کاهش مصرف آب در کشاورزی قم با روش‌های نوین آبیاری - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم:

کاهش مصرف آب در کشاورزی قم با روش‌های نوین آبیاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: مدیریت منابع و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان را با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در سطح مزارع و باغات دنبال می‌کنیم.

عباس پورمیدانی روز پنجشنبه بیان کرد: موضوع استفاده از سیستمهای نوین آبیاری طی سال‌های گذشته در قم مورد توجه جدی مسئولان و کشاورزان قرار گرفته و این روند در سال آینده در وسعت بیشتری دنبال می‌شود.

وی افزود: این کار را تا جایی ادامه خواهیم داد که هیچ زمین زراعی و باغی در قم که قابلیت استفاده از روش‌های نوین آبیاری را داشته باشد،‌ بدون استفاده از آن باقی نماند.

وی ادامه داد: با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، میزان مصرف آب در بخش‌کشاورزی استان تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و این موضوع علاوه بر مزایای زیست محیطی، هزینه فعالیت کشاورزان قمی را نیز کاهش می‌دهد.

پورمیدانی گفت: برای گسترش سطح پوشش آبیاری‌های نوین درمزارع و باغات استان،‌ از کشاورزانی که در این مسیر گام بردارند با پرداخت تسهیلات حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: کشاورزی در قم با تنش‌های محیطی و کمبود منابع آبی همراه است،‌ به همین دلیل استفاده از روش‌های نوین آبیاری یک ضرورت برای حفظ پوشش سبز استان به شمار می آید.

به طور میانگین سالانه چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز می‌شود.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...