سطح زیرکشت گندم در یزد ۲ هزار هکتار کاهش یافت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی :

سطح زیرکشت گندم در یزد ۲ هزار هکتار کاهش یافت

یزد - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: سطح زیرکشت گندم در سال زراعی ۹۹ - ۹۸ از ۱۱ هزار و ۱۰۰ هکتار به ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار کاهش یافت .

محمدعلی حاتمی زاده روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:  با توجه به تداوم ۲دهه خشکسالی و افت سطح آب های زیر زمینی و تغییر الگوی کشت به محصول های کم آبخواه و افزایش سطح زیرکشت باغ ها نظیر پسته و زیتون و گیاهان گلخانه ای علت کاهش سطح زیرکشت است .

این مسوول زراعت استان بابیان اینکه کاشت گندم از اوایل آبان ماه در استان آغاز شد و تا اواخر آذرماه ادامه داشت ، خاطرنشان کرد: افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی  هم به کشت محصول جو به روش مکانیزه اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: در اجرای این طرح ۵۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم از ارقام بهادران، سیستان ، نارین ، سیوند ، برزگر و ۱۰۴ تن بذر گواهی شده جو از ارقام نصرت و نیز ۲ هزار و ۱۷۰ تن کود شیمیایی فسفات ، ازته و پتاس نیز توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ‌های ابرکوه ، خاتم، و بهاباد از مناطق عمده کشت گندم و جو استان است، افزود: کشاورزان نسبت به بیمه مزارع گندم خود در برابر حوادث غیرمترقبه طبیعی اقدام کنند.

حاتمی زاده یادآور شد: کشاورزان در این صورت  می توانند علاوه بر بهره مندی از تامین کود شیمیایی مازاد بر سهمیه و اختصاص وام بانکی ، به ازای هر هکتار سطح زیرکشت گندم و جو ،۱۱ هزار تومان پرداخت کنند و در صورت بروز حوادث غیرمترقبه تا سقف ۷۰ درصد خسارت در هر هکتار، سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان غرامت به آنها پرداخت می شود .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد به کشاورزان توصیه کرد: برای افزایش عملکرد محصول، بهره برداران با رعایت اصول تغذیه گیاهی به عنوان شعار دوره کاشت و کنترل علف های هرز و با به کارگیری یافته های جدید توسط کارشناسان جهاد کشاورزی آشنا شوند.

مدیر آب ‌و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد هم به خبرنگار ایرنا گفت: برای بهره‌وری هرچه بهتر منابع آبی در حوزه کشاورزی استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون سامانه نوین آبیاری در ۲۷ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی استان اجرا شده است.

سید علی‌اصغر مصطفوی افزود: این طرح با کمک های بلاعوض و مشارکت کشاورزان اجرا  شد و دولت امسال ، برای اجرای طرح ‌های آبیاری نوین ۴۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض مصوب کرد.

وی اظهارامیدواری کرد: این مبلغ  با تلاش کشاورزان کاملا تخصیص یابد و  با پرداخت این میزان کمک سه هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر اراضی به سامانه نوین آبیاری( قطره ای ، بارانی و نواری ( تیپ) تجهیز خواهد شد.

این مسوول یادآور شد: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری یادشده ظرفیت صرفه‌جویی آب به ازای هر هکتار حدود سه هزار مترمکعب است.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی زیرکشت استان، ۸۱ هزار هکتار اراضی باغی و بقیه به کشت محصول زراعی اختصاص دارد.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

 

 

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...