آغاز واکسیناسیون ۲۴۵ هزار راس دام سبک و سنگین در ماکو - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

آغاز واکسیناسیون ۲۴۵ هزار راس دام سبک و سنگین در ماکو

فاطمه آیرم روز پنجشنبه اظهار داشت: با توجه به اینکه طبق برنامه‌ریزی باید فاز سوم واکسیناسیون دام‌ها در پایان سال گذشته انجام می گرفت، به علت شیوع ویروس کرونا این امر با تاخیر و در اوایل بهار آغاز شد.

وی افزود: از ۲۴۵ هزار راس دام، ۲۳۰ هزار رأس گوسفند و بز و ۱۵ هزار رأس گاو و گوساله هستند که به‌صورت همزمان از امروز تا ۳۰ فروردین در تمام روستاهای تابعه شهرستان ماکو واکسینه می شوند.

وی اضافه کرد: بیماری تب برفکی از مسری‌ترین بیماری‌های ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو، گوسفند و بز می‌شود و کاهش شدید تولید و تلفات در گوساله‌ها، بره‌ها و بزغاله‌ها را به دنبال دارد.
رییس اداره دامپزشکی ماکو با تأکید بر همکاری دامداران با اکیپ‌های دامپزشکی ماکو عنوان کرد: دامداران مطمئن باشند کارشناسان دامپزشکی اصول ایمنی را برای معاینه و راهنمایی‌های لازم در محل نگهداری دام‌های آنان انجام خواهند داد.
آیرم اظهار داشت: مرحله اول و دوم این واکسیناسیون به ترتیب در ماههای خرداد تا تیر و آذر سال گذشته انجام شده بود.

ماکو یکی از شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی است.

به گزارش ایرنا ، تب برفکی یا «بیماری دهان و پا»  یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند. این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...