آغاز واکسیناسیون ۲۰۸ هزار راس دام سبک و سنگین در اشنویه - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

آغاز واکسیناسیون ۲۰۸ هزار راس دام سبک و سنگین در اشنویه

رییس شبکه دامپزشکی اشنویه گفت: واکسیناسیون ۲۰۸ هزار راس دام سبک و سنگین برای مقابله با بیماری تب برفکی در این شهرستان آغاز شد و تا خرداد ماه جاری ادامه دارد.

عباس شیخ‌ رشیدی روز سه‌شنبه اظهار داشت: از ۲۰۸ هزار راس دام، ۲۰۰ هزار رأس گوسفند و بز و هشت هزار رأس گاو و گوساله هستند که به‌صورت همزمان تا خردادماه جاری در تمام روستاهای تابعه شهرستان واکسینه می‌شوند.

وی اضافه کرد: بیماری تب‌برفکی از مسری‌ترین بیماری‌های ویروسی است که موجب بیمار شدن حیواناتی چون گاو، گوسفند و بز می‌شود و کاهش شدید تولید و تلفات در گوساله‌ها، بره‌ها و بزغاله‌ها را به دنبال دارد.

رییس اداره دامپزشکی اشنویه با تأکید بر همکاری دامداران با اکیپ‌های دامپزشکی اشنویه، عنوان کرد: دامداران مطمئن باشند کارشناسان دامپزشکی اصول ایمنی را برای معاینه و راهنمایی‌های لازم در محل نگهداری دام‌های آنان انجام خواهند داد.

«شیخ‌رشیدی» اظهار داشت: مرحله اول و دوم این واکسیناسیون به ترتیب در ماه‌های خرداد و تیر سال گذشته انجام شده بود.

وی در خصوص برخورد با عاملان عرضه غیرمجاز مرغ زنده در سطح این شهرستان نیز گفت: برخورد با عرضه‌کنندگان مرغ زنده به منظور ارتقای سطح بهداشت عمومی، صیانت از سلامت شهروندان و اجرای مصوبه‌های ستاد مقابله با بیماری کرونا تشدید شده است.

تب‌برفکی یا «بیماری دهان و پا»  یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیواناتی چون گاوسانان می‌شود؛ این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می‌کند و سپس تاول‌هایی در داخل دهان و روی پای حیوان ظاهر می‌شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطره‌های آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شود.

این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود؛ کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...