اجرای طرح‌های آب و خاک به افزایش بهره‌وری کشاورزی اصفهان می‌انجامد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اجرای طرح‌های آب و خاک به افزایش بهره‌وری کشاورزی اصفهان می‌انجامد

مدیر امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: اجرای به موقع و فراگیر طرح‌های آب و خاک برای افزایش بهره‌وری کشاورزی این استان ضروری است.

به گزارش اکودام حمیدرضا باقرصاد روز دوشنبه افزود: اصلاح شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی، حفظ رشته قنات‌ها، اجرای شبکه‌های نوین آبیاری و احداث جاده بین مزارع و کانال‌های آبیاری از جمله اصلی‌ترین اقدامات و طرح‌های مرتبط با آب و خاک، هر اندازه سریع‌تر و بهتر انجام شود، بهره وری بیشتر صنعت کشاورزی در استان را در پی دارد.

وی اضافه کرد: بخصوص کمبود منابع آبی در استان و خشکسالی‌های متوالی در این خطه ایجاب می‌کند که بخشی زیادی از روش‌ها و طرح‌های کشاورزی را تغییر داده و به سمت روش‌های نوین پیش رویم.

مدیر مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اجرای به موقع طرح ها را نیازمند تخصیص اعتبارات دانست و گفت: طرح‌های مطالعه و کارشناسی شده به تعداد کافی در استان موجود است و برای اجرای آنها به غیر از کمبود اعتبارات مشکل دیگری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برای مثال اجرای سامانه‌های نوین آبیاری استان در مساحتی بالغ بر ۱۶ هزار هکتار، یک‌هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، اما هنوز تامین نشده است.

باقرصاد با بیان اینکه بهبود راندمان در کشاورزی را باید جدی گرفت تا بیشترین سود برای تولیدکننده بدست آید، گفت: از سوی دیگر نگهداری و حفاظت هرچه بیشتر از سامانه‌های اجرا شده، همکاری جامعه کشاورزان را می‌طلبد.

مدیر مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان از جمله برترین استان های دنبال و اجرا کننده طرح های آب و خاک است، اما با اینحال چنین طرح هایی باید گسترش یابد.

مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان ۵۶۹ هزار هکتار است که ۱۱ درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی استان را به خود اختصاص داده؛ سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی و گل و گیاه زینتی استان رتبه دوم کشوری را دارد.

در ۲۵ سال اخیر تاکنون در ۱۲۷ هزار هکتار از اراضی استان سامانه‌های نوین آبیاری پیاده‌سازی شده، این استان از لحاظ انجام سامانه‌های نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی، رتبه دوم از حیث مساحت اجرا شده به کل مساحت زمین‌های کشاورزی و نسبت به سایر استان‌ها، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیافزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش د...

کشاورزیتامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گفت: برای کالاهای اساسی ...

کشاورزی۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوضه‌های جنوبی و د...

کشاورزیصادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیری...