت می کنیم اما در بازار فروش به دلیل بی توجهی به امور آموزش، اطلاع رسانی، ترویج در بخش کشاورزی ضعیف عمل کردیم و موفق نبودیم.
وی افزود: در بخش بازار باید از چرخه تولید تا مصرف کشاورزان را حمایت کرد و آنگونه  مشخص است با راه اندازی سامانه کشاورزیار دلالان مشخص خواهند شد و کشاورزان نیز به صورت آنلاین ،تلفنی و شبانه روزی از کارشناسان فنی مهندسی می توانند راهنمایی بگیرند که این اقدام یکی از دستاوردها در سال جهش تولید محسوب می شود.
صادقیان با اشاره به حمایت از بخش خصوصی در زمینه های مختلف گفت:جهش تولید مستلزم تعامل و هماهنگی دولت، بخش خصوصی و مردم است و بهره گیری از نظرات بخش خصوصی همواره در دستور کار  است.

زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان ۶۹ درصد مربوط به باغ‌ها و ۳۱ درصد مربوط به زمین‌های زراعی است.

با وجود تداوم ۲ دهه آثار خشکسالی و کم آبی با استفاده از روش‌های آبیاری نوین یک میلیون و ۷۲۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.

تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

۸۷ درصد از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان یزد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها زندگی می کنند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...