کشت محصولات زراعی با هدف افزایش بهره‌وری اولویت کشاورزی همدان است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کشت محصولات زراعی با هدف افزایش بهره‌وری اولویت کشاورزی همدان است

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: کشت محصولات زراعی با هدف افزایش بهره‌وری از منابع طبیعی (آب و خاک) استان اولویت برنامه‌های کاری این سازمان است.

منصور رضوانی جلال روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبقه بندی محصولات زراعی استان به محصولات راهبردی و منطقه ای و همچنین رعایت الگوی کشت از دیگر برنامه های مورد توجه جهاد کشاورزی همدان است.

وی اظهار داشت: اجرای این اولویت ها در استان، افزایش درآمد برای کشاورزان و تولید کنندگان و در نهایت حفظ منابع و عوامل تولید و همچنین رونق اقتصادی بخش را به دنبال خواهد داشت.

رضوانی جلال گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی از ۳.۷ میلیون تن در سال ۱۳۸۳ به بیش از پنج میلیون تن در سال جاری افزایش یافته و این در حالی است که سطح زیر کشت افزایش نداشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: بدون تردید بخش کشاورزی مهمترین بخش تولیدی و اقتصادی استان است که ضمن تامین غذای موردنیاز جامعه درصد بالایی از سهم اشتغال، سرمایه گذاری و تولید استان را در اختیار دارد.

رضوانی جلال افزود: با توجه به اینکه این بخش همواره تحت تاثیر عوامل مختلف طبیعی و اجتماعی دستخوش چالش بوده بنابراین حفظ، توسعه و پایداری تولید و اشتغال در این حوزه نیازمند مدیریتی فراگیر و دانش محور است.

وی ادامه داد: خرد بودن اراضی، پراکندگی واحدهای بهره بردار، بالا بودن متوسط سن و پایین بودن سطح سواد بهره برداران و محدودیت منابع آبی از موانع و مشکلات عمده بخش کشاورزی استان است.

رییس سازمان جهادکشاورزی همدان خاطرنشان کرد: همدان از قطب های تولید گندم در کشور است و سال زراعی گذشته رتبه نخست برداشت گندم را در کشور کسب کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۹۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت گندم آبی و ۳۲۳ هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص داشت، افزود: میزان تولید گندم استان در سال گذشته افزون بر ۶۸۰ هزار تن بود که ۴۱۰ هزار تن آن به صورت تضمینی توسط دولت از کشاورزان خریداری شد.

رضوانی جلال ادامه داد: طبق برنامه مصوب سازمان جهادکشاورزی همدان، برای سال زراعی جاری ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان برای کشت گندم در نظرگرفته شده که این میزان تا اواسط آبان حدود ۳۲۴ هزار و ۳۲۰ هکتار به زیر کشت رفته است.

رضوانی جلال بیان کرد: از این مقدار ۳۴ هزار و ۳۲۰ هکتار به کشت گندم آبی و ۲۹۰ هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص داشته است.

گفتنی است، استان همدان با مساحت یک‌ میلیون و ۹۴۹ هزار هکتار، دارای ۳۹ تا ۴۰ درصد کاربری بخش کشاورزی است و در بخش زراعی سه میلیون و ۵۵۱ هزار تن محصول تولید می کند.

مجموع کل تولیدات سالانه محصولات زراعی، باغی و دامی استان همدان چهار میلیون و ۷۵۹ هزار تن است که در بخش باغی ۷۳۶ هزار تن و در بخش دام ۴۷۰ هزار تن محصول تولید می‌شود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...