۱۴۰ فقره پروانه چرا در چهارمحال و بختیاری باطل شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۱۴۰ فقره پروانه چرا در چهارمحال و بختیاری باطل شد

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با اشاره به اهمیت بحث مرتعداری و جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع گفت: سال گذشته ۱۴۰ پروانه چرا دام در مراتع استان باطل شد.

فرامز مردانی روز سه‌شنبه با اشاره به تشکیل ۵۰۰پرونده تخلف چرای دام در سال گذشته در استان افزود: براساس  کمیسیون بند ۱۰ از این تعداد ۱۴۰ پرونده چرای با رای قطعی باطل شد.

وی اظهارداشت:در سالهای گذشته نیز در استان ۱۷۰ پرونده چرا دام باطل شد که شناسایی دامداران و مرتعداران متخلف و همچنین ورود دام زودتر به مراتع و کوچ زودهنگام عشایر در دستورکار ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۷هزار و ۵۰۰ فقره پروانه چرا در استان صادر شده است، افزود: ۸۰ درصد این پرونده‌ها مختص عشایر و تنها ۲۰ درصد مربوط به دامداران و مرتعداران است.

مردانی، با اشاره به صدور اطلاعیه‌ای چهارجانبه از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، نیروی انتظامی، دادگستری و امور عشایر استان مبنی بر جلوگیری و ممنوعیت ورود عشایر زودتر از ۲۵ اردیبهشت‌ماه به استان افزود: با متخلفان در حوزه چرای زودهنگام و همچنین کوچ زودهنگام عشایر برخورد قانونی انجام می‌شود.

به گفته وی،زمان ورود دام به مراتع استان از ۲۵ اردیبهشت امسال آغاز خواهد شد و ٣٠ شهریور نیز برای خروج دام از مراتع پیش‌بینی شده است.

مردانی، با اشاره به مواد ۴۴ و ۴۴ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور و تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت گفت: ورود پیش از موعد مقرر دام به مراتع و بدون پروانه چرا یا مازاد بر ظرفیت پروانه چرا به مراتع، جرم محسوب می‌شود.

وی ،با تاکید بر اینکه چرای زودتر از موعد یکی از مهمترین عوامل تخریب مراتع و منابع طبیعی است، اظهار داشت: امسال با توجه به عقب افتادن سرما و همچنین ادامه‌دار بودن بارندگی در سطح استان، مراتع برای حضور دام و همچنین کوچ عشایر آماده نیست.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: با توجه به خیس بودن زمین،حضور دام در مرتع باعث تخریب مراتع و همچنین از بین رفتن خاک و کاهش علوفه و فقیر شدن مراتع می‌شود

به گفته وی، رویش گیاه در مراتع استان هنوز انجام نشده و باید رویش گیاه به مرحله بذر دهی برسد، تا دام بتواند از علوفه استفاده کند که این امر از تخریب مراتع جلوگیری کند.

مردانی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: با جلوگیری از ورود دام به مراتع و همچنین جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به استان، می‌توان از تجمع ها جلوگیری کرد.

وی افزود: هم‌اکنون مدیریت مراتع در ۳۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی استان اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا ،به استناد ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره ۱ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اگر دامداران دارای پروانه چرای دام، بدون اخذ مجوز کتبی از اداره کل منابع طبیعی، این مجوز را به دیگری واگذار کنند، تمامی یا بخشی از محدوده پروانه چرا را بدون اخذ مجوز قانونی تغییرکاربری دهند یا مفاد مندرج در پروانه چرای دام را اجرا نکنند، پرونده چرای دام آنان محکوم می‌شود.

یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان معادل ۶۶ درصد عرصه استان مراتع است که این مراتع دارای حساسیت خاص هستند.

چهارمحال و بختیاری پس از فارس دومین استان عشایر نشین کشور است.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...