بانک مرکزی مکلف به تامین فوری ارز برای واردات حبوبات شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

بانک مرکزی مکلف به تامین فوری ارز برای واردات حبوبات شد

حبوبات

کارگروه تنظیم بازار بانک مرکزی را مکلف کرد با توجه به کسری ۳۴ درصدی حبوبات در بازار بدون فوت وقت اقدام به اختصاص ارز برای ترخیص حبوبات مانده در گمرک کند.

به گزارش اکودام به نقل از خبرگزاری تسنیم ; در نود و چهارمین جلسه کارگروه تنظیم بازار بانک مرکزی مکلف شد بدون فوت وقت اقدام به تامین ارز واردات حبوبات مانده در گمرک کنند.

در این صورت جلسه آمده تا تاریخ ۱۰ خرداد ماه سال جاری ۳۴ درصد کسری در بازار به دلیل کاهش واردات در مقایسه با سال گذشته وجود دارد.

اختصاص ارز ۴۲۰۰  به واردات حبوبات در سال جاری متوقف شده و ارز نیمایی جایگزین آن شده که روند اختصاص ارز نیمایی به کالاهای اساسی نیز به کندی صورت میگیرد .

نرخ ارز نیمایی در بازار حدود ۱۵ هزار تومان است که تفاوت بالایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد و هزینه واردات و قیمت تمام شده این محصول را بالا برده است.

همچنین بر اساس این صورت جلسه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده است که نسبت به تولید مکفی این محصول برای رفع وابستگی و خودکفایی درتولید و صرفه جویی ارز اقدام کند.

دستگاه های نظارتی نیز مکلف شده اند که نظارت  و بازرسی های خود را  برای کنترل بازار حبوبات تشدید کنند.

کالاهای اساسی , واردات , ستاد تنظیم بازار ,

قیمت حبوبات

بنابراین گزارش در حال حاضر نرخ هر بسته لپه ۹۰۰ گرمی به قیمت های مختلفی مانند ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان، ۴۱ هزار تومان، ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان،  ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان، ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان و ۳۶ هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت هر بسته ۹۰۰ گرمی عدس ریز نیز ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت گذاری شده است و  عدس درشت ۳۱ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان به فروش می ر سد.

قیمت هر بسته ۹۰۰ تومانی  لوبیا چیتی ۹۰۰ گرمی ۲۹ هزار و ۵۰۰ ، ۴۰ هزار تومان ، ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان و ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد در حالی که انواع آن تا قبل از اسفند ماه سال گذشته هر بسته ۹۰۰ گرمی از این محصول  در محدوده قیمتی ۱۹ تا ۲۲ هزار تومان و به صورت فله ای هر کیلوگرم آن  به قیمت ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسید.

حبوبات همواره به عنوان یکی از جایگزین های گوشت قرمز به حساب می آمد اما افزایش قیمت های بی سابقه، این محصول را از سبد بخش زیادی از مردم خارج کرده است.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...