ضایعات گندم؛ از تولید تا سفره مردم - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ضایعات گندم؛ از تولید تا سفره مردم

به گزارش خبرنگار مهر، امروز شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳ نشست رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در محل این سازمان برگزار شد. سید مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به روز ملی گندم و نان گفت: بالاترین محصول راهبردی در بخش کشاورزی مربوط به گندم است. حداقل سرانه مصرف این کالای استراتژیک ۱۵۰ کیلو گرم برای هر ایرانی است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد تأمین کالری روزانه جامعه با گندم است، افزود: با توجه به تحولات سیاسی در سطح جهان نقش گندم را به عنوان سپر سیاسی برای تسلط کشورهای دیگر کرده است. گام‌های مثبتی در ایران به ویژه در دولت سیزدهم برای خودکفایی گندم برداشته شد.

وی اظهار کرد: در سال نخست دولت، افزایش تولید حداقل ۳ میلیون تن بود. این عدد سال گذشته به ۶ میلیون تن رسید. امسال هم پیش بینی می‌شود ۶ میلیون تن دوباره تکرار شود.

خیام نکویی با اشاره به نیاز ۱۳.۵ میلیون تن نیاز سالانه گندم کشور، گفت: ایران ظرفیت دارد تا علاوه بر خودکفایی در جرگه صادرکنندگان قرار گیرد. اگر یک تن به محصول آبی گندم و ۵۰۰ کیلو گرم به محصول دیمی آن افزوده شود امکان صادر محقق می‌شود.
هشدار به ضایعات کیفی
خیام نکویی با تأکید بر سختی کار در تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، عنوان کرد: بخشی از محصول در کالای نهایی (نان) ضایع می‌شود. از این رو زنجیره تولید گندم تا تهیه نان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: ضایعات فقط در حوزه مصرف و مشکلات نان نیست در زمان برداشت هم رخ می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر کیفیت گندم تولیدی داخل، گفت: گندم تولیدی ایران از سالم‌ترین محصولات کشورهای توسعه یافته به لحاظ عناصر سنگین مانند سرب و… است. ضمن اینکه به لحاظ عناصر غذایی مانند روی، منیزیم و… غنی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: برنامه راهبردی رسیدن به ۹۰ درصد خودکفایی به ویژه برای محصول استراتژی گندم است که امروز نزدیک شده‌ایم.

ادامه دارد…

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...