کشاورزی نوین زیستگاه آهوان زنجان را تهدید می‌کند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کشاورزی نوین زیستگاه آهوان زنجان را تهدید می‌کند

پرویز رستمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیلنگ کشی به منظور آب دهی به محصولات کشت شده و تردد ماشین آلات سنگین و ورود افراد خاطی (شکارچیان) با لباس مبدل به این منطقه، نظارت و کنترل محیط بانان بر این گونه جانوری را سخت و مشکل کرده است.

پرویز رستمی با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصت طلب به بهانه فعالیت کشاورزی، وارد زیستگاه آهوان شده و دست به شکار می‌زنند، اظهار داشت: سر و صدای خودروهای سنگین از یک سو و ورود شکارچیان به زیستگاه آهوان از سوی دیگر، موجب استرس و پراکندگی این حیوان شده و جان آنها را با تهدید و خطر مواجه می کند.

رستمی تصریح کرد: این اداره کل به منظور حفظ و حراست و آرامش و امنیت گونه‌های جانوری شاخص منطقه شکار ممنوع فیله خاصه، با امور آب منطقه ای زنجان مکاتبه کرده است اما با این حال در زمین های متعلق به منابع طبیعی، فعالیت‌های کشاورزی با روش های نوین همچنان صورت می گیرد.

وی افزود: از مردم منطقه انتظار می‌رود بیش از پیش یار و یاور آهوان باشند و با حفاظت از آنها، اجازه ندهند زیبایی‌های طبیعت دشت سهرین و فیله خاصه با تهدید و خطر  مواجه شود.

امسال (۹۸) قریب یک هزار و ۴۰۰ راس آهو در دشت سهرین واقع در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و همچنین منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه زنجان از سوی محیط بانان مشاهده و سرشماری شد.

بر اساس سرشماری صورت گرفته در آذر ماه سال ۹۷، تعداد یک هزار و ۲۷۷ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زنجان مشاهده شد.

براساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید، سال ۹۵ یک هزار و ۸۲ راس و سال ۹۶ نیز یک هزار و ۱۰۵ راس، در این مناطق مشاهده و سرشماری شد.

در این زیستگاه بکر و طبیعی جانوران دیگری چون پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می کنند.
منطقه فیله خاصه نیز از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار می باشد.

گونه های جانوری مختلف اعم از آهو، کل و بز، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...