تمامی مطالبات زعفران‌کاران خراسان شمالی پرداخت شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تمامی مطالبات زعفران‌کاران خراسان شمالی پرداخت شد

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: تمامی مطالبات زعفران‌کاران استان، که محصول خود را در طرح خرید حمایتی زعفران به این سازمان فروخته بودند، پرداخت شد.

جلیل رمضانی روز جمعه اظهار داشت: با حمایت هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، طرح خرید حمایتی زعفران در استان خراسان شمالی با راه اندازی یک مرکز خرید در شهرستان فاروج، با مباشرت اتحادیه تعاونی های روستایی خراسان شمالی فعال شد.

وی افزود: امسال ۷۶۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۴ میلیارد ریال از ۱۵۸ زعفران کار استان خریداری شد.
وی اظهار داشت: بیشترین زعفران خریداری شده به لحاظ وزنی از یک کشاورز  ۲۴ کیلوگرم و کمترین آن نیز ۴۲۵ گرم بوده است.

رمضانی گفت: در این مدت ۲۵۹ قبض باسکول (محموله) زعفران تحویل مرکز خرید شده است.
وی در خصوص نحوه قیمت گذاری محصول خریداری شده نیز گفت: پس از نمونه برداری از محصول تحویلی و ارسال آن به آزمایشگاه استاندارد، قیمت گذاری زعفران توسط آزمایشگاه و در قالب ۴ رده درجه بندی صورت می گیرد.

رمضانی افزود: سازمان تعاون روستایی به عنوان مجری، نظارت عالی بر طرح خرید، مباشرت، انبارش و تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل ها و امنیت خرید را عهده دار است.

در ۲ دهه اخیر توسعه کشت و تولید زعفران در خراسان شمالی سیر صعودی داشته، به طوری که از سطح ۳۴۳ هکتار با تولید حدود ۶ تن در سال ۱۳۸۶ به سطح سه هزار و ۸۵۰ هکتار و  تولید حدود ۱۸ تن در سال جاری رسیده است.

زعفران در هشت شهرستان این استان کشت می شود و شهرستان فاروج با سطح بیش از ۲ هزار هکتار و  تولید سالانه حدود ۱۲ تن  جایگاه نخست را داراست و شهرستان های شیروان و  اسفراین در رتبه های دوم و سوم تولید قرار دارند.

کشت و تولید زعفران اشتغال خوبی ایجاد می کند و هر هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری یک شغل مستقیم و حدود ۱۸۰ تا   ۲۰۰ شغل غیر مستقیم و فصلی ایجاد می کند.

در حال حاضر ۵ واحد فرآوری و بسته بندی زعفران در شهرستان های فاروج و شیروان فعال است که  این واحدها برای ۲۸ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...