گندم تولیدی سال گذشته، صرف خوراک دام و طیور شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
در تولید گندم مشکلی نداریم؛

گندم تولیدی سال گذشته، صرف خوراک دام و طیور شد

رئیس بنیاد ملی گندمکاران: شش میلیون تن از گندم تولیدی سال زراعی گذشته، صرف خوراک دام و طیور شد.

آقای عطا الله هاشمی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در سال زراعی ۹۷-۹۸، حدود ۱۴ میلیون تن گندم تولید کردیم، اما میزان خرید از گندمکاران ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود و حدود ۶ میلیون تن گندم باقی ماند که این میزان، صرف خوراک دام و طیور شد و مقداری از آن دست کشاورزان و واسطه‌ها باقی ماند و مقداری نیز از کشور قاچاق شده است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص تولید گندم هیچ مشکلی نداریم، افزود: امسال نیز هیچ مشکلی نخواهیم داشت، اما با قیمت ۲۲۰۰ تومانی خرید که برای گندم سال آینده قیمت گذاری شده، پیش بینی می‌کنیم در خصوص خرید گندم دچار مشکل خواهیم شد.
هاشمی با اشاره به خودکفایی در تولید گندم در چند سال گذشته گفت: این خودکفایی پایدار است.
وی افزود: با وجود اینکه هر سال سطح زیر کشت گندم کاهش می‌یابد، اما میزان تولید گندم کاهش نیافته است.
هاشمی اضافه کرد: از پاییز سال گذشته با مراجعاتی که به کمیسیون کشاورزی مجلس، نهاد ریاست جمهوری، شورای اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی داشتیم پیش بینی می‌کردیم که در خصوص خرید گندم دچار مشکل خواهیم شد به علت اینکه قیمت خرید تضمینی، قیمتی نبود که مورد نظر و دلخواه کشاورزان باشد.
وی گفت: کشاورزان نیز فروش گندم خود را با قیمت ۱۷۰۰ تومان به صرفه نمی‌دیدند و به همین علت و پایین بودن قیمت خرید، مقدار زیادی از گندم‌ها از چرخه خوراک انسانی خارج و وارد چرخه خوراک دام و طیور شد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران افزود: حداقل قیمتی که باید برای خرید گندم سال زراعی ۹۸-۹۹ در نظر گرفته شود، ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد و این محصول را در چرخه خرید تضمینی بفروشد.
آقای هاشمی ادامه داد: در غیر این صورت در خصوص تهیه گندم مجددا دچار مشکل خواهیم شد و گندم وارد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت اقدام به واردات گندم برای تامین ذخایر راهبردی کرده است گفت: ابتدای مهر امسال اعلام کردم که باید خودکفایی در تولید گندم کشور حفظ شود چرا که گندم در داخل کشور موجود است و اگر هزینه‌ای کمتر از هزینه‌ای که برای واردات آن صورت می‌گیرد، در اختیار بنیاد ملی گندمکاران ایران قرار گیرد، می‌توان میزان مورد نیاز را از داخل کشور تهیه کرد.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران به قیمت گندم وارداتی اشاره کرد و گفت: قیمت این گندم بین ۲۸۰ تا ۲۹۰ دلار است، اما توجیه غیرمنطقی که واردکنندگان به آن متوسل می‌شوند آن است که این گندم با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود در صورتی که قیمت واقعی ارز در بازار حدود ۱۴ هزار تومان است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...