انجام شخم زمستانه در ۱۰۰هزار هکتار از شالیزارهای گیلان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

انجام شخم زمستانه در ۱۰۰هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

مسعود الماسی با بیان اینکه تاکنون در ۱۰۰هزار هکتار از شالیزارهای گیلان شخم زمستانه انجام شده است، گفت: این میزان معادل ۴۳ درصد شالیزارهای گیلان است.

به گزارش اکودام مسعود الماسی افزود: این میزان نسبت به سال گذشته از رشد مطلوبی برخوردار است و دلیل آن همت کشاورزان و شرایط مناسب آب و هوایی است.

الماسی ادامه داد: شخم زمستانه علاوه بر اینکه موجب کاهش آفت برنج در سال آتی می‌شود، مقدار قابل توجهی نیز از مصرف آب برای تولید این محصول صرفه‌جویی خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: شخم زمستانه در تمام شالیزارهای شهرستان ها در حال انجام است و در شهرستان های شرق استان تقریبا سرعت بیشتری دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش تولید کمیت و کیفیت برنج و همچنین کاهش سختی تولید این محصول یکی از اولویت های کاری سازمان جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: استفاده از بذرگواهی شده یکی از راهکارهای افزایش تولید کمیت و کیفیت این محصول است و امسال ۱۶۵۰ تن بذر مادری و گواهی شده در گیلان تولید شده است.

الماسی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۴۰۰ تن از انواع ارقام برنج بومی و پرمحصول شامل هاشمی، خزر، گیلانه و سایر ارقام تولیدی بین زارعین توزیع شده است.

وی تولید بذر برنج استان را با افزایش ۴٠ درصدی عنوان کرد و گفت: این میزان بذر، سطحی برابر ۳۳ هزار هکتار را پوشش خواهد داد که معادل ۱۴ درصد اراضی شالیزاری استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیشترین بذر توزیع شده را در صومعه سرا و کمترین را در شهرستان رشت اعلام کرد و افزود: قیمت بذور تحویلی به زارعین همچون رقم هاشمی ۱۲۳۰۰، خزر ۹۱۰۰و گیلانه ۸۵۰۰ است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...