توسعه کشت دیم به دنبال افزایش بارندگی‌ها در تایباد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیر جهادکشاورزی تایباد:

توسعه کشت دیم به دنبال افزایش بارندگی‌ها در تایباد

ایسنا/خراسان رضوی- مدیر جهادکشاورزی تایباد گفت: با توجه به اینکه زراعت دیم بستگی به نزولات آسمانی دارد، در سال جاری میزان بالای بارندگی‌ها در این شهرستان مرزی سبب توسعه کشت دیم در میان کشاورزان شده است.

محمد میری دیسفانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت عملیات دیم‌کاری به خصوص در زراعت گندم و جو این مدیریت برای جلوگیری از کشت بذور آلوده به بذر علف‌های هرز و استفاده از بذور گواهی شده و مناسب بیش از ۲۰ تُن بذر بین کشاورزان دیم‌کار در این شهرستان توزیع کرده است.

وی ادامه داد: هرچند زراعت دیم بستگی به نزولات آسمانی دارد، اما کیفیت و روش شخم و نیز تهیه به موقع زمین‌های مزروعی دیم و اِعمال شیوه‌های صحیح کشت تأثیر بسیار عمده‌ای در بهبود وضعیت زراعت و در نتیجه افزایش تولید دارد.

وی مقدار بارندگی سالیانه را در زراعت دیم اولین و مهم‌ترین عامل موثر بر عملکرد محصول ذکر کرد و افزود: به طور کلی مناطقی که دارای آب و هوای معتدل و بارندگی سالیانه‌ مطلوب و بیش از نرمال هستند، برای زراعت گندم و جو به صورت دیم مساعد می‌باشند.

میری دیسفانی بیان کرد: علاوه‌بر نزولات که منبع اصلی تأمین‌کننده رطوبت زمین در دیم‌کاری به شمار می‌رود، عواملی شامل نگهداری رطوبت توسط خاک، جنس و نفوذپذیری خاک، شدت تبخیر، دمای هوا در استفاده بیشتر گیاه از رطوبت نقش دارند.

وی در خصوص نقش بقولات در تقویت زمین عنوان کرد: در نواحی معتدل و سرد بیشتر از گیاهان خانواده بقولات مانند نخود و عدس استفاده می‌شود همچنین این گیاهان سبب تقویت زمین از نظر ذخیره ازت نیز می‌شوند.

مدیر جهادکشاورزی تایباد با اشاره به آبیاری تکمیلی ادامه داد: این نوع آبیاری استفاده از روان‌آب‌های فصلی و آب‌های سطحی جمع‌آوری شده و نیز جویبارهای ناشی از بارندگی است، این روش با استفاده از ذخیره‌سازی رطوبت در خاک به شکل قابل ملاحظه‌ای تولید را افزایش می‌دهد؛ همچنین آبیاری تکمیلی در صورت لزوم و نداشتن محدودیت در جلوگیری از تنش رطوبتی و کاهش ریسک دیم‌کاری تاثیر بسزایی دارد.

وی اظهار کرد: شناخت هر یک از خصوصیات گیاه زراعی از نظر سازگاری با بارندگی کم و محیط خشک اهمیت زیادی دارد. پس از انتخاب گیاه زراعی مناسب برای کشت دیم، داشتن مهارت و دانش دیم‌کاری از نظر آماده‌سازی زمین، بذرکاری و… عامل مهم در زراعت دیم است.

میری دیسفانی گفت: زمان مطلوب مصرف کودهای ازته متغیر بوده و بستگی به مقدار بارندگی و شرایط دمایی هوا دارد و بهتر است بر اساس آزمون خاک و توصیه مناطق و نیز در صورت اطمینان از بارندگی‌های مناسب مصرف کرد. همچنین مصرف کودهای فسفره بر اساس آزمون خاک و توصیه مناطق در پاییز و پیش از کاشت و یا همزمان با کاشت توصیه می‌شود.

وی مطرح کرد: هدف از کنترل علف‌های هرز در مزارع گندم دیم کاهش جمعیت آنان به حدی است که به محصول خسارت وارده نکرده و کیفیت محصول برداشت شده را کاهش ندهد، برای مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم دیم استفاده از روش‌های تلفیقی و مدیریت علف‌های هرز از قبیل ممانعت از کشت بذور آلوده به بذر علف‌های هرز و بوجاری بذور مصرفی، پاکیزه کردن ماشین‌آلات کشاورزی پیش از استفاده و ورود آنان به مزرعه، جلوگیری از تردد دام از مناطق آلوده در مزرعه، کشت گندم در تناوب با دیگر محصولات و خودداری از کشت متوالی آن، استفاده از آیش، کشت در زمان مناسب، کشت با تراکم مناسب و در نهایت استفاده از سموم علف‌کش نازک برگ قابل توصیه است.

 

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتحویل گندم به مراکز سرپوشیده خوزستان با توجه با بارندگی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سید احمدی پیش از ظهر امروز دوشنبه در گفت و گویی رسانه‌ای اظهار کرد: بنا بر پیش بینی اداره...

کشاورزیصادرات محصولات شیلاتی به ۲۱۰ هزار تن رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، در جریان بازدید از نمایشگاه اک...

کشاورزیتاکید بر تسریع استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر، ایوب فصاحت، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در نخستین نشست منطقه‌ای رؤسای سازمان جهاد کشا...

کشاورزیکاهش برنج خارجی و خطر افزایش قیمت‌ها/مدیریت بهینه دربازار تخم‌مرغ

به گزارش خبرگزاری مهر، رصد بازار کالاهای اساسی حاکی از بازاری آرام برای تخم مرغ و گوشت مرغ بوده که قیمت‌ها نسبت به دو ما...