طرح فراز در ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین اجرایی شده است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

طرح فراز در ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین اجرایی شده است

قزوین- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح فراز در ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین اجرایی شده که یک هزار هکتار آن از مصوبات هیئت دولت است.

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه خمسه روز یکشنبه در آئین بزرگداشت تجلیل از تولید کنندگان برتر ملی و استانی بخش کشاورزی که با حضور محمد علی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، آیت الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین، جمالی پور استاندار قزوین، مدیر ان کل استان و دستگاه‌های وابسته، کارشناسان و بهره برداران بخش کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی توسعه گلخانه هاست که با دستیابی به این مهم ضمن پایدار منابع آب و خاک به صادرات محصولات کشاورزی نیز کمک خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۶۶ پروانه گلخانه در استان صادر شده که بالغ بر ۱۳۲ هکتار است که ۱۵ هکتار آن در دهه مبارک فجر امسال افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته‌ی وی؛ ۲۵۰ میلیارد تومان برای توسعه گلخانه‌ها در سال آینده تخصیص داده شده که موفقیت چشمگیری در بخش گلخانه‌ها را شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به انتخاب نمونه‌ها ملی و استانی در بخش کشاورزی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در آئین تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی امسال؛ استان قزوین پیشتاز تعداد نمونه‌ها در بین استان‌های کشور بوده است.

خمسه افزود: بالا بردن ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، استفاده از آخرین یافته‌های تحقیقاتی و بکارگیری نظر کارشناسی در تولید محصولات کشاورزی رمز موفقیت و دستیابی کشاورزان استان در این مهم بوده است.

وی تصریح کرد: استان قزوین مستعد کشاورزی است و اگر بدنبال امنیت غذایی در کشور هستیم باید از اراضی کشاورزی استان حفاظت و جلوی تغییر کاربری بی رویه این اراضی به صنعتی جلوگیری کنیم.

خمسه خاطر نشان کرد: در حال حاضر تحریم‌های سختی بر کشور اعمال شده اما در این میان بخش کشاورزی توانسته بخوبی بدرخشد بنابراین باید تلاش بیشتری شود تا در تولید محصولات استراتژیک به مرز خودکفایی برسیم.

وی اضافه کرد: در این شرایط سخت؛ تهیه نهاده‌ها و ماشین آلات کشاورز ی، مهیا کردن زیر ساخت‌ها کار دشواری است ولی با روحیه بالای جهادی کارشناسان و بهره برداران بخش کشاورزی استان اتفاقات خوبی در استان شکل گرفته و این نشان می‌دهد که تحریم‌ها عملاً نتوانسته مشکل و خللی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اهمیت بحث آب و خاک در کشاورزی و اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: در بحث آب و خاک با استفاده از صندوق توسعه ملی توانستیم سیستم‌های نوین در باغات و مزارع کشاورزی استان اجرا و شاخص‌های استان را بالا ببریم.

خمسه افزود: طی دو سال گذشته بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد که با عملیاتی شدن آن مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان محقق شده است.

وی یادآور شد: در بحث پایاب بخش کشاورزی؛ استان قزوین موفق شد بیش از ۲۰۰ کیلومتر را طی سه سال گذشته با توجه به افزایش قیمت لوله و اتصالات عملیاتی کند که انجام آن در استان بی سابقه بوده است.

به گفته خمسه، اگر اعتبارات خوبی برای استان تخصیص داده شود استان قزوین آمادگی اجرای بیش از ۱۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری به صورت سالیانه در اراضی کشاورزی را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به کشت غلات و گندم در استان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به نوسانات و پایین بودن قیمت گندم خوشبختانه در سال زراعی جاری ۶ درصد نسبت به سال گذشته در دیمزارها گندم کشت شده و پیش بینی می‌شود بیش از ۳۲۰ هزار تن گندم از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.

خمسه تصریح کرد: در تولید غلات؛ استان قزوین در ردیف پنج استان برتر کشور قرار دارد.

خمسه به داربستی کردن باغات انگور اشاره کرد. گفت: در طرح داربستی کردن باغات انگور جزو استان‌های پیشتاز کشور قرار داریم بطوری که در سال گذشته ۱۰۰۰ هکتار در استان عملیاتی شده و بیش از ۵۵۰۰ هکتار به سطح داربستی باغات استان افزوده شده است.

وی یادآور شد: استان قزوین در بحث دام، طیور و شیلات نیز موفق بوده و ضمن پایدار تولید توانسته در تولید گوشت سفید، قرمز، شیر و تخم مرغ افزایش تولید نیز داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: یکی از دغدغه‌های استان تعیین تکلیف واحدهای نیمه فعال و راکد در بحث کشاورزی و صنعت است که به حمداله بخش کشاورزی توانسته با جذب تسهیلات کم درصد به بهره برداران این واحدها را فعال نماید.

خمسه یادآور شد: در مکانیزاسیون کشاورزی نیز بیشتر از ۱۰۰ درصد تسهیلات جذب شده است.

وی بر لزوم اهمیت حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری این اراضی تاکید کرد و گفت: نباید به بهانه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی؛ زمین‌های مرغوب را تغییر کاربری داد بلکه می‌توان از زمین‌های با درجه کیفیت پایین و ۵ به بالا به این امر اختصاص داد.

در پایان این مراسم از ۱۰ نمونه ملی و ۲۲ نمونه استانی تجلیل و قدردانی شد.

رونمایی از دو رقم انگور مقاوم در استان نیز از دیگر برنامه‌های این آئین بود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...