عرضه مستقیم گوشت قرمز توسط تشکل‌های عشایری - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
یک مقام مسئول خبر داد:

عرضه مستقیم گوشت قرمز توسط تشکل‌های عشایری

رئیس سازمان امور عشایر از برنامه ریزی برای عرضه مستقیم گوشت قرمز توسط تشکل های عشایری در بازار خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، گفت: جمعیت عشایر کشور در افق ۱۴۰۴ تقریباً ثابت خواهد ماند اما نوع زندگی، معیشت، برخورداری خانوار و زیرساخت‌ها در این حوزه دچار تغییر می‌شود. به عنوان مثال تغییر کوچ سنتی به کوچ مکانیزه مدنظر ما قرار دارد.

وی مساحت راه‌های عشایری را در کل کشور حدود ۶۴ هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: در این راستا بیشتر ایمن سازی راه‌ها مورد توجه ماست و برای حفاظت از مسیرها ساخت پل، ساخت آبنما و … در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: در بحث تأمین آب آشامیدنی برای خانوار و تأمین آب مورد نیاز دام‌ها به اذن مقام معظم رهبری در بودجه ۹۸ حدود ۱۸ میلیون یورو معادل ۲۲۰ میلیارد تومان به آب رسانی مناطق عشایری اختصاص یافت که ۴۲۷ پروژه برای این منظور در نظر گرفته شده و در حال انجام است.

قندالی افزود: در پایان سال مالی ۹۸ اجرای این پروژه‌ها ۱۰ درصد به شاخص برخورداری عشایر از آب سالم اضافه خواهد کرد و این شاخص را از ۵۳ درصد به ۶۳ درصد می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه تأمین انرژی با آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش از دیگر طرح‌هایی است که اجرا می‌شود، گفت: در این زمینه طرحی تحت عنوان جایگزین سوخت فسیلی داریم و کار خوبی که در سال‌های اخیر شروع شده استفاده از انرژی خورشیدی است و تا به حال حدود ۲۷ هزار خانوار از انرژی خورشیدی استفاده کردند و با توافقی که با وزارت نیرو داشته ایم قرار شده در سال ۹۹-۹۸، ۲۵ هزار خانوار دیگر به پنل‌های خورشیدی مجهز شوند.

به گفته وی، ۱۰ درصد اعتبارات مورد نیاز در این زمینه توسط خود عشایر و باقی توسط دولت پرداخت می‌شود.

قندالی با بیان اینکه جمعیت دام عشایر حدود ۲۴ میلیون واحد دامی است، گفت: ۹.۵ میلیون واحد از این دام‌ها سالانه به بازار عرضه می‌شود و بر اساس قانون سالانه یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی باید صرف زنجیره تولید گوشت قرمز شود.

رئیس سازمان امور عشایر در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه هیچ نگرانی بابت تأمین نهاده‌های دامی مورد نظر عشایر نیست، گفت: نهاده‌های دامی به اندازه کافی از محل تولید داخل و واردات ذخیره شده است.

وی همچنین از افزایش سرمایه صندوق توسعه کشاورزی بخش عشایر خبر داد و گفت: سرمایه این صندوق به ۷۳ میلیارد تومان رسیده و معادل ۴۲.۵ درصد افزایش داشته است.

اختصاص ۶۲ میلیارد تومان یارانه سوخت و آرد به عشایر

قندالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۶۲ میلیارد تومان یارانه سوخت و آرد به عشایر اختصاص یافته است، گفت: از اول مهر تاکنون یک میلیون و ۵۰ هزار رأس دام بیمه شده اند و افق ما برای اجرای این طرح تا مهر سال آینده ۱۰ میلیون رأس است.

خسارت سیل فروردین ۱۳۰ میلیارد تومان / ‏‬ جبران ۵۳ میلیارد تومان توسط دولت

رئیس سازمان امور عشایر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در فروردین ماه سیل در چهار استان خوزستان، گلستان، لرستان و بخشی از خراسان شمالی خساراتی به بخش کشاورزی و عشایر وارد کرد، گفت: خوشبختانه در این سیل تلفات انسانی نداشتیم اما خسارت ناشی از آن ۱۳۰ میلیارد تومان بود که ۵۳ میلیارد تومان آن توسط دولت تأمین شد و تخصیص یافت که صددرصد این میزان تاکنون پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه دام خسارات زیادی وارد شد، گفت: با مصوبه هیأت دولت قرار شد به خانواری که دام سبک از دست داده اند به ازای هر رأس دام سبک ۵۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض و ۵۰۰ هزار تومان وام قرض الحسنه داده شود همچنین به خانواری که دام سنگین از دست داده اند سه میلیون تومان کمک بلاعوض و سه میلیون تومان تسهیلات با سود چهار درصد اختصاص می‌یابد.

قندالی ادامه داد: در سیل اخیر در سیستان و بلوچستان، بخشی از هرمزگان و خراسان جنوبی رخ داد ۴۱۰۰ رأس دام طعمه سیل شد، خسارت‌ها در این حوزه برآورد و به ستاد مدیریت بحران اعلام شده است.

به گفته وی، در سیستان در حوزه عشایر ۳۸ میلیارد تومان خسارت برآورد شده است.

قیمت منطقی گوشت قرمز ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است

قندالی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده دام زنده با احتساب ۲۰ درصد سود برای دامپرور ۳۵ هزار تومان است، گفت: بنابراین قیمت لاشه گرم بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان باید باشد.

وی با اشاره به کاهش بیش از حد قیمت دام زنده گفت: پیگیر هستیم تا قیمت بیش از حد سقوط نکند چرا که اگر این اتفاق رخ بدهد سال آینده تولید کاهش پیدا می‌کند.

قندالی با بیان اینکه در زمینه کنترل قیمت دام مدیریت کامل انجام می‌شود و ستاد تنظیم بازار به این مساله ورود کرده است، افزود: در حال حاضر بحث واردات به دقت کنترل می‌شود تا آسیبی به تولید داخل وارد نشود.

وی ادامه داد: تشکل‌های عشایری با انجمن صنفی بسته بندی گوشت در حال امضای تفاهم نامه هستند تا محصولات شأن را به صورت مستقیم به بازار عرضه کنند و سود بیشتری نصیب تولیدکننده شود.

قندالی در بخش آخر سخنان خود به افتتاح ۱۹۸ پروژه عشایری در دهه فجر اشاره کرد و گفت: ارزش این پروژه‌ها ۷۷ میلیارد تومان است و ۱۹ هزار و ۷۲۹ خانوار از آن برخوردار خواهند شد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...