راز ماندگاری یک برند غذایی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس شرکت گلستان

راز ماندگاری یک برند غذایی

گلستان

گلستان به‌عنوان یکی از برندهای شناخته شده در صنعت FMCG (کالاهای تندمصرف) کشور است که بیش از ۶۰ سال است که با محصولات متنوع خود همراه مردم ایران است و بخش زیادی از مصرف بازار موادغذایی کشور را در اختیار دارد.

جناب آقای قیومی‌فرد، گلستان برندی نام آشنا و معتبر نزد مردم ایران است. شما چگونه این اعتماد را در طول دهه‌ها فعالیت به‌دست آوردید و آن را حفظ کردید؟

مرحوم سیدمحمد گرامی با هدف ایجاد اشتغال و ارائه محصولات باکیفیت به مصرف‌کنندگان مجموعه گلستان را بنیان گذاشت. از این جهت همواره تمام محصولات ما با بالاترین کیفیت و بهترین مواد اولیه از سراسر دنیا تهیه و تولید شده و دراختیار مردم قرار گرفته است. تحقیق مستمر در شناسایی نیاز مردم و مشتریان، افزایش مهارت و کارآیی و مشارکت منابع انسانی در روند توسعه فعالیت‌ها، بهبود مستمر در چرخه تولید، افزایش توان رقابت در بازار با به‌کارگیری تیم بازاریابی متخصص و هوشمند، ایجاد سیستم کیفیت مطابق با استانداردهای بین‌المللی، همه این موارد باعث شده در طول بیش از ۶۰ سال فعالیت انواع محصولات ما از قبیل چای، دم‌نوش‌های گیاهی، برنج، ادویه‌جات، حبوبات، زعفران، غذاهای نیمه آماده، پسته و تنقلات و… همواره با استقبال مردم روبه‌رو شود و به‌طور روزافزون شاهد افزایش مشتریان خود باشیم.
درحال‌حاضر چه محصولاتی تولید می‌کنید و چه اهداف و سیاست‌هایی را در زمینه توسعه و ارتقای محصولات دنبال می‌کنید؟

فعالیت ما با چای شروع شد و در ادامه برنج، زعفران، حبوبات، موادغذایی نیمه‌آماده، ‌هاتی کارا، نودل‌ها، کشمش، پسته، ناتس و دمنوش‌ها به تدریج به محصولات ما اضافه شدند. روی توسعه بازار محصولات خود متمرکز شده‌ایم و توجه زیادی را برای شناسایی نیازهای جدید مشتریان از جمله جوانان برای تولید محصولات نو و متفاوت به‌کار گرفته‌ایم. برای مثال دمنوش‌ها و سبد ناتس و سبد چای با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و تلاش می‌کنیم با ارائه ترکیبات جدید ضمن توسعه سبد محصول در این بخش‌ها، خواسته‌های مصرف‌کنندگان را برآورده کنیم.
تولید همزمان چندین محصول و حضور در بازارهای متعدد چه پیامدهای مثبت یا منفی برای شما داشته است؟

این استراتژی کلانی است که برخی شرکت‌ها با یک برند محصولات متعددی را تولید می‌کنند و برخی دیگر با ایجاد برندهای متفاوت سعی در جذب مشتری می‌کنند. طبیعتا توسعه محصولات و حضور در بازارهای متفاوت همواره با این خطر روبه‌رو است که مدیریت از پس کار برنیاید یا ضعف در کیفیت یک محصول بر فروش سایر محصولات نیز اثر بگذارد. در گذشته عمده شرکت‌های مشاور داخلی و خارجی توصیه توسعه محصول با برندهای متفاوت را داشتند؛ اما به مرور زمان با افزایش هزینه‌های تولید و اهمیت یافتن برندها، توسعه محصولات متفاوت با یک نام و برند مشخص بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. ما برای جلوگیری از بروز چنین وقایعی همواره سعی کردیم که هر محصول با برند گلستان از کیفیتی شایسته برخوردار باشد و سطح کیفی محصولات به‌طور پیوسته نظارت شود.

قدیمی‌ترین محصول گلستان که احتمالا بسیاری نام شرکت شما را با آن می‌شناسند، چای است. وضعیت تولید و بازار فروش چای گلستان چطور است؟

مصرف سالانه چای کشور حدود ۱۱۰ هزار تن در سال است. عمده چای کشور وارداتی است و بخش محدودی حدود ۲۰ هزار تن در شمال کشور کشت می‌شود که از این میزان حدود ۶ تا ۷ هزار تن آن با کیفیت بوده و مورد تایید برند ما است. متاسفانه با وجود توان و استعداد کافی برای توسعه تولید چای درکشور به دلیل تخریب مزارع و ویلاسازی‌های گسترده، تولید داخل با مشکلات زیادی مواجه شد. این درحالی است که متخصصان ما اذعان می‌کنند چای ایرانی نسبت به چای سایر کشورها دارای کیفیت بالاتر و سموم کمتری است. گلستان سهم زیادی از بازار چای را در اختیار دارد و در جایگاه اول و یا دوم این بازار قرار دارد.

با توجه اینکه از قدیمی‌های این بازار هستید، به‌طور کلی شرایط صنعت چای کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به تغییراتی که در نرخ ارز به وجود آمده و ارتقای کیفیت چای ایرانی در سال‌های اخیر امیدواری‌ها برای توجه به تولید داخلی و همچنین رشد صادرات این محصول افزایش یافته است. ما در سال گذشته جهش ۳ برابری در فروش چای داخلی داشتیم و به‌نظر می‌رسد امسال هم با افزایش توجه به چای، چه در سمت مصرف‌کننده و چه در سمت تولیدکننده، شاهد افزایش تولید و برداشت چای در کشور باشیم.

به‌عنوان یک تولیدکننده قدیمی، مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان کشور چیست؟

مشکل اصلی تولیدکنندگان در کشور قوانین و ضوابط دست و پاگیر دولت و سازمان‌هایی مثل تامین‌اجتماعی، مالیات و… است که عمدتا هزینه‌های گزافی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کنند. مهم‌ترین مساله برای تولیدکننده ثبات شرایط اقتصادی است که دولت هم در ابتدا تلاش زیادی برای ایجاد این فضا انجام داد. اما متاسفانه به دلیل بازگشت تحریم‌ها و ضعفی که در مدیریت اقتصاد کشور وجود دارد، بنگاه‌های اقتصادی عملا در یک سردرگمی به سر می‌برند. درحال‌حاضر عشق و علاقه به تولید تنها عاملی است که باعث شده برخی تولیدکنندگان همچنان به فعالیت ادامه دهند. البته اعتقاد دارم دولت باید از قبل تمهیداتی می‌اندیشید که تحریم تا این حد اثر گذار نباشد؛ اما درحال‌حاضر نیز همین تحریم‌ها فرصت بسیار خوبی برای افزایش توجه به تولید داخل به‌وجود آورده است که اتفاقا می‌تواند پایه‌های اقتصادی ما را تقویت کند. اگرچه برخی بخش‌ها از جمله تولیدکنندگانی که نیاز به مواد اولیه خارجی دارند با چالش‌های زیادی روبه رو شده‌اند که باید برای رفع مشکلات آنها اقدامات عاجلی انجام پذیرد.

انتظار شما از دولت و سایر نهادهای حاکمیتی برای رفع این مشکلات چیست؟

تمام بنگاه‌های خصوصی به منظور حفظ جایگاه و تداوم روند تولید با توجه به شرایط جدید اصلاحاتی را انجام داده‌اند؛ اما تنها نهادی که شرایط خود را تغییر نداده و همچون گذشته رفتار می‌کند، دولت است. دولت ساختار بسیار پیچیده و بزرگی را ایجاد کرده که عملا هم تولیدکننده و هم خودش را سردرگم کرده است. دولتی‌ها اشاره می‌کنند که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، خب در این شرایط بدیهی است که نباید همچنان بوروکراسی‌های اداری حاکم باشد.

سرخط اخبار صنعت غذا

برندهای صنایع غذاییزندگینامه بهروز فروتن ، رسیدن به موفقیت بعد از شکست

بهروز فروتن در سال ۱۳۲۴ در تهران متولد شد او در امیریه‌ تهران به دنیا آمد در سن ده سالگی پدرش را از دست داد پدر او رئیس ...

برندهای صنایع غذایینگاهی به زندگی و کار شاهرخ ظهیری پدر صنایع غذایی ایران

همه در ایران  شاهرخ ظهیری را به واسطه شرکت مهرام می شناسند اما سایه نام ظهیری هم تا ابد روی مهرام سنگینی می کند.داستان ف...

غذای حلال

صنعت غذارشد ۹ درصدی بازار حلال تا ۲۰۳۱ | وقتی حلال را بر خود حرام می کنیم

محصولات حلال خاص کشورهای اسلامی است که با برند جهانی حلال در سراسر جهان عرضه می شود. با این وجود کشورهای غیر مسلمان نیز ...

پنیر

صنعت غذاشیوع کرونا به نفع یک شرکت لبنیات فرانسوی تمام شد/ معرفی «پنیر محاصره» به بازار

به نقل از راشاتودی، در یکی از نادرترین اتفاقات پس از ماه‌ها اعمال قوانین فاصله گذاری اجتماعی برای کنترل شیوع کرونا یک شر...