ساماندهی عرضه، نیاز جدی کنترل قیمت تخم‌مرغ در استان سمنان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ساماندهی عرضه، نیاز جدی کنترل قیمت تخم‌مرغ در استان سمنان

ساماندهی عرضه و توزیع تخم‌مرغ در استان سمنان نقطه کانونی برای کنترل و جلوگیری از قیمت این قلم غذایی در استان است که چند هفته‌ای است قیمت آن پر کشیده اما مسوولان درصدد شکستن قیمت این کالای پرمصرف در سبد خانوار هستند.

قیمت تخم مرغ که جزو یکی از کالاهای اولویت‌دار در سبد غذایی مردم سمنان است، بنا بر شواهد در بازار این استان در هفته‌های گذشته بر خلاف قیمت تصویب شده آن توزیع و عرضه می‌شود.

قیمت تصویب شده برای هر کیلوگرم تخم مرغ در استان سمنان ۸۹ هزار ریال است اما شهروندان در هشت شهرستان این استان، این کالا را با قیمتی بین ۹۲ هزار تا ۱۰۵ هزار ریال خریداری می‌کنند، امری که باعث نارضایتی مردم این دیار شده است.

شهروندانی سمنانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز گلایه‌مندی از افزایش قیمت تخم مرغ، ابراز داشتند: انتظار داریم مسوولان نظارت بیشتری بر واحدهای صنفی داشته باشند تا از افزایش قیمت‌ها به ویژه این کالا که مصرف روزانه‌اش برای ما بالاست، جلوگیری کنند.

برخی نیز گفتند: قیمت در سوپرمارکت‌ها و واحدهای توزیع کننده تخم مرغ متفاوت است و زمانی که معترض می‌شوند، صاحبان این کسب و کار خود نیز می‌نالند.

چانه زدن شهروندان با واحدهای صنفی عرضه تخم مرغ بی‌فایده است، چرا که صاحبان واحدها عنوان‌ می‌کنند که قیمت عرضه این کالا بر مبنای فاکتور خریدشان می‌باشد تا جایی که معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بر این مطلب تا حدودی صحه گذاشته است.

همواره، اصناف آخرین حلقه توزیع یک کالا هستند، اما نوک پیکان تخلفات همواره به سوی آن‌ها است با این وجود، مسوولان و متولیان سمنانی، عامل افزایش قیمت تخم مرغ، آن هم در استانی که خود تولید کننده روزانه ۷۵ تُن از این قلم غذایی است را علاوه بر برخی تخلفات صنفی، در عرضه و توزیع تخم مرغ در این استان توسط توزیع کننده می‌دانند.

اختلاف قیمت تخم‌مرغ در سمنان و استان‌های همجوار آن و حرص و طمع برخی از صاحبان مزارع مرغ تخم‌گذار این استان سبب شده تا آنان که پیش از این حدود ۶۰ درصد تخم مرغ‌های تولیدی را به خارج از استان به ویژه تهران ارسال می کردند، برای کسب سود بیشتر محصولات افزون تری را به استان های همجوار ارسال کنند.

مصرف روزانه در سمنان حدود ۲۰ تُن معادل یک سوم میزان تولید این قلم غذایی در این استان است.

این مساله سبب شده تا کارشناسان و مسوولان سمنان در کنار افزایش بازرسی‌ها از واحدهای صنفی عرضه تخم مرغ، درصدد اخذ تصمیماتی از جمله جلوگیری از خروج این قلم غذایی از این استان قبل از برطرف شدن نیاز بازار باشند.

تخلف‌ها در توزیع تخم مرغ متاثر از استان‌های همجوار

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: افزایش قیمت تخم‌مرغ در این استان متاثر از استان‌های همجوار است چرا که قیمت‌های مصوب در آن‌ استان‌ها رعایت نمی‌شود.

سید حسن میرعماد تصریح کرد: فقدان رعایت عرضه تخم‌مرغ طبق قیمت مصوب در استان‌های همسایه سبب ترغیب مرغداران سمنانی در ارسال بیشتر این قلم غذایی به خارج از این استان شده است.

وی بیان کرد: در حالت عادی ۵۰ تا ۶۰ درصد تخم مرغ‌های تولیدی سمنان به خارج از استان به ویژه تهران ارسال می‌شد که وجود اختلاف قیمت سبب ارسال بیشتر این قلم غذایی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ابراز داشت: مرغداران سمنانی ابتدا باید تخم مرغ این استان را طبق قیمت مصوب تامین و سپس مازاد آن را به استان‌های همجوار ارسال کنند.

میرعماد، با بیان اینکه پیشنهاد شده در صورت برطرف نشدن نیاز بازار شهرستان‌ها از ارسال تخم‌مرغ  به خارج از سمنان جلوگیری شود، تاکید کرد: خروج بدون هماهنگی تخم مرغ از استان سمنان به عنوان تخلف خارج از شبکه محسوب و سبب توقیف توزیع این کالا ‌شود.

مشکل در عرضه و توزیع تخم مرغ

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ابراز داشت: بازرسی‌های مستمر در خصوص کنترل قیمت تخم مرغ در این استان از سوی بازرسان سازمان انجام می‌شود.

مهدی یحیایی ادامه داد: مبنای نظارت‌ها در خصوص قیمت عرضه تخم مرغ موجود در بازار توسط واحدهای صنفی، فاکتور رسمی خرید و لحاظ درصد سود قانونی آن است.

وی اضافه کرد: اما تمام تخلفات از سوی واحدهای صنفی سمنان نیست بلکه در عرضه و توزیع تخم مرغ در این استان توسط توزیع کننده مشکل وجود دارد.

اما دور زدن قانون توسط مرغداری‌ها در عرضه و توزیع تخم مرغ از چشم بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت پنهان نمانده و سبب تشکیل پرونده‌های تخلف در یک ماه گذشته شده است؛ هرچند یحیایی معتقد است که نظارت‌ها بر روند عرضه تخم مرغ در بازار و نیز میزان تقاضای این قلم غذایی در سمنان باید افزایش یابد، اما همکاری پلیس راه و دامپزشکی برای کنترل و جلوگیری از توزیع خارج از شبکه تخم‌مرغ لازم است.

بدل‌کاری در توزیع و عرضه تخم‌مرغ توسط مرغداران

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به بازرسی‌های انجام شده در طی یک ماه گذشته، تصریح کرد: ۳۵ پرونده تخلف از مرغداران، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان عرضه تخم مرغ در این مدت تشکیل شد.

یحیایی افزود: ۱۶ مورد از این پرونده‌های تخلف تشکیل شده مرتبط با مرغداران استان سمنان است.

وی با اشاره به توزیع تخم مرغ در سمنان توسط حدود ۱۰ وانت‌بار، افزود: اکثر این‌ها وابسته به مرغداران و به صورت سیار هستند، به تعبیری بدل‌کاری در توزیع و عرضه این قلم غذایی انجام می‌شود.

یحیایی یادآور شد: مکاتبه ای با دادستانی سمنان در خصوص کنترل این وانت‌بارها انجام شد و دادستانی نیز به پلیس راهنمایی و رانندگی این استان به منظور تحقق این مساله نامه زد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: نیاز است پلیس راهنمایی این استان برای محقق شدن این امر همکاری بیشتری با سازمان داشته باشد.

ضرورت صدور احکام بازدارنده از سوی تعزیرات

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان نیز در این باره، گفت: ۳۶ واحد از  ۴۲ واحد مرغداری تخم گذار در این استان فعال است که روزانه حدود ۷۵ تن تخم مرغ تولید می‌کند.

حمیدرضا حسینی افزود: مصرف روزانه تخم مرغ در سمنان حدود ۲۰ تن معادل یک سوم میزان تولید این قلم غذایی در این استان است.

وی با بیان اینکه خودروهای توزیع و عرضه تخم مرغ دارای کد رهگیری هستند، تایید کرد که خودروهای متفرقه وابسته به مرغداری‌ها نیز اقدام به توزیع این کالا در خارج از شبکه می‌کنند.

حسینی خواستار، صدور احکام بازدارنده از سوی تعزیرات حکومتی استان سمنان به منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه تخم مرغ و حمل توسط خودروهای متفرقه شد و این اقدام را در تحقق این مساله نتیجه بخش برشمرد.

ساماندهی عاملان و شبکه توزیع

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان با اشاره به قیمت تخم مرغ در بازار، تاکید کرد: تولید تخم مرغ در استان سه برابر مصرف شهروندان است بنابراین ساماندهی عاملان توزیع و اصلاح شبکه توزیع به منظور رسیدن این قلم غذایی به مصرف کنندگان با قیمت مصوب ضرورت دارد.

حشمت‌الله عسگری ابرازداشت: مسوولان در توزیع و عرضه تخم مرغ ابتدا به تامین میزان مورد نیاز شهروندان سمنانی برای جلوگیری از افزایش قیمت توجه کنند و سپس مازاد این قلم غذایی به خارج از استان ارسال شود.

معاون استاندار اضافه کرد: افزایش بازرسی و نظارت‌های دستگاه‌های مرتبط به ویژه تعزیرات حکومتی  برای جلوگیری از افزایش قیمت، بروز تخلفات و تنظیم و کنترل بازار  ضروری است.

بی‌تردید، کنترل و جلوگیری از افزایش قیمت هر کالایی به ویژه کالاهای ضروری در سبد خانوار استان سمنان نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و نیروی انتظامی و قضایی است.

در شرایطی که وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، فشار فراوانی بر مردم و معیشت آن‌ها وارد می‌کند، شهروندان استان سمنان انتظار دارند، متولیان امر بیش از گذشته بر قیمت‌های اقلام غذایی، آن هم در واپسین روزهای سال نظارت و کنترل داشته باشند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...