کسری ۴ هزار میلیارد تومانی اعتبار خرید تضمینی گندم برای سال آینده - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کسری ۴ هزار میلیارد تومانی اعتبار خرید تضمینی گندم برای سال آینده

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با تاکید بر این که منابع بودجه‌ای تعیین شده برای خرید تضمینی گندم ناکافی است، افزود: کشاورزان نگران تکرار مشکلات پرداخت به موقع مطالبات از سوی دولت به دلیل کسری ۴ هزار میلیارد تومانی منابع اعتباری خرید تضمینی گندم هستند.

به گزارش اکودام علی‌قلی ایمانی اظهار داشت: دولت خرید ۱۰ میلیون تن گندم را برای سال ۹۹ پیش بینی کرده است، اظهار کرد: با توجه به تعیین نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم دولت حداقل نیاز به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید دارد.

وی ادامه داد: اگر برای هر کیلوگرم گندم ۱۰۰ تومان هزینه حمل و نقل و انبار به اعتبار مورد نیاز خرید تضمینی اضافه کنیم، دولت باید حداقل اعتباری معادل با ۲۳ هزار میلیارد تومان را برای خرید گندم تامین کند.

ایمانی با تاکید بر این‌که بخشی از اعتبار مورد نیاز خرید تضمینی گندم در بودجه سنواتی دیده می شود، اظهار کرد: آنگونه که در بودجه آمده است از ۱۰ میلیون تن گندمی که از کشاورزان خرید تضمینی خواهد شد، تقریبا ۷.۳ تن آن به نانوایی‌ها به صورت آرد یارانه‌ای تحویل داده می‌شود.

وی اضافه کرد: از محل فروش گندم برای تامین آرد یارانه‌ای به ‌نانوایی‌ها، دولت بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت که صرف پرداخت مطالبات گندمکاران می شود.

به گفته ایمانی؛ دولت برای نانوایان آزادپز نیز ۲.۷ میلیون تن گندم برای توزیع آرد با نرخ آزاد در نظر گرفته است که درآمد معادل ۲ هزار و ۴۰۰ میلیاردی دارد.

وی مجموع درآمد شرکت بازرگانی دولتی ایران از محل فروش آرد به نانوایان آزادپز و یارانه‌ای را ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

ایمانی با یادآوری این‌که در بودجه سال آینده از محل هدفمندی یارانه‌ها سهمی برای خرید تضمینی گندم اختصاص داده شده است، اظهار کرد: مانند سال گذشته در بودجه سال ۹۹ دولت اعتباری را از محل هدفمندسازی یارانه‌ها به خرید تضمینی گندم تخصیص داده است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اعتبار تخصیص یافته از محل هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای عملیات خرید تضمینی گندم برای سال آینده را ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

ایمانی تاکید کرد: به این ترتیب از منابع اعتباری مذکور در بودجه سال آیند، ۱۹ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم اختصاص می یابد.

وی گفت: با توجه به نیاز اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم، دولت ۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خرید دارد که برای گندمکاران ایجاد نگرانی کرده است.

ایمانی اظهار کرد: اگر امروز برای جبران این کسری فکری نشود دولت برای پرداخت مطالبات دچار چالش خواهد شد.

وی پیش بینی کرد در این حالت دو اتفاق قابل پیش بینی است؛ یا دولت کسری بودجه خرید تضمینی گندم را از بانک‌ها قرض می‌گیرد یا اینکه پرداخت مطالبات با تاخیر انجام ‌می‌شود.

ایمانی با اشاره به شرایط نامساعد اقتصادی و مشکلات متعدد معیشتی کشاورزان، اظهار کرد: انتخاب گزینه پرداخت با تاخیر مطالبات، گزینه قابل پذیرش و کارشناسی نیست چراکه حتی تاخیر یکماه در پرداخت‌ها می‌تواند کشاورزان را در شرایط سخت‌تر اقتصادی قرار داده و آن‌ها را بیش از همیشه با مشکلات متعدد معیشتی روبه رو کند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با تاکید بر این‌که برداشت گندم از روزهای پایانی اسفند در جنوب کشور آغاز می شود، افزود: از دولت می‌خواهیم که از امروز به دنبال راهکار مناسب برای تامین کسری بودجه خرید تضمینی گندم کشاورزان باشد و گزینه دوم که پرداخت مطالبات با تاخیر است به دلیل نتایج منفی آن کنار بگذارد.

پیشتر ، مشاور وزیر جهاد کشاورزی، به گزارش ایرنا، خردادماه اعلام کرده بود: خوزستان  رتبه اول تولید و خرید تضمینی گندم را از آن خود کرده است. بوشهر امسال رکورد شکست، پارسال این استان ۱۶ هزار تن خرید داشت و امسال این رقم به ۱۴۱ هزار تن رسید که حاکی از رشد نزدیک به ۸۰۰ درصدی در تولید گندم است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزینیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینک...

کشاورزیافت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی

سید هادی خاضعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل اهمیت مسئله آب در کشور دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی را برای رفع چالش...

کشاورزیتاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به نخستین نشست شورای حکام،...

کشاورزیمدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود

به گزارش خبرنگار مهر، رصد هفتگی بازار تغییرات کالاها را با جزئیات نشان می‌دهد. وضعیت بازار کالاهای اساسی تخم مرغ و روغ...