ارزآوری ۱۰میلیون دلاری صادرات فرآورده های گل محمدی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی

ارزآوری ۱۰میلیون دلاری صادرات فرآورده های گل محمدی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران 65 درصد سطح زیر کشت گل محمدی دنیا را دارا است و پس از کشورمان بیشترین سطح را کشورهای بلغارستان با 12 درصد و ترکیه با 8 درصد دارند.

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه ایران ۶۵ درصد سطح زیر کشت گل محمدی دنیا را دارا است، افزود: پس از ایران بیشترین سطح را کشورهای بلغارستان با ۱۲ درصد و ترکیه با ۸ درصد به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: سطح زیر کشت گل محمدی کشور تا پایان سال ۱۳۹۷ در حدود ۲۴ هزار و ۸۹ هکتار بوده است و استان های فارس، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و مرکزی به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت این محصول را دارند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از شاخص ترین صفاتی که در گل محمدی می توان ذکر کرد بقا و سازگاری این گیاه به خشکی است، هم‌اکنون ۴۰ درصد از گلستان های کشور به صورت دیم کشت شده است  و سایر مناطق مانند استان‌های فارس، کرمان، کاشان، آذربایجان شرقی و برخی استان‌های دیگر تنها دو تا سه بار در طول سال آبیاری می شوند.

زینلی با اشاره به فرآورده‌های اصلی گل محمدی، گفت: این فراورده‌ها شامل گلاب، اسانس، گلبرگ، غنچه خشک، کانکریت و ابسولوت است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در پایان سال ۱۳۹۷ میزان صادرات گل خشک، گلاب و اسانس ایران در حدود ۱۰ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: مصرف گلاب بیشتر در ایران و کشورهای هم‌جوار رایج است و اسانس این محصول به‌طور گسترده در کشورهای اروپایی، امریکا و کانادا مصرف می‌شود. همچنین بیشترین کارگاه‌های تولید گلاب دنیا در ایران و در استان‌های اصفهان و فارس برپا هستند.

گفتنی است گل محمدی، گیاهی بسیار خوش‌عطر است که در بیشتر باغ‌ها، کشتزارها و حاشیه رودخانه‌های ایران مشاهده می‌شود. زادگاه و رویشگاه آغازین گل محمدی سرزمین ایران و خاورمیانه بوده است. کانون اصلی گل رز گیاهان محلی ایران، سرزمین فارس بوده و بیشترین کارگاه‌های تولید گلاب در میمند و فیروز‌آباد برپا است. در آغاز سده هفدهم میلادی گل سرخ ایران به هندوستان،‌ شمال افریقا و ترکیه و سپس به بلغارستان برده شد و کاشت آن گسترش یافت.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیکمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان برگزاری دومین اجلاس همکاری‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی، کمیته ...

کشاورزیتحویل گندم به مراکز سرپوشیده خوزستان با توجه با بارندگی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سید احمدی پیش از ظهر امروز دوشنبه در گفت و گویی رسانه‌ای اظهار کرد: بنا بر پیش بینی اداره...