عسل و معجزات آن بر سیستم ایمنی بدن - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

عسل و معجزات آن بر سیستم ایمنی بدن

عسل در طب سنتی از فواید فراوانی برخوردار است که بنا به گفته کارشناسان استفاده از آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مقابل ویروس ها تقویت کند.

زرین سرحدی نژاد، دکترای تخصصی داروسازی سنتی گفت: در منابع معتبر طب سنتی که مورد قبول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند به برخی از خصوصیات عسل مرغوب اشاره شده است؛ از جمله اینکه سرخ رنگ، شفاف، خوشبو، غلیظ و خوش طعم باشد و بهتر است که در آن موم نباشد و زمانی با انگشت بردارند تار ببندد، این نمونه عسل اثر دارویی بهتری دارد.

او افزود: در درجه‌ی بعد عسلی که سفید نباتى رنگ باشد با سایر خصوصیاتی که در بالا ذکر شد از اثرات تغذیه‌ای برخوردار است و به منظور تغذیه استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان بهترین نمونه عسل را نوع بهاره آن دانست و تصریح کرد: این نوع عسل از نوع تابستانه ی آن قوی الاثر‌تر است و عسل زمستانه نیز نسب به بقیه انواع عسل کیفیت کمتری دارد.

سرحدی نژاد بیان داشت: عسل کهنه، خصوصا عسلی که بیش از یک سال از آن گذشته باشد بهتر است مصرف نشود، در حقیقت طبع عسل گرم و خشک است و از جمله کاربرد‌هایی که برای عسل ذکر شده، استفاده از ترکیب عسل و آب ولرم، که در درمان برخی بیماری‌های گوارشی، مجاری ادراری و دفع سنگ کلیه موثر است، همچنین غرغره با آن، برای کاهش تورم و التهاب عضلات حلق و لوزه‌ها کاربرد دارد.

این دکتر متخصص داروسازی سنتی گفت: خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی این شهد شیرین بر علیه برخی از میکروارگانیسم‌های ایجاد کننده بیماری‌های تنفسی و گوارشی بررسی و بیان شده است، بنابراین بر اساس مطالعاتی که تاکنون انجام شده تاثیر عسل بر برخی ویروس‌ها از جمله آدنویروس‌ها که به شکل بیماری‌های تنفسی بروز می‌کنند اثبات شده است.

او افزود: در مورد تاثیر عسل بر روی ویروس کرونا مطالعه کافی انجام نشده است، با این همه با شیوع بیماری مسری کووید-۱۹ در جامعه می‌توان به عنوان یک توصیه عمومی استفاده از عسل را به شکل غرغره یا آشامیدن با آب گرم توصیه کرد.

سرحدی نژاد بر اساس تحقیقات اخیر، اجزای عمده عسل را فروکتوز و پس از آن گلوکز عنوان و تصریح کرد: در حقیقت عسل بسته به محل جغرافیایی تولید این محصول طبیعی حاوی مقدار بسیار کمی از اسید آمینه‌ها نیز هست.

او بیان داشت: برخی یافته‌ها نیز نشان می‌دهد، عسل حاوی مقادیر اندک ویتامین سی (۰.۰۰۲ -۰.۱ درصد) است که به دلیل داشتن چنین موادی که در علم داروسازی به آنتی اکسیدان‌ها مشهور هستند از خواص درمانی برخوردار است.

سرحدی نژاد افزود: با تمام این اوصاف و فوائد ذکر شده در بالا، به هیچ عنوان استفاده اسراف گونه‌ی این ماده ارزشمند غذایی توصیه نمی‌شود.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتطرح‌های حوزه سلامت در شاهرود افتتاح و کلنگ زنی شدند

ایاد بهادری منفرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه با حضور وزیر بهداشت در دور دوم سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به...

بهداشت و سلامتساختمان اداری شبکه بهداشت و درمان شهرستان آرادان افتتاح شد

به گزارش خبرنگار مهر، ساختمان اداری شبکه بهداشت و درمان شهرستان آرادان با حضور معاون درمان وزیر وزارت بهداشت و درمان همز...

بهداشت و سلامتدرمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین الهی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان ضمن بی...

بهداشت و سلامت۲ خانه بهداشت روستایی در گرمسار افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، صبح پنجشنبه با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت، در...